Content marketing wordt dan wel volwassener, nog te veel bedrijven beperken zich tot content. En vergeten dus het stukje marketing. Het gevolg: een zee van content waar het publiek in verdrinkt. Hoe je er toch aan begint? De basis van iedere contentmarketingstrategie is de sweet spot.
Wat is een sweet spot?
De sweet spot is het overkoepelende verhaal voor je content. De vlag waaronder alles moet vallen, met de nadruk op ‘moet’. Want past het niet onder die algemene insteek, dan breng je het beter niet.
Het is namelijk een unieke insteek die focus en richting geeft aan je content en je onderscheidend maakt van de concurrentie. De content sweet spot is de gemene deler van de expertise en waarden van je bedrijf, de behoeftes, passies en pijnpunten van je doelgroep én de context.
Vanuit de sweet spot bepaal je contentpijlers, die op hun beurt het raamwerk vormen waarmee je je content structureert. Zie je contentaanpak als een huis: de content is het dak dat rust op pijlers, gebouwd op de fundering (de sweet spot).
Hoe vind je jouw sweet spot?
Om je sweet spot te bepalen, moet je inzichten vergaren over je merk, je doelpubliek en de context.
- Het merk: Weet helder waar je voor staat (je missie en waarden), welke producten en diensten je aanbiedt en wat je USP is.
- Je doelpubliek: Het belangrijkste dat je hier moet oplijsten zijn de vragen en noden van je publiek. Waar kampen ze mee? Wat zijn hun verwachtingen? Welke problemen willen ze opgelost zien?
- De context: Hoe pakken je concurrenten het aan? Zijn er externe factoren die een invloed hebben op het gedrag van je klanten, zoals nieuwe trends of technologieën?
Voorbeelden van geslaagde sweet spots
KidsLife
KidsLife is één van de vijf uitbetalers van kinderbijslag in ons land. Hun sterkte ligt in de stiptheid van uitbetaling en de expertise die ze hebben, maar hun ‘werkdomein’ is gereguleerd: de bedragen die ze uitbetalen liggen vast. Dat betekent dat alle spelers exact hetzelfde aanbieden. Bovendien richten ze zich allemaal op exact hetzelfde publiek. Het gevolg is een veelheid aan content over exact hetzelfde soort onderwerpen, die allemaal betrekking hebben op het gezinsleven en het opgroeien van kinderen (de aandachtige lezer merkt dat in deze samenvatting zowel het merk, de context als het publiek aan bod komen).
Voor KidsLife gingen we daarom op zoek naar een sweet spot die hen kon onderscheiden. Een belangrijke nood van het publiek heeft te maken met het financiële aspect. De zorgen rond de kosten van een gezin, de vervelende administratie rond premies, de vrees bepaalde voordelen niet te kennen… Dat element is dan ook cruciaal in de sweet spot. KidsLife moet zich opwerpen als financiële partner van het gezin. Alle content moet met andere woorden een financiële insteek hebben. Hoeveel kost een bevalling? Waar kan je budgetvriendelijk speelgoed kopen? Hoe kom je rond als alleenstaande ouder? En ga zo maar door.
Velux
Het voorbeeld van KidsLife is een sweet spot die heel nauw aansluit bij de core business van het merk. Dat hoeft niet per se zo te zijn, zo bewijst Velux. Dakramen zijn niet meteen het meest sexy product om over te praten. Velux vond toch een manier om een frisse kijk te geven op het leven binnenshuis door verder te kijken dan hun core business. Zij vonden een sweet spot die eerder vanuit gezondheidsoogpunt vertrekt en dus minder vanuit bouwen of renoveren.
Kinderen van vandaag brengen volgens onderzoek 90% van hun tijd binnen door, zonder voldoende daglicht of frisse lucht, met alle negatieve gevolgen van dien voor hun gezondheid en welzijn. Met The Indoor Generation kaart Velux deze problematiek op een wetenschappelijke manier aan met relevante content.
Zoals gezegd is de sweet spot je fundering om verder op te bouwen. Als die er ligt, ben je klaar voor de volgende stap: de contentpijlers. Ook hier is de boodschap: zorg eerst dat die op punt staan, voor je aan contentcreatie begint.