Zelf aan de slag met storytelling
Dat storytelling belangrijk is, daar ben je intussen al achter. Maar wat zorgt nu voor een goed verhaal dat je ook commercieel kan inzetten?
De basisingrediënten van storytelling
Of het nu gaat om een sprookje, een boek of een film, de basiselementen van een verhaal blijven steeds dezelfde. In feite heb je maar 3 hoofdingrediënten nodig voor een goed verhaal:
- Het hoofdpersonage. In een film of boek is dit vaak de held. In een commercieel verhaal is jouw klant of CEO de held, of (abstracter) jouw bedrijf, product of dienst.
- Het incident. Een onverwacht obstakel is voor het hoofdpersonage de start van een onbekende reis. In een boek of film heet die reis de hero’s journey, in een commercieel verhaal de buyer’s journey.
- Het conflict. Tussen al die obstakels is er één groot obstakel, de climax, waar het hoofdpersonage zich doorheen moet slaan. In een commerciële context is dat een probleem dat moet worden overwonnen.
Hoe pas je (de basisingrediënten van) storytelling toe?
Vergis je niet, elk merk kan aan storytelling doen. Zowel in B2C, B2B als B2E. Storytelling werkt niet enkel voor avontuurlijke kledingmerken, ook in minder sexy sectoren als de financiële of technologische sector kan je perfect aan storytelling doen.
IT-gigant Cisco liet zich inspireren door Mr. Robot, een Amerikaans televisieserie over een jonge programmeur die zijn kennis ‘s nachts gebruikt als hacker. Een paar weken voor de release van het tweede seizoen verspreidde Cisco een 3 minuten durende video via social media: een presentatie van de hacker van vandaag om te laten zien hoe makkelijk bedrijven door volledig anonieme personen kunnen worden gemanipuleerd. Door de sales pitch in het verhaal te verweven, vertelt de video subtiel maar duidelijk waarom het hebben van een robuust beveiligingssysteem belangrijker is dan ooit.
Het hoeft niet altijd een video te zijn
Video en storytelling vormen een perfecte match. Maar ook in andere media kan je jouw verhaal kwijt.
Tony’s Chocolonely maakte gebruik van de ‘Hoe ‘t begon’-pagina op hun website om aan storytelling te doen.
Instaverliefd bereikte massaal Vlaamse jongeren met hun fictiereeks via Instagram Stories. Het verhaal, een samenwerking tussen Eyeworks, Eén, MNM en Kom op tegen kanker, werd volledig vanuit het selfieperspectief gefilmd en waarschuwt tegen de schadelijke effecten van roken.
Instaverliefd – Trailer from FamousGrey on Vimeo.
Zelf brengen we ook graag verhalen via magazines. In de rubriek ‘Gij Gentster Gij’ in het magazine Gentsters laten we medewerkers van Stad Gent, OCMW Gent en Onderwijs Gent aan het woord die het best de waarden van de stad belichamen. Het hartverwarmende verhaal van Mohamed en zijn geveltuintjes sloeg zo aan dat het later ook als video werd verspreid.
Mind the curiosity gap
Een goed verhaal is spannend. Verklap dus nog niet alles in je introductie of titel wanneer je een verhaal deelt, maar geef je publiek nog een reden om verder te lezen of te kijken. Ideaal is teasen met iets dat pas later ingelost wordt, de befaamde curiosity gap.