fbpx

De publieke sector en content marketing:
een knap staaltje overtuigingskracht

De publieke sector en content marketing: een knap staaltje overtuigingskracht

Informeren en sensibiliseren: het zijn zo goed als de belangrijkste taken van de publieke sector. Maar hoe kun je voor de tigste keer de aandacht van een breed tot minder publiek trekken met een variatie op hetzelfde thema? Deze 3 cases tonen hoe het kan.

JOUW TELEFOON VOOR MIJN ORGAAN

Reborn to be Alive overtuigde in 2016 met deze pakkende campagne veel mensen om orgaandonor te worden. Met een directe en confronterende aanpak die de juiste snaar raakte. Het opzet was simpel: mensen die al heel lang wachtten op een donororgaan gingen naar de Apple-store de avond voor de lancering van de nieuwe iPhone. Ze spraken iemand aan in de wachtrij met de vraag hoe lang ze al aan het wachten waren.

Daarop stelde de persoon die wacht op een orgaandonor een deal voor. Hij of zij zou de Apple-fan vervangen in de wachtrij. In ruil daarvoor moest de persoon zich inschrijven om orgaandonor te worden.

Deze overtuigende campagne kreeg heel wat media-aandacht. De inschrijvingspagina om donor te worden kreeg 12 keer meer verkeer, al na de eerste dag dat de campagne gelanceerd werd.

BETAAL MET BLOED

Hoe ironisch het ook mag klinken, Roemenië is het tweede slechtst scorende land in Europa wanneer het gaat om bloed doneren. In het land van Dracula geeft maar 0.2% van de jonge mensen bloed. Hier wilde het Nationaal Instituut voor bloeddonors iets aan doen. Ze sloegen in 2015 de handen in elkaar met de organisatoren van het Untold Festival dat plaatsvindt in Transsylvanië en lanceerden een uniek aanbod: wie bloed doneerde, kreeg tot 30 procent korting op de ticketprijs of gratis dagtickets.

Festivalgangers die hun favoriete artiest wilden zien, moesten door middel van een speciaal polsbandje bloed geven vooraleer ze binnen mochten. Artiesten die optraden, promootten het initiatief. En aangezien het festival doorging in Transsylvanië, was Dracula uiteraard de centrale figuur op het festival.

Dat de campagne effectief was, kan je zien in het filmpje. Meer dan 2000 mensen doneerden bloed, 10 keer meer als het jaar ervoor. Velen doneerden voor de eerste keer in hun leven bloed. Bloedtransfusiecentra moesten zelfs hun openingsuren verlengen. Ook de Facebookpagina van het Nationaal Instituut voor bloeddonors zag een recordaantal verkeer passeren.

THE SOCIAL SWIPE

Misereor is een Duitse liefdadigheidsorganisatie die het opneemt voor zwakkere bevolkingsgroepen. Vorig jaar kwamen ze met een heel unieke campagne waar geen miserie aan te pas kwam, iets wat je met zo’n naam en corebusiness wel zou verwachten.

Tijdens The Social Swipe konden voorbijgangers hun bankkaart swipen doorheen een grote gleuf op een affichebord. Zo doneerde je symbolisch een sneetje brood of hielp je mee een onschuldige gevangene bevrijden.

Een originele en laagdrempelige manier om te doneren voor het goede doel, die veel passanten aansprak.

Zin om gedachten te wisselen over content marketing in de publieke sector?

Contacteer ons hier

voor een babbel.

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug