fbpx

Je collega’s overtuigen om in te zetten op content marketing

Je collega's overtuigen om in te zetten op content marketing

Net terug van dat marketingcongres waar de sprekers een lans braken voor content marketing? Of dat netwerkevenement waar je verschillende mensen sprak die er niet over ophielden? Je hebt zelf zin om ermee aan de slag te gaan maar je moet je baas en collega’s nog over de streep trekken. Hoe overtuig je hen dat content marketing jullie vooruithelpt?

Vroeger op de radar komen

Gevonden worden door je doelgroep, daar ligt de basis van je contentmarketingaanpak. De meeste organisaties blijven op dat niveau hangen. Terwijl je concurrenten al hebben ingezien dat content marketing ook staat voor gezien worden met je content.

Stel, je verkoopt fietsen en je klanten vinden alle productinformatie over jouw fietsen mooi terug op je webshop. Je concurrent om de hoek biedt naast diezelfde productinformatie ook een handige en populaire gratis gids aan met verschillende fietsroutes. Wie rijdt er hier wie uit de wielen?

Wist je trouwens dat je potentiële klanten al 67% van hun aankoopproces achter de rug hebben vooraleer jij er als verkoper aan te pas komt? In vele gevallen hebben ze al beslist bij wie ze zullen kopen. Met een sterke contentmarketingstrategie kom je al in een veel vroegere fase op de radar van je doelgroep.

Samen met DNS Belgium bouwden we een contentplatform en doopten het claimjeidee.be. Op het platform vinden pre-starters praktische en inspirerende content die hen helpt om een goede naam te bedenken voor hun idee en vervolgens hun domeinnaam te registreren.

Een business case is het ideale middel om de mogelijkheden van content marketing duidelijk te maken en een buy-in van het management ervoor te krijgen.

Een business case voor content marketing maken

Met deze elementen hou je best rekening in je business case:

  • De context: je ervaart bijvoorbeeld een groeiende concurrentie in je markt en voelt dat je doelgroep zich beter informeert voor ze tot een beslissing overgaat.
  • De bedrijfsdoelstelling(en).
  • De stappen om een contentmarketingstrategie uit te werken: een sweet spot bedenken, contentpijlers vastleggen, …
  • De return on investment: wat kan de nieuwe contentmarketingstrategie opleveren? Een kosten-batenanalyse helpt je een return te bepalen.
  • De resultaten van een contentmarketingaanpak zoals een gedaalde acquisitiekost, een gestegen naamsbekendheid, …

Breng de context voor je contentmarketingstrategie in kaart

Welke kansen en bedreigingen spot je in je markt? Als fietsverkoper is de stijgende interesse in elektrische fietsen een grote kans. Supermarkten die goedkopere fietsen verkopen vormen een bedreiging. Wat is je sterkte als fietsverkoper en waarin kan je nog groeien?

Formuleer op basis van deze SWOT-analyse en trends in je sector de precieze context waarop jouw contentmarketingstrategie een antwoord moet bieden. Dit helpt je om je sweet spot, de basis van je contentmarketingstrategie, te bepalen.

Dollar Shave Club toont hoe je je boodschap kan brengen op een afwijkende manier, met een vernieuwende stem en door een bepaalde stelling in te nemen.

Match content marketing met de doelstellingen van je bedrijf

Welke doelstellingen van je bedrijf kunnen ondersteund of ingevuld worden door content marketing? Denk aan meer zichtbaarheid voor je producten en/of diensten, een grotere naamsbekendheid of meer leads. Het helpt je om in een volgende stap je contentmarketingstrategie te focussen op deze doelstellingen.

Bepaal de stappen om je contentmarketingstrategie uit te denken en uit te werken

Een goed gedocumenteerde contentmarketingstrategie bevat alvast de volgende elementen:

  • Je sweet spot: waarin ben je uniek?
  • De doelstellingen die je met content marketing wilt bereiken
  • Je doelgroep(en): wie wil je precies bereiken? Als fietsverkoper kan je doelgroep uit gezinnen, senioren, sportliefhebbers en werknemers die met de fiets naar het werk gaan bestaan.
  • Je contentpijlers: hoe organiseer je de content die je maakt?
  • Contentcreatie: schrijf je blogartikels of laat je een video maken?
  • Organisatie: wie doet wat precies?
  • Een distributieplan: welke kanalen zet je in op welke manier? Denk aan een eigen blog, magazine, social media als Facebook of Instagram, een nieuwsbrief, …
  • Een meetplan: hoe ga je meten of je op koers zit en wat je resultaten zijn?

Hierbij is het belangrijk om ook eventuele hindernissen op te merken en te bekijken hoe je deze kan aanpakken.

Bepaal de return on investment van je contentmarketingstrategie

Om aan te tonen dat de nieuwe contentmarketingstrategie het bedrijf meer omzet oplevert, is een kosten-batenanalyse nodig. Enkele voorbeelden van kosten:

  • De kostprijs van werkuren voor het opmaken en bijsturen van de contentmarketingstrategie en contentplan.
  • De kosten voor contentcreatie: copywriting, video, het ontwerpen van een infographic, …
  • De kosten voor de distributie van de content: kanalen zoals een Facebookpagina opzetten of een nieuwsbrief, en eventueel mediabudget om je content te promoten.
  • Voorzie ook een budget om de resultaten van je content te (laten) meten en dit in een rapport te gieten voor je baas, je collega’s en jezelf natuurlijk.

Afhankelijk van wat je zelf doet en wat je door een contentmarketingbureau laat doen, zal dit invloed hebben op de kosten. Zo is een goed contentmarketingbureau thuis in deze verschillende aspecten waardoor ze vlotter content kunnen creëren, verdelen en meten.

Zo kan je meer rendement halen uit je contentmarketingstrategie. Alleen maar positief dus voor je business case voor content marketing. Een contentmarketingbureau kan je bovendien helpen met het inschatten van de resultaten van je content marketing.

De resultaten van content marketing inschatten

Content marketing kan op langere termijn zorgen voor:

  • Een lagere acquisitiekost voor nieuwe klanten.
  • Meer gemotiveerde vertegenwoordigers omdat ze niet meer aan ‘cold calling’ hoeven te doen en een aanknopingspunt hebben bij geïnteresseerde prospecten.
  • Meer kennis over je doelgroep en hun behoeftes, wat je een concurrentievoordeel kan opleveren.
takeda-community
Het farmabedrijf Takeda bouwde via content marketing een community op van patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Takeda leerde niet alleen beter hoe de doelgroep deze ziektes dagelijks ervaart, het kan ook vlotter specialisten en ziekenhuizen overtuigen om samen te werken.

In de voorgaande stappen heb je een duidelijk beeld gekregen van de nodige stappen voor een geslaagde contentmarketingstrategie. Op basis hiervan kan je een budget opmaken om mee aan de slag te gaan. De business case die je hierbij opmaakte, kan je inzetten als hefboom om het nodige marketingbudget te verkrijgen.

Voel je twijfel bij je management, dan is een business case een ideale hefboom om ze te overtuigen. En ondertussen leg je al een stevige basis voor je contentmarketingstrategie. Benieuwd naar wat er nog thuishoort in je contentmarketingstrategie?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

en ontdek waar je zoal rekening mee moet houden.

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug