fbpx

Is influencer marketing interessant voor mijn merk?

Is influencer marketing interessant voor mijn merk?

Over influencer marketing werd al enorm veel geschreven en getweet. Maar werkt het wel en zo ja, hoe begin je eraan? Tipje van de sluier: als iemand zichzelf een influencer noemt, loop dan vooral snel weg.

Influencers worden al heel lang ingezet om een product of merk aan de man of vrouw te brengen. Het zijn mensen die omwille van hun status, bekendheid of unieke persoonlijkheid en stijl een voortrekkersrol spelen. Een “I’ll have what she’s having”- effect, zeg maar. Als Kate Middleton een jurk van Zara draagt, is die de volgende dag uitverkocht in Groot-Brittannië. Of wanneer de Thuis-actrice Moora Vanderveken een outfit post, wil elk Vlaams tienermeisje die exacte outfit in haar kast.

Foto’s van chiapudding

Dat fenomeen is op zich niet nieuw. Wat wel nieuw is, zijn de kanalen die daarvoor beschikbaar zijn. Waar vroeger enkel popsterren, acteurs of topmodellen influencers waren, kan in theorie nu iedereen het zijn mits voldoende volgers en een knap snoetje. Of, dat denken ze toch in ieder geval. “Iedereen kan een sociaal netwerk uitbouwen. Ook mensen die eigenlijk niks te vertellen hebben. Een ‘woop woop’, een bloot billetje of wat spierballen, 3000 foto’s van chiapudding en koffie, een ananas in je interieur, naar de juiste feestjes gaan en je in de juiste entourage begeven, een hoop hashtags erbij en je hebt al wat followers”, aldus PR-professional Saskia Neirinckx van The Wicked PR. En laat dat nu net de mensen zijn die je niet wilt inzetten voor je merk of campagne. Hoe herken je ze? Als ze zichzelf zo omschrijven. “Noem jezelf geen influential, da’s zoals over jezelf zeggen dat je cool bent. Very questionable.”

Person walking on a centered wood path

Een bericht gedeeld door Insta Repeat (@insta_repeat) op

Het Instagram-account @Instarepeat klaagt het gebrek aan creativiteit op een ludieke manier aan.
De Italiaanse modeblogster Chiara Ferragni heeft 13,8 miljoen volgers op Instagram. Hier post ze een foto met de nieuwste Dior-handtas. Deze post was een onderdeel van een influencer-campagne van Dior waarin verschillende modebloggers de handtas toegestuurd kregen in de hoop er de nieuwe it-bag van te maken.

Geloofwaardigheid is key

Dat gezegd zijnde, kunnen ‘echte’ influencers wel degelijk heel interessant zijn om jouw merk of campagne te helpen verspreiden. De belangrijkste voorwaarde? Geloofwaardigheid. En die geloofwaardigheid gaat hand in hand met authenticiteit. Je moet op zoek gaan naar mensen die echt iets te vertellen hebben en net daardoor een unieke set volgers heeft op zijn of haar kanalen. Staar je daarbij zeker niet blind op aantallen. Volgers zijn snel gekocht, maar echt engagement met je doelpubliek, dat is iets anders.

“Ik werk enkel samen met merken die bij mij en mijn ‘brand’ passen”, zegt de Gentse modeblogger Emma Gelaude. “Het woord ‘influencer’ is in België een vies woord, wij associëren het met een bikinibabe op Instagram. Terwijl het een veel ruimer begrip is, het gaat over iemand die zijn stempel drukt en impact heeft in een bepaalde niche. Dat probeer ik ook te doen. Ik zou nooit iets promoten dat niet bij mij past, dat zouden mijn volgers en fans ook niet pikken. Weten wie je bent en wat je waard bent, is een sterkte in business en in het leven.”

Hoeveel kost het?

Als het gaat over budgetten, staar je je best niet blind op de Instagram-grootverdieners. Dat popster Selena Gomez 425.000 dollar krijgt voor één post, is irrelevant voor de Belgische markt. Al zien we ook hier een sterkere commercialisering. In Nederland of de VS hebben de bekendste bloggers al langer een sterk businessplan. Vaak hebben ze zo’n 20 mensen onder zich, die allemaal moeten betaald worden.

In België zien we dat stilaan ook, met modeblogster Sofie Valkiers als lichtend voorbeeld. Wat begon als een blog met enkele outfitposts is uitgegroeid tot een bedrijf. Omwille van die verschuiving stellen bloggers zich meer en meer de vraag of ze geld moeten vragen voor een samenwerking, terwijl het tot voor kort bijna altijd om ruildeals ging.

Modeblogster Sofie Valkiers

Wat werkt het best? Dat bekijk je case per case, samen met je influencer. “Een post in ruil voor een factuur of gratis spullen is sowieso al een slecht vertrekpunt”, zegt Saskia Neirinckx. “Ik zeg niet ‘beloon je influential niet’. Ik zeg: vind een magie tussen je influencer en het merk, anders werkt het niet.

Heb je zelf interesse om een campagne op te zetten in samenwerking met een influencer? Deze checklist helpt je alvast verder.

  • Staar je niet blind op cijfers. Iemand met 3.500 echte volgers zal veel meer voor je merk betekenen dan iemand met 15.000 waarvan de meerderheid gekocht is.
  • Denk op lange termijn. Focus niet op de snelle ROI, want dan kom je van een kale reis terug. Influencer marketing gebruik je vooral voor naamsbekendheid en imago van je merk. Samenwerkingen met een relevante influencer in jouw sector werken enkel als je ze inschakelt op lange termijn.
  • Er is geen ‘one size fits all’ influencer. De selectie van de juiste influencers vraagt heel wat werk, kennis én persoonlijke contacten.
  • Gratis spullen aan een hoop BV’s geven, heeft geen enkel effect. If anything, zullen mensen net een negatieve associatie met je merk krijgen.
  • Werk one on one en laat hem of haar een band opbouwen met het merk.
  • Laat de influencer mee bepalen wanneer hij post en wat hij post om zijn/haar eigen taal te blijven hanteren, en dring vooral geen content op.

Er was eerder dit jaar sprake van richtlijnen voor online influencers die hun merk, product of dienst promoten. Na kritiek uit de sector, gaf de FOD Economie toe te voorbarig te zijn geweest. Of en wanneer er richtlijnen komen, is nog niet geweten.

Graag even van gedachten wisselen over influencers, verspreiding en bereik? Kom gerust met ons rond de tafel zitten. We ontvangen je met open armen en een kop koffie.

Graag even van gedachten wisselen over influencers, verspreiding en bereik?

Kom gerust met ons rond de tafel zitten

We ontvangen je met open armen en een kop koffie.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.