Brand awareness voor dummies

Brand awareness voor dummies

“People do not buy goods and services, they buy relations, stories and magic.”

Marketinggoeroe Seth Godin heeft gelijk. Eén van de hoofddoelen van content marketing is brand awareness creëren. Maar wat is dat nu precies en hoe begin je eraan? Wij tonen je welke content helpt om de populairste van de klas te worden!

Brand awareness: what’s in a name?

Brand awareness bepaalt in welke mate potentiële klanten vertrouwd zijn met je merk. Dat is vooral belangrijk om je te differentiëren van je concurrenten bij het in de markt zetten van een nieuw product of dienst. Binnen brand awareness heb je verschillende gradaties:

  • Brand recognition betekent dat je merk herkend wordt binnen een productcategorie, al dan niet geholpen door het merk te vermelden (aided awareness). Dit is meestal vrij makkelijk. Hoe meer mensen ermee in aanraking komen, hoe sneller merken herkend worden.
  • Brand recall gaat nog een stap verder en betekent dat jouw merk spontaan in het geheugen van een klant zit wanneer ze aan een bepaald product of dienst denken. De meeste mensen kunnen per productcategorie zo maar 5 merken opnoemen.
  • Bij top of mind awareness denkt een klant onmiddellijk en als eerste aan jouw merk. Uiteraard maak je zo de grootste kans om een aankoopbeslissing te beïnvloeden en trouwe klanten te verkrijgen. Sommige merken zijn zodanig bekend dat de merknaam een soortnaam werd: denk aan een cola, een bic of een aspirine.
Coca-Cola is zo bekend als merk dat ze hun flesjes konden personaliseren

Hoe content voor meer brand awareness zorgt

Hoe pak je dat nu aan? Brand awareness is een langetermijnstrategie en een van de belangrijkste doelstellingen van content marketing. Maar hoe kan je met content nu precies meer awareness creëren rond je merk? Regelmatig posten en je tone of voice en design consistent houden over je verschillende kanalen heen, zijn enkele basisvereisten. Niet alleen is dat goed voor SEO, het helpt ook om betrouwbaar over te komen. Maar met content kan je veel meer. We delen onze 5 insider tips over hoe brand awareness past binnen content marketing.

Tip 1: Wanneer ga je voor brand awareness als doel?

Dat hangt een beetje af van waar je staat als merk. Brand awareness is vaak hét doel bij nieuwe bedrijven of merken, waarbij ‘nieuw’ ook kan slaan op een nieuwe markt. Maar evengoed is het een doel om je bekendheid te verhogen bij bestaande klanten om zo uiteindelijk ook je verkoop te stimuleren.

Belangrijk is dat je je content afstemt op dat doel. Merkbekendheid is top of funnel, dus kom in die fase niet met heel concrete merkinfo, wel met inspirerende content (zie tip 2). En besef dat je hier ook de juiste KPI’s aan moet koppelen (zie tip 4).

Tip 2: Zet de juiste content in voor brand awareness

Je wil opvallen, in het oog springen. Dan heb je ook iets opvallend nodig: vuurwerk. We noemen het hero content (meer over hoe en wanneer je hero inzet, lees je hier). Niet te verwarren met klassieke advertisingcampagnes, al zit het wel in elkaars buurt.

Het grote verschil tussen beiden is dat hero content nooit op zich staat. Het is de vertaling van je propositie in campagnecontent en bouwt op kwalitatieve inhoud, waar je doelgroep iets aan heeft. Bovendien hangt het samen met achterliggende content. Eerst bereik je mensen door op te vallen, daarna leid je ze door naar meer concretere info (anders gezegd: je bouwt een contentfunnel op).

Hero content kan vele vormen aannemen: sterke video, een magazine, een onderzoeksrapport,…

In deze vlog gaan we dieper in op vijf sterke campagnes met hero content. Allemaal zetten ze in op brand awareness.

Tip 3: Zoek de juiste sweet spot

Opvallen doe je vooral als je niet hetzelfde vertelt als iemand anders. Dat is natuurlijk de grote uitdaging bij brand awareness: al je concurrenten willen dat bereiken en zetten daar dus ook volop op in. De kans is groot dat je (in meer of mindere mate) dezelfde content brengt.

Probeer je daarom goed te differentiëren, ook op vlak van content. Zoek daarom wat we de content sweet spot noemen. Het is de rode draad voor je content die je bovendien onderscheidt van concurrenten. De sweet spot zit op de snijlijn tussen wat je als merk te bieden hebt, wat je doelpubliek nodig heeft én de context waarin je opereert. Hoe je aan zo’n sweet spot begint, lees je hier.

Velux vond een sweet spot waarmee ze zich onderscheiden van de concurrentie. Het vertrekpunt voor hun content werd niets over verbouwingen of renoveren, wel ‘gezonde lucht in je leefomgeving’.

Tip 4: Meet de juiste KPI’s

Brand awareness is één van de moeilijkst te meten contentmarketingdoelstellingen. Daarom is het belangrijk om op voorhand de juiste targets en KPI’s te bepalen. Verdeel je KPI’s volgens prioriteiten. Kies altijd voor één hoofd-KPI en meerdere sub-KPI’s om je doel te staven.

Hoofd-KPI:

  • Reach of bereik: Het totale aantal keren dat je doelgroep de content heeft gezien

Sub-KPI’s:

  • Click-through-rate: Het percentage van de doelgroep dat doorgeklikt heeft op de content.
  • Gemiddelde kosten-per-klik (CPC): De gemiddelde kosten per klik
  • Cost-per-thousand (CPM): Het bedrag dat je betaalt om duizend mensen te bereiken uit de doelgroep

De KPI’s van je contentinspanningen zorgvuldig bepalen en het resultaat van die inspanningen meten, is één zaak. Deze gegevens moet je ook gebruiken om de content te optimaliseren. Zet geregelde tijdstippen vast om te evalueren.

  • Worden de doelstellingen behaald?
  • Hoe kunnen we bijsturen?
  • Is er vooruitgang geboekt ten opzichte van een vorige evaluatie?

Deze optimalisering kan op heel wat verschillende vlakken plaatsvinden: de inhoud van je content, de manier en de timing van verspreiden, de doelgroep … Wie all the way wil gaan, moet ook zijn doelstellingen durven te optimaliseren.

Tip 5: Genereer awareness via verschillende kanalen

Content kan de vorm aannemen van blogposts en downloads, maar ook video, infographics en podcasts. Video is een interessante vorm van content om brand awareness te creëren. Niet alleen worden filmpjes druk bekeken en gedeeld, ze scoren ook goed in zoekalgoritmes.

Lowe’s inspireert via video-episodes waar een DIY expert toont hoe je op 1 weekend tijd een probleemzone in je huis kan aanpakken

Ook via audio kan je experten uit jouw vakgebied aan het woord laten. Zeker wanneer je je in een niche bevindt, zijn podcasts een gat in de markt. Richt zeker niet al je pijlen op online content. Printmagazines nodigen met hun opmaak en papiersoort uit om te doorbladeren. Zo stuurt de UGent één keer per jaar een magazine naar scholieren in hun laatste jaar humaniora. Het magazine moet hen inspireren, motiveren en helpen om een studiekeuze te maken.

Het magazine voor toekomstige studenten, één keer per jaar uitgestuurd door de UGent.

Conclusie

Brand awareness of merkbekendheid is één van de belangrijkste doelstellingen in content marketing. Zowel voor beginnende als gevestigde merken. Denk goed na wanneer je voor deze doelstelling gaat, met welke content je het wil bereiken en hoe je het gaat meten.

Meer weten over doelstellingen binnen content marketing?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

en krijg iedere maand nieuwe inzichten in je mailbox!

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.