Adverteren op social media:
welke kanalen en budget kies ik?

adverteren-op-social-media-budget

Adverteren op social media is een belangrijke manier om je doelgroep(en) te bereiken. Je kan kiezen voor een mix van kanalen of all the way gaan voor één kanaal. Hoe je dat bepaalt, hangt van verschillende factoren af. Welke soort content wil je inzetten? Op welk kanaal zit jouw doelgroep? En wat is je mediabudget?

Welke social media kanalen kies je?

Kies niet zomaar voor eender welk kanaal. Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  1. Op welk kanaal zit mijn doelgroep?
  2. Wat voor content heb ik nodig voor dat kanaal en strookt het met mijn doelstelling(en)?
  3. Wat is je mediabudget? Heeft het bijvoorbeeld überhaupt zin om op LinkedIn te adverteren als je de hogere kosten niet kan betalen en amper resultaten haalt?
  4. Hoe beleeft mijn doelgroep dit kanaal? Wat voor content verwachten ze hierop te zien of wat niet? Kan ik die content creëren?

Adverteren op Facebook: veel meer dan de knop ‘Bericht promoten’

Als je een artikel, afbeelding of video post op Facebook, verschijnt de knop ‘Bericht promoten’ of ‘boost post’. Handig toch? Maar door die knop loop je een pak mogelijkheden mis om je doelgroep beter te bereiken en je advertentiebudget beter te beheren.

adverteren-social-media
De knop ‘Bericht promoten’ verschijnt automatisch onder je Facebookpost.

Een ander minpunt is dat je advertenties steeds te zien zijn op de tijdlijn van je Facebookpagina. Niet ideaal wanneer je bijvoorbeeld een contentstuk wil inzetten naar een specifieke doelgroep.

Skip Bericht promoten, ga voor Advertentiebeheer

Met de tool Advertentiebeheer van Meta (Facebook) kan je de doelgroep sterk aflijnen aan de hand van interesses, locaties, leeftijd, … Je kiest waar je de advertentie binnen Meta (Facebook, Instagram en Whatsapp) toont en hoe je jouw budget spendeert. Facebook geeft zelf al een schatting mee van je mogelijk bereik, clicks of conversie naar je website, afhankelijk van de doelstelling die je vooropstelt in je ads, zoals Bekendheid, Verkeer, Betrokkenheid, Leads, …

adverteren-social-media
Tip: maar liefst 98% van de gebruikers checkt Facebook via de smartphone (de cijfers variëren naargelang de exacte doelgroep). Zorg er dus voor dat je content in de eerste plaats op mobiel duidelijk en aantrekkelijk is.

Hou er rekening mee dat Facebook een minimumbudget van 5 euro per dag vooropstelt, behalve voor weergaven van een bericht (hier geldt een minimum van 1 euro per dag) als doelstelling. In de praktijk heb je ook effectief minstens 5 euro per dag aan budget nodig om je bericht of campagne de nodige zichtbaarheid te geven en resultaten te behalen.

Noot: sinds de iOS-14-update zijn er bepaalde beperkingen ingesteld op conversies binnen Facebook. Ook worden bepaalde targetingopties moeilijker (zoals remarketing) en zal je personen met iOS, die aangeven dat ze niet getrackt willen worden door Facebook, niet meer kunnen volgen. Meer weten hoe je met deze gevolgen moet omgaan? Lees hier hoe je het kan aanpakken.

Adverteren op Instagram: geen copy-paste van Facebook

Hoewel je via Meta (Facebook) Advertentiebeheer ook kan adverteren op Instagram, is je Facebookadvertentie zomaar overnemen meestal geen goed idee. Je content moet visueel en inhoudelijk matchen met Instagram. Hou er rekening mee dat gebruikers ook op dit platform vooral via hun smartphone surfen.

Op Instagram haal je de beste resultaten voor Bekendheid (awareness) of Betrokkenheid (engagement of video views) als doelstellingen. Het platform is dan weer minder geschikt om bezoekers te leiden (traffic) naar je website. Via Instagram Stories kan je de kansen op traffic wel verhogen, maar ook hier doe je beter eerst een test met een klein budget.

social-media-adverteren
Op Instagram Reels kan je ook adverteren. De video’s mogen maximaal 90 seconden duren en zijn gelijkaardig aan TikTok video’s.

Het paradepaardje van Instagram? Reels. Zoals je intussen vast al gehoord hebt, blijft deze tegenhanger van TikTok maar groeien. Het is dan ook een interessante plek om je advertenties op los te laten. Belangrijk: maak hier altijd gebruik van een 9:16 formaat. Qua kosten is Instagram Reels vergelijkbaar met Facebook. Afhankelijk van je audience zal dit wat hoger of lager liggen. Zo kan je veronderstellen dat twintigers iets vaker op Instagram zitten dan bijvoorbeeld vijftigplussers.

Professionals bereiken op LinkedIn met advertenties

De targeting van professionals maakt LinkedIn voor B2B-gerichte bedrijven & merken erg interessant. De verschillende segmentatiemogelijkheden laten toe om je doelgroep erg specifiek te definiëren. Je kan op senioriteitniveau, functie, functietitel, gedrag én zelfs op specifieke bedrijven targeten.

Hou er rekening mee dat niet iedereen even regelmatig LinkedIn checkt. Een langere campagne werkt hier dus beter (reken al snel op minstens 1 à 2 weken). Ook door de vele budgetvereisten zoals een minimumbod van 2 euro en minimumbudget van 10 euro per dag, is LinkedIn een duurder kanaal. Doe dus zeker eerst enkele tests om de rendabiliteit van het kanaal te evalueren. Misschien zie je bijvoorbeeld dat LinkedIn je wel meer kost, maar dat je resultaten ook veel kwalitatiever zijn? Dan is een alternatief – goedkoper – kanaal mogelijk geen beter alternatief.

Adverteren op TikTok: bereik een nieuw publiek

TikTok heeft het snelst groeiende aantal actieve gebruikers van alle social media. Volgens TikTok zelf bereikt het platform al meer dan drie miljoen Belgen. De moeite dus om hier te adverteren, zéker als je een jonger publiek wilt bereiken: bijna 46% van de gebruikers zit in de doelgroep 15-24 en 14% is tussen de 25 en 39 jaar oud. Heel wat potentieel dus.

Getest: onlangs adverteerden we een video naar een audience van 13 tot 17 jaar. We zagen vooral een héél lage CPM van slechts € 0,50 voor een bereik van meer dan 90.000 personen. Een mooi bereik voor weinig geld dus.

Zijn je doelstellingen vooral awareness of engagement? Dan is TikTok zeker iets voor jouw merk. Je kan kiezen tussen verschillende soorten formats: TopViews (premium placement), Brand Takeover (full screen takeovers, in-feed), One Day Max (in-feed video), … Je kan betalen aan de hand van CPC, CPM en CPV. Het minimumbudget om een campagne op te zetten is € 50.

Ook hier moet je kritisch zijn over welke content je adverteert. TikTok is een stiel apart. Onderzoek zelf het platform en de content die erop verschijnt en probeer een format uit te denken dat past binnen het platform. Ons advies: ga in zee met een TikTokker die het platform vanbinnen en vanbuiten kent en creëer samen interessante content.

social-media-adverteren
Probeer je ads zo veel mogelijk te integreren in de stijl van TikTok: werk niet te gestileerd, gebruik populaire formats of geluiden en ga eventueel in zee met een bestaande TikTokker die het platform kent.

Inspelen op de customer journey met Pinterest advertenties

Ook op Pinterest kan je adverteren. Het kan enorm interessant zijn voor bedrijven in bepaalde niches: voeding, baby/kindermerken, beauty, mode, interieur, … Ook handig is dat je op Pinterest je doelgroep vroeg in de customer journey kan bereiken, in de inspiratiefase. Daarom dient het platform heel goed voor awareness, engagement en zelfs traffic campagnes. Ook leuk: voor de targeting kan je zelf een lijst met relevante keywords uploaden.

social-media-adverteren
Voor kinderbijslagfonds KidsLife creëerden we Pinterest ads om meer traffic te genereren naar hun blogplatform. Doelgroep: personen die een kindje verwachten.

Pinterest is in de eerste plaats een visueel medium. Het spreekt voor zich dat je dus ook kiest voor visuele content. Laat je daarvoor inspireren door andere populaire pins. Je kan Pinterest ook eerder zien als een zoekmachine dan als een social media kanaal. In die zin gedraagt je doelgroep zich ook anders op Pinterest dan op pakweg Facebook.

De kosten om te adverteren op Pinterest zijn gelijkaardig aan die van Facebook. Verwacht je dus aan een CPC van rond de € 1 en een CPM van rond de € 5.

YouTube advertenties: onmisbaar, maar …

… YouTube ads zijn een buitenbeentje. YouTube is de derde meest bezochte website ter wereld en dus een onmisbaar onderdeel in jouw contentmarketingstrategie. Belangrijk om rekening mee te houden is:

  • YouTube is, net als Pinterest, een zoekmachine. Sta dus stil bij de manier hoe mensen zoeken naar content op het platform.
  • De ads op YouTube zitten geïntegreerd in bestaande videocontent. Jouw advertenties worden dus voor, tussen of middenin andere content getoond, in tegenstelling tot bij Facebook of Instagram waarbij je meestal tussen andere content aan bod komt. Hierdoor is de beleving van ads anders: hoe sneller je de aandacht trekt, hoe beter.
  • Daarnaast kan je kiezen tussen skippable of non-skippable ads: in de awarenessfase kies je bijvoorbeeld beter voor een skippable ad, terwijl je in de considerationfase al eerder voor non-skippable kan kiezen.

Dat Short-form video in de lift zit valt niet te ontkennen. YouTube’s antwoord op deze trend? YouTube Shorts: verticale video’s van maximaal 60 seconden, vergelijkbaar met Instagram Reels. Het format is nog relatief nieuw en vormt een grote opportuniteit voor creators en brands, gezien er (momenteel nog) minder concurrentie is. Sinds begin 2022 wordt YouTube Shorts ook langzamerhand uitgerold als advertentieplaatsing.

Adverteren op YouTube gebeurt via Google Ads (het vroegere Google AdWords). Op YouTube kun je targeten op je doelgroep en op onderwerpen en zoekwoorden gerelateerd aan video’s. Populaire onderwerpen kosten meer. Daarnaast betaal je meer voor advertenties die voor, tijdens of na een video verschijnen dan voor advertenties die weergegeven worden in de zoekresultaten van YouTube. Om videoweergaven te genereren, is het vereist om een CPM in te stellen per campagne. Die kan tussen de 3-5 euro liggen per dag naargelang de moeilijkheid van de doelgroep.

Je doelgroep bereiken op Twitter

Ook op Twitter kun je adverteren. In tegenstelling tot de voorgaande social mediakanalen is hier geen minimumbudget vereist. Toch ga je best uit van een budget van minstens 5 euro per dag. Net als bij LinkedIn suggereert Twitter een bod voor de actie (een klik of weergave bijvoorbeeld) die je wilt behalen. Het geeft je een indicatie van wat je met een gegeven budget kan bereiken. Handig.

Twitter is niet voor elk merk even interessant. Doe dus grondig research naar je doelgroep: zitten zij überhaupt op Twitter?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.