Hoe medewerkers ambassadeurs van je merk worden

Hoe medewerkers ambassadeurs van je merk worden

Fans die zo dol op je zijn, dat ze uit zichzelf jouw merk aanprijzen: wie wil het niet? Eigen medewerkers zijn misschien wel de belangrijkste potentiële brand ambassadors. Met deze tips worden zij jouw eerste voorvechters.

Brand ambassador?

Eerst en vooral: wat is zo’n brand ambassador nu precies? Er bestaan binnen de marketingwereld wel wat onduidelijkheid rond het begrip. Wij interpreteren het als volgt: een brand ambassador is iemand die overtuigd is van een product of merk en het product proactief promoot en aanbeveelt in zijn eigen community. Hij of zij is dus een ambassadeur van je merk.

Brand ambassadors hebben de volledige customer journey doorlopen. Vanuit het ontdekken (discover) over het vertrouwen (trust) tot het actief aanraden (advocate) van een product of merk. Op die manier leveren ambassadors een merk earned media op: (positieve) aandacht van derden waar je zelf geen geld voor hoeft uit te geven. Dat in tegenstelling tot paid media, waarbij betaald wordt voor media-aandacht. Influencers behoren bijvoorbeeld tot paid media.

Employee advocacy

Brand ambassadorship is vaak gericht op klanten, maar daarnaast is eigen personeel een belangrijke groep potentiële ambassadeurs. Zij kunnen als zogenaamde employee advocates op een geloofwaardige en authentieke manier een boodschap van je merk overbrengen. En dat binnen netwerken waar je als bedrijf zelf minder toegang toe hebt. Medewerkers delen namelijk vaak berichten met hun persoonlijke omgeving op hun eigen kanalen. Kanalen waar je als organisatie misschien niet aanwezig bent.

Uit een recente studie van Vanksen blijkt bovendien dat content die medewerkers delen maar liefst 8 keer meer engagement oplevert dan content vanuit een merk. De studie geeft ook aan dat gedeelde berichten van werknemers een hoger bereik van 561% hebben dan een soortgelijk bericht gedeeld op een kanaal van merken. De invloed van medewerkers is binnen hun eigen netwerk dus vaak veel groter dan dat van een bedrijf.

Medewerkers als merkambassadeurs kunnen met andere woorden helpen je netwerk en je bereik te vergroten.

Hoe dan?

TIP 1: Creëer verbondenheid

Zorg er in eerste instantie voor dat het verhaal of de brand identity van je organisatie duidelijk is. Communiceer helder naar je werknemers waar je bedrijf voor staat en zorg ervoor dat ze trots kunnen zijn. Communiceer niet alleen je missie en visie, maar ook de juiste tone of voice en look and feel. Verder is het van belang om de juiste doelgroep te identificeren. Het is essentieel om geëngageerde werknemers vinden die actief bedrijfscontent delen en een groot bereik hebben.

Starbucks past die strategie succesvol toe. Zij noemen hun werknemers niet gewoon personeel of medewerkers, maar wel “partners”. Daarmee wil het bedrijf een gevoel van verbondenheid benadrukken. Verder wil Starbucks hun ownership over interne communicatie geven. Hiervoor creëerde Starbucks namelijk een Facebook-, Twitter- en Instagram account voor zijn “partners”. Hierin delen werknemers verhalen en discussies over het bedrijf.

Employee advocacy bij Starbucks

TIP 2: Stimuleer co-creatie en geef erkenning

Een andere manier om betrokkenheid te vergroten, is medewerkers mee laten ontwerpen en beslissen. Om in te zetten op co-creatie kan je werknemers betrekken bij het ontwerpen van een nieuw product, het schrijven van een blog, het organiseren van events, enzovoort. Hierbij maak je gebruik van een bottom-up strategie, waarbij je luistert naar de mening van je werknemers.

Verder is het motiveren van je werknemers essentieel. Deel je resultaten met hen. Hoeveel bereik hebben ze gekregen? Hoeveel interactie was er met een bepaalde post?

Zo zet het biermerk Heineken medewerkers in voor de campagne “Go Places”, waar het huidige personeel aan potentiële medewerkers vertelt wat het nu echt betekent om te werken voor Heineken. Via een interactieve video, leert de sollicitant zichzelf, maar ook Heineken beter kennen. Met deze campagne wil Heineken de focus leggen op het presenteren van interne verhalen en het stimuleren van co-creatie met het personeel.

De "Go Places"-campagne van biermerk Heineken

Ook bij UNILIN wordt er sterk ingezet op employee advocacy en referral recruitment. De werknemers zetten namelijk hun eigen rekruteringscampagne op. UNILIN geeft hun personeel de tools om bijvoorbeeld affiches, zadelhoesjes, filmpjes enzovoort te laten maken. De medewerkers krijgen een beloning in de vorm van een referral bonus. UNILIN wil vooral dat hun werknemers trots zijn op hun job en dat ook op een leuke manier kunnen uitdragen.

"Samen plankgas geven" is de rekruteringscampagne van UNILIN

TIP 3: Authenticiteit

Authenticiteit is de sleutel tot een geslaagde employee advocacy strategy. Welke werknemer weet bijvoorbeeld veel over een bepaald onderwerp? Wie in het bedrijf heeft een bepaalde expertise? Geef je medewerkers de ruimte om zelf content aan te halen en te verspreiden. Daarbij is het belangrijk om je medewerkers richtlijnen mee te geven. Stel regels op om een vlot verloop van de communicatie te garanderen.

Reebok moedigt zijn werknemers aan om bijvoorbeeld foto’s van zichzelf te delen op social media met de hashtag #FitAssCompany. Reebok wil authenticiteit in het bedrijf centraal zetten door werknemers hun eigen hobby mee te laten delen aan de buitenwereld. Hun posts gaan over verschillende onderwerpen zoals hardlopen, zwemmen en fietsen. Het uiteindelijke doel van Reebok is om hun berichten te onderscheiden van een typische betaalde reclamecampagnes.

View this post on Instagram

S E V E N T Y in March.☀️ #globalwarming #lunchtimefitness #fitASScompany #gymiseverywhere #hipgyp

A post shared by sammymoniz (@sammymoniz) on

Personeelsmagazine

Employee advocacy hoeft niet altijd online te zijn. Je kan het ook toepassen met print, zoals het uitbrengen van een personeelsmagazine. In een magazine kan je het bedrijf van binnenuit belichten. Je brengt bijvoorbeeld nieuws, interviews, portretten en luchtige rubrieken. Een goed personeelsblad scoort bij werknemers. Uit cijfers van Contenture blijkt dat maar liefst 92% van de respondenten het leuk en leerzaam vindt om een personeelsmagazine te lezen.

Stad Gent speelt hierop in met hun magazine “Gentsters”. Een van de rubrieken is ‘Gij Gentser Gij’. Hier komt een medewerker aan bod die de waarden van de stad uitdraagt, ook na de werkuren. Op deze manier worden andere medewerkers (binnen en buiten de organisatie) geïnspireerd. Een mooi voorbeeld hiervan is Mohamed. Hij legt geveltuintjes aan na zijn uren. In het eerste nummer van Gentsters stond er een artikel over hem en naar aanleiding daarvan kwam er ook een filmpje. Dit is de meest bekeken Facebookvideo van de stad Gent ooit.

Nood aan nog meer inzichten over hoe je ambassadeurs kan inzetten voor je merk?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.