fbpx

Customer journey meets personas

Customer journey meets personas

Je hebt je huiswerk als marketeer gedaan en de customer journey en persona van je merk in kaart gebracht. Maar zitten die wel goed in elkaar? We helpen je op weg.

Wat komt er voor de customer journey?

De term ‘customer journey’ klopt eigenlijk niet. Je wil namelijk niet alleen weten wat je klant doet na de aankoop van je product of dienst. Ook de stappen die aan die beslissing voorafgaan zijn erg interessant voor content marketing. Breng dus ook de zogenaamde lead journey of prospect journey in kaart. De uitdagingen en behoeftes van klanten zijn zijn uiteraard anders dan deze van je leads of prospects in het voortraject. Pas je contentmarketingaanpak dus aan.

De customer journey: van behoefte tot merkambassadeur

De customer journey van je klant verloopt niet zoals jij het wil

Laat je niet verleiden om de ideale customer journey uit te stippelen. De kans bestaat dat je dan van een kale reis thuis komt omdat je de milestones van je toekomstige klant verkeerd inschat. Een customer journey weerspiegelt zo goed mogelijk het werkelijke pad van je doelgroep.

En dat betekent dat je je content kunt vasthangen aan opportuniteiten én aan mogelijke obstakels of drempels. Ook die laatste vormen interessante inhakers voor je content. Zo speelt een online ticketingsysteem handig in op de bezorgdheid van (jonge) ouders over de keuze van een bezoekuur (aan bijvoorbeeld een museum of bioscoop) of de wachtrij aan de kassa’s. Zo hoeven die geen drempel te zijn.

Denk niet alleen digitaal

Je doelgroep is niet enkel digitaal actief. Ook offline kanalen en ervaringen zoals word-of-mouth, een onduidelijke brochure of beperkte openingsuren, beïnvloeden de customer journey.

Zo speelt de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Corendon en Transavia in op het gesleur van zijn reizigers met koffers op weg naar en van de luchthaven. Hiervoor werkt het samen met PostNL die de koffers ophaalt of terug thuis bezorgt. Een sterke USP die toekomstige reizigers kan overtuigen om hun vlucht bij de maatschappijen te boeken.

Koppel een persona aan je customer journey

Elke klant of prospect heeft zijn of haar persoonlijke customer journey. Die kun je uiteraard onmogelijk allemaal in kaart brengen. Speel in op de customer journey van je doelgroep, door te focussen op een aantal journeys. Die werk je uit door te vertrekken vanuit je goed uitgewerkte persona. De persona in combinatie met de bijhorende customer journey helpt om iedereen binnen je bedrijf op één lijn te krijgen.

Wil je meer weten over customer journeys, persona's en content?

Dan mag onze nieuwsbrief niet in je mailbox ontbreken
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.