Storytelling, de saus die je content marketing bindt
Waardevolle content informeert, engageert en entertaint je doelpubliek – brengt met andere woorden een goed verhaal. Content marketing kan dus niet zonder storytelling. Je hebt er ongetwijfeld al over gehoord, maar wat is storytelling eigenlijk?
Wat is storytelling?
Storytelling is – simpel gezegd – ‘het vertellen van verhalen’. Ofwel: het verpakken van je boodschap in een herkenbaar, makkelijk te onthouden en dus ook makkelijk door te vertellen verhaal.
Waarom werkt storytelling?
Onze hersenen zijn geprogrammeerd om informatie op te slaan in verhaalvorm. Ook wanneer we zelf informatie delen met anderen doen we dat het makkelijkst als verhaal. Door de samenhang daarvan begrijp je de informatie beter, wat het makkelijker maakt om te onthouden en door te vertellen. Verhalen hebben doorgaans een vaste structuur, met één kernboodschap, een conflict, personages en een plot.
Storytelling gaat altijd over mensen
Een verhaal spreekt stukken meer tot de verbeelding dan droge data. Hoe dat komt? Simpel: mensen zijn geïnteresseerd in mensen. De vluchtelingencrisis was een abstract gegeven tot het een gezicht kreeg: Aylan, het jongetje dat aanspoelde op het strand. Verhalen raken ons emotioneel, waardoor we ons betrokken voelen en ze willen delen.
Vertel authentieke en relevante verhalen
Wees in je storytelling vooral authentiek: vertrek vanuit echte verhalen over echte mensen die betekenis hebben in echte levens. Generieke, stereotiepe online verhalen, daar zit niemand op te wachten. Wat wel werkt? Relevant zijn, waar en wanneer je doelpubliek er nood aan heeft, zodat je verhaal betekenis krijgt in iemands leven. Nog beter: gebruik verhalen van je klanten zelf.
Dat is exact wat wij doen met De Uitdaging, een videoreeks met getuigenissen van IBD-patiënten voor Takeda. Kathleen houdt van mode, maar denkt bij haar kledingkeuze steeds aan haar stoma. Takeda helpt haar met een modieuze shoot.
Ontdek nu hoe je meer structuur in jouw verhaal kan brengen.