Adverteren op social media:
onmisbaar in je content strategie

Adverteren op social media: onmisbaar in je content strategie

Weet je al op welke social media je doelgroep zit? En ben jij daar ook op post met jouw content? Super! Maar daar stopt het niet. Vandaag bereik je met organic content amper 1 of 2% van je volgers. Als je er dus zeker van wil zijn dat jouw doelgroep je content oppikt, leest, bekijkt, downloadt en zo verder, dan moet je die content extra in de verf zetten met advertenties. Anders is het zonde van je creatie, tijd en geld, toch?

Waarom adverteren op social media?

1 of 2% van je volgers via organic content: dat is bijzonder weinig tegenover de kost en de tijd die je steekt in het creëren van content. De inspanning is de buit niet waard.

Met organic content, zeker als nieuw merk, je publiek bereiken kan uitdagend zijn of zelfs bijna onmogelijk. De merken die er toch in slagen, bouwden een community door jarenlang aan een hoge frequentie relevante content te posten. Het zijn ook vaak merken met een grote geldpot en dus met veel meer contentmogelijkheden om organisch te groeien.

Bovendien verschilt het ook van kanaal tot kanaal: op TikTok zijn de kansen groter om organic opgepikt te worden dan op een Facebook. Maar hoe populairder kanalen worden, hoe moeilijker het wordt, de platformen wijzigen hun algoritmes zodat het organic bereik daalt.

En dat terwijl content tot iets moeten leiden en resultaten genereren. Misschien is dat voor jouw merk awareness of community building, kwalitatieve web traffic opbouwen of harde conversies genereren. Waar je ook heen wil, adverteren op social media is voor 95% van alle content marketing projecten een onmisbaar deel van je strategie.

Adverteren op social media: aan de slag

Hou deze zaken in het achterhoofd bij het bepalen van je social media advertising strategie:

1. Welke doelstelling wil ik bereiken via social media?

Wil je meer brand awareness of een community opbouwen? Of wil je jouw doelgroep laten doorklikken naar je website?

2. Onder welke vorm bied ik mijn content aan?

Ook de vorm van je content heeft invloed op hoe je adverteert. Een video is anders dan een artikel bijvoorbeeld.

Beide punten bepalen je social media advertising strategie en hetgeen waar je uiteindelijk voor zult betalen. Verschillende doelstellingen en/of vorm geven namelijk andere kosten:

  • CPC (cost-per-click): geschikt voor content die je doelgroep naar je website trekt
  • CPM (cost-per-mille): voor content waarmee je een grote zichtbaarheid wil bereiken
  • CPV (cost-per-view): bedoeld voor videocontent waarvan je wil dat je doelgroep het bekijkt.
adverteren-social-media
De voornaamste kosttypes voor de promotie van content op social media

Het kosttype is één ding, het budget dat je dan uiteindelijk nodig hebt, een ander. Bij elk socialemediakanaal wordt dat beïnvloed door de volgende elementen:

  • De periode waarin je de content wil promoten. Seizoenaliteit kan je kosten verlagen of net verhogen. Zo zal er rond themadagen (bv Valentijn, Kerstmis, …) meer concurrentie zijn waardoor adverteren op social media mogelijk duurder worden.
  • De doelgroep die je wil bereiken: wil je aan segmentatie doen of 1 grote groep bereiken? Hoe groter je te bereiken doelgroep, hoe meer budget je nodig hebt om hen 100% te bereiken.
  • De aanwezigheid van concurrentie: hoe meer bedrijven een zelfde doelgroep targeten met advertenties, hoe duurder de kost per actie.
  • De plaatsing van de advertentie: binnen een kanaal kan je vaak op meerdere plaatsen adverteren. De ene is al interessanter dan de andere en dus ook duurder. Zo kan je bij Facebook in het nieuwsoverzicht, de rechterkolom, enz. adverteren. Veel marketeers kiezen ervoor om alle plaatsingen aan te duiden zodat Facebook zelf kan optimaliseren welke plaatsing het best presteert. Maar niet alle content is voorzien om in een bepaalde plaatsing te komen waardoor de content niet tot zijn recht komt. Dat kan dan ook nefast zijn voor je resultaten en de indruk die je geeft aan je doelgroep.
  • De match tussen de content en je doelgroep: een minder relevante boodschap en content zorgen ervoor dat je kosten toenemen.
  • Het tijdstip van adverteren: de kostprijs neemt toe wanneer je adverteert op piekmomenten zoals 's avonds.
  • Herhaling van je boodschap: hoe vaker je een stuk content gedurende een bepaalde periode laat weergeven, hoe meer je betaalt.

Hoeveel is een klik waard?

Wanneer je gaat adverteren op social media is het belangrijk om vooraf na te denken over de waarde van een actie door je doelgroep. Hoeveel is een lezer van je artikel of een kijker van je video precies waard? Dat cijfer helpt je niet alleen om in te schatten of een socialemediakanaal haalbaar is qua budget, maar ook om lopende advertenties bij te sturen.

Vind je het moeilijk om een waarde te plakken op een actie van je doelgroep? Dan kan je starten met bepaalde (inter)nationale benchmarks die je een idee geven (bijvoorbeeld via Wordstream en Rival IQ). Zo berekende Wordstream dat de CPC op gemiddeld 1,72 dollar ligt voor alle sectoren. Maar dat is dus een gemiddelde: voor retail is dat bijvoorbeeld maar 0,70 dollar, terwijl het voor de financiële sector over 3,77 dollar per click gaat. Hou er wel rekening mee dat het een richtlijn is en dat jouw resultaten er net onder of boven kunnen liggen, maar het is een nuttig vertrekpunt.

Op termijn heb je in principe voldoende eigen data om aan de hand van gemiddelden zélf een waarde te bepalen. Of wil je net minder gaan betalen dan je nu gemiddeld betaalt? Dan kan je testen met content, doelstelling, doelgroep, budget of plaatsingen om deze naar beneden te brengen.

Wil jij starten met adverteren op social media of je advertenties verbeteren?

Mis onze maandelijkse tips niet
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.