fbpx

Denken in formats

Denken in formats

Je maakt al wel wat content, maar hebt het gevoel dat het eerder onsamenhangende losse flodders zijn? Wat jou kan helpen is denken in formats. Wat rubrieken zijn voor magazines, zijn formats voor videocontent. Aart Lensink, de Nederlandse contentgoeroe van LVB die de show stal op onze vorige editie van 20 Thoughts Before Noon, wijdde er een volledig boek aan: Formats, de next step in content marketing. Dat staat bomvol met praktijkvoorbeelden én het geheime recept om zelf een format te bedenken. We delen een sneak peek.

Wat maakt een format?

Is je content uniek, herkenbaar en kan je er een reeksje van maken? Bingo, je hebt net een format bedacht!

Voor het KMSKA werkten we het format ‘De restaurator’ uit, dat de charmante tweelingzussen Jill en Ellen volgt achter de schermen tijdens verbouwingen van het museum.

Hoe bedenk je een format?

  1. Baseer je steeds op feiten. Maak dus je huiswerk en doe voldoende research.
  2. Breng in kaart wat al bestaat, zowel bij jezelf als bij de concurrentie.
  3. Bepaal de doelgroep die je wil bereiken en hou daar in alles wat je bedenkt rekening mee. Customer centricity is immers key.
  4. Nu komt het echte bedenkwerk. Organiseer een brainstorm.
  5. Vind tussen al die ideeën je focus, de unieke sweet spot.
  6. Formuleer een baseline. Die moet een bepaalde belofte in zich hebben.
  7. Vertaal je format naar verschillende kanalen. Denk aan de distributie.
  8. Vergeet niet je idee visueel uit te werken in een mock-up.
  9. Werkt je eerste test? Herhalen maar! Alleen op langere termijn zie je echt wat werkt.
Onze eigen award-winning The Fat Five vlog zit intussen al aan de tiende editie.

Welke oerformats kunnen je inspireren?

Uiteraard hoef je niet het warm water uit te vinden. Laat je inspireren door deze onverslijtbare klassiekers en geef er een eigen draai aan:

  • De test: experten (of gewoon lolbroeken) testen uit of iets werkt. Simpel, maar geniaal. Denk aan Blendtecs Will It Blend?
  • Make-over: van een huis, een lijf, een kleerkast. Genoeg zaken die een voor en na kunnen gebruiken én leuke video’s opleveren. Een klein beetje uitlachtelevisie bij de voor, veel bewondering en wat ontroering bij de na.
  • Daten: misschien wel het meest gebruikte format. Temptation Island, First Dates, Naked Attraction, Adam Zkt. Eva, … daten ligt aan de basis van een hele resem heerlijke trash tv.
  • Challenge: een collectieve of persoonlijke uitdaging is altijd leuk om naar te kijken. De deelnemer haalt een overwinning op zichzelf en dat levert geregeld mooie emoties op.
In het format De uitdaging, dat we uitwerkten voor Takeda, gaan IBD-patiënten om met de obstakels die hun ziekte met zich meebrengt.

Toch nog moeite om een origineel format te bedenken?

Vind inspiratie in onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.