Waarom content pijlers een meerwaarde zijn
Het uitwerken van een contentmarketingstrategie start bij het bepalen van de content pijlers. Dat zijn de noden, zorgen en vragen van de doelgroep, gebundeld in bredere thema’s. Dit noodzakelijk onderdeel van je strategie geeft je een idee van wat je doelgroep wenst te lezen of zien. Ze vormen een handig referentiekader voor de invulling van je content.
Bij de start van een nieuwe contentmarketingstrategie kan het moeilijk zijn om de overvloed aan content te prioriteren en structureren. Ook als je plan al vastligt, blijft de uitdaging om de content die voorhanden is, zo efficiënt en doelgericht mogelijk in te zetten.
Met content pijlers vermijd je irrelevante content omdat ze een raamwerk vormen waarbinnen je werkt. Als je dus content maakt die onder één of meerdere van de content pijlers valt, zal het altijd relevant zijn voor de lezer of kijker. Op die manier creëer je enkel nog content die heel veel waarde heeft voor je doelpubliek.
Hoe ziet zo’n lijst met content pijlers er dan concreet uit? Voor Stad Gent hebben we bij de opstart van Gentsters, het nieuw personeelsmagazine van Stad en OCMW Gent, de volgende content pijlers vastgelegd.
- Fierheid/ambassadeurschap
- Betrokkenheid en verbinding
- Beleid
- Stad Gent: de Gentenaars, andere entiteiten van Groep Gent, in de pers, …
- Werken bij de Stad: employer branding, interne organisatie
- Welzijn
Die overkoepelende thema’s vormen op elke redactievergadering de leidraad voor de samenstelling van de content.
Content pijlers per doelgroep
Heeft je klant of project verschillende doelgroepen? Dan betekent dat verschillende sets van content pijlers. Want elke doelgroep heeft zijn eigen specifieke noden en verwachtingen. Een campagne gericht op jonge singles heeft nu eenmaal andere content nodig dan een campagne gericht op gezinnen.
Conclusie: content pijlers zijn onmisbaar in je strategie. Toets bij de creatie af of de content altijd onder één of meerdere pijlers te plaatsen valt. Zo niet: schrappen of bekijken met welke aanpassingen het wel zou lukken.