Wat zal je leren?
|
Investeer in ‘coup de foudres’
Misschien is het jou ook al overkomen: je zet een interessante vacature online en vervolgens … gebeurt er helemaal niets. Nochtans heb je alle regels gevolgd: een duidelijke jobomschrijving, aantrekkelijke voorwaarden en eenvoudige procedures om te solliciteren.
Herkenbaar?
Een job kiezen is in de eerste plaats een emotionele beslissing. De eerste indruk bepaalt of een sollicitant verder kijkt (of leest) of niet.
Met content kan je die eerste indruk beïnvloeden. Dat gaat over wat je zegt en hoe je het vertelt.
💡 Leestip: zo bouwden we een succesvolle employer brand voor DNS Belgium.
4 inzichten voor een succesvolle employer brand
Om jou te helpen zetten we 4 bruikbare inzichten (en goede voorbeelden) op een rij. Ze zullen je helpen om jouw organisatie bij zowel huidige als toekomstige werknemers op de kaart te zetten.
Inzicht 1. Werknemers zoeken zingeving.
Jonge werknemers zoeken zingeving in hun werk. Ze geven de voorkeur aan bedrijven met een sterke missie, in lijn met hun eigen overtuigingen. Speel daarop in. Ben je een e-commerce speler of ben je een bedrijf die ‘alles met een glimlach’ doet?
Tip: communiceer ook over trainingen en opleidingen. Zo laat je zien dat je waarde hecht aan de carrière, groei en ontwikkeling van je werknemers.
Voorbeeldcase: samen een veiliger internet creëren.
- DNS Belgium stapt met een sterke visie op IT-talent af: het internet veiliger maken voor iedereen. Werknemers leggen uit hoe ze daar hun steentje toe bijdragen. Show, don’t tell. Je krijgt een duidelijk beeld van de organisatie en wat haar mensen drijft.
Inzicht 2. Wees ‘always-on’.
De kans is groot dat jouw ideale kandidaat niet op zoek is naar een nieuwe job wanneer jij een vacature plaatst, en vice versa. Blijf daarom het hele jaar door communiceren. Ook wanneer je niet op zoek bent naar nieuwe werknemers.
Heb je een vacature? Deel die dan bij voorkeur op sociale media. Maak je posts sympathiek en authentiek, zodat ze aanspreken, opvallen en gedeeld worden. Voorzie ook duidelijke ‘how to’-content, zoals sollicitatietips en stappenplannen.
Voorbeeldcase: Unilin brengt de wereld samen met Unilink.
- Unilin, de groep boven onder andere Quick-Step, brengt in zijn personeelsmagazine 8.200 medewerkers op meer dan 105 locaties samen. Dat doen ze met pakkende verhalen, die mensen met elkaar verbinden. Denk aan: samenwerken op een afstand van 2.300 kilometer, de vele innovaties en hun visie op duurzaamheid.
- Wil je weten waarom een personeelsmagazine nog steeds z’n gelijke niet kent, zelfs in digitale tijden?
Inzicht 3. Alle communicatie versmelt.
Besef dat huidige en toekomstige werknemers ook jouw b2b of b2c-communicatie zien. Je kan niet, zoals Jekyl & Hyde, met twee gezichten rondlopen. Bekijk daarom al jouw communicatie door dezelfde bril en zorg voor een eerlijk en herkenbaar gelaat.
Voorbeeldcase: UGent brengt wetenschap op mensenmaat
- Universiteit Gent ontwikkelde samen met The Fat Lady het contentplatform durfdenken.be. De website geldt als uithangbord van opvallende realisaties en inzichten van de universiteit. Tegelijk is het een manier om huidige en toekomstige werknemers samen te brengen rond een visie, aanpak en trots voor wat ze gerealiseerd hebben.
Inzicht 4. Employer branding gaat altijd over mensen.
De nummer één vereiste voor succes? Een sterk employer brand is authentiek en menselijk. Ook al ben je een multinational met +5.000 werknemers, zorg ervoor dat je sollicitanten een mens zien – en geen bedrijfsgebouw.
Investeer daarbij steeds in je bestaande werknemers: laat de werkcultuur zien, deel getuigenissen en zet medewerkers in de spotlight. Als zij jouw ‘merk’ begrijpen en omarmen, zullen ze het ook enthousiast uitdragen en ambassadeur van jouw organisatie worden.
Collega Pauline wijdde een volledig artikel aan dit inzicht: Geef je eigen medewerkers een belangrijke rol in je employer branding.
Voorbeeldcase: een employee handbook voor Liantis
- Elke organisatie is de optelsom van haar werknemers. Het employee handbook van Liantis is dan ook opgebouwd rond verhalen van werknemers. Het zijn zij die een blik achter de schermen geven en daarmee de bedrijfscultuur blootleggen. Of hoe een grote organisatie met vijftien locaties toch heel menselijk en dichtbij kan zijn.
- Meer weten? Hier zie je hoe Liantis nieuwe werknemers vanaf dag één een warm welkom geeft.
Nu is het aan jou
Nieuwsgierig naar nog meer voorbeelden? Bekijk dan ook onze vlog over employer branding.