fbpx

Hero, hub & hygiene content:
het 3H-model als leidraad voor je contentplan

Hero, hub & hygiene content: het 3H-model als leidraad voor je contentplan

Een veelgebruikt model om je content mee te structureren is het 3H-model. Dat werkt met hero-, hub- en hygienecontent. Maar wat houdt dat model precies in? En hoe pas je het toe?

Het belang om je content te structureren heeft te maken met de funnelaanpak. Je wil je doelgroep doorheen die funnel leiden door op ieder niveau aangepaste content te voorzien. Herocontent voor de awarenessfase, hubcontent voor de considerationfase en hygienecontent net voor de conversiefase.

Deze grafiek toont hoe het 3H-model zich verhoudt ten opzichte van het funnelmodel of het see-think-do-care-model van Google.

In deze case vertellen we hoe je de doelgroep door de contentfunnel leidt.

Hygiene content: de fundering van het 3H-model

Met hygienecontent beantwoord je de basisvragen van je doelgroep. Daarom wordt het ook wel ‘helpcontent’ genoemd. Het is de content waarin je veel keywords verwerkt en waarmee je dus scoort op SEO-vlak. Denk aan FAQ’s, basisuitleg over hoe een product werkt, wat een dienst precies inhoudt,…

Dat maakt dat deze content het dichtste bij conversie zit. Je gaat als consument namelijk pas op zoek naar dit soort basiscontent op het moment dat je min of meer beslist hebt om iets aan te kopen of je ergens voor in te schrijven.

De grootste uitdaging bij deze content: je concurrenten doen waarschijnlijk krek dezelfde oefening. Om je toch te onderscheiden probeer je dus best naar iets te zoeken dat de concurrentie nog niet heeft. Dat kan in de manier waarop je de content maakt. Denk aan Coolblue, dat handige en vaak ook leuke video’s maakt over producten. Hygiene, maar dan anders dan gewone how to-artikels.

Coolblue blinkt uit in hygiene content, maar dan anders.

Nog beter is als je sweet spot (je weet wel, de basis van je contentstrategie) zo uniek is, dat alle content die eruit voortvloeit, ook uniek is (meer over de sweet spot lees je hier).

Hub content: content voor elke dag

Het laagje erboven in het 3H-model bestaat uit hub content. Hier neem je een stapje terug en blijf je weg van alle basisinfo. Eerder breng je hier content die je doelgroep inspireert, iets bijleert of entertaint. Gelinkt aan de context waarin ze jouw merk plaatsen uiteraard.

Het is met andere woorden content die een band kan creëren tussen jou en je doelgroep. Je doet er dus ook goed aan om aandacht te besteden aan de uitwerking. Breng het op een mooie, entertainende en kwalitatieve manier. Ja, òòk als het gaat om zakelijke B2B-content.

Met deze vorm van content kan je creatief veel kanten uit. Dikwijls gaat het om terugkerende content en dan zijn formats handige kapstokken om je content aan op te hangen. Denk bijvoorbeeld aan herkenbare en terugkerende videoformats of -series of een wekelijkse blogpost.

Hero content: tijd om uit te pakken

Hero content is de creatieve kers op de taart. Het is de content waarmee je uitpakt om op korte tijd extra publiek (en bezoekers) aan te trekken. Met hero content wil je vooral de naamsbekendheid van je organisatie of bedrijf vergroten of awareness rond een dienst of product creëren. Daarom spreken we vaak over campagnecontent.

In dat opzicht gaat deze content het minst over jou als merk of over jouw producten of diensten. Net omdat je wil opvallen, zoek je naar een groter verhaal. Iets waar je als merk kunt op inhaken.

In onze vlog The Fat Five verzamelden we trouwens enkele sterke cases van hero content.

Hero content is veruit de leukste content en krijgt daarom ook vaak het meeste aandacht, tijd en middelen. Toch is het belangrijk om goed na te denken over wanneer je hero inzet. Zoals gezegd is het doel om je bereik te vergroten en dat vooral ook vast te houden. Daarom is het beter slechts om de zo veel tijd eens hero te verspreiden. En dus niet alle focus op het vuurwerk te leggen. Meer over de te grote aandacht voor hero, lees je hier.

Hero content op goed gerichte tijdstippen inzetten, helpt je om je bereik te verhogen. Belangrijk: begin niet met hero, maar bouw eerst voldoende hub en hygiene op.

Hero, hub en hygiene content laten je toe je contentaanpak te structureren. Door de content volgens het 3H-model op te delen, zie je meteen waar je nood aan hebt of net al voldoende van hebt. Toch hoeft deze opdeling niet altijd zo rigide te zijn. Zo kan het zijn dat bepaalde content eerder op de scheidingslijn van twee categorieën zit. Of net alledrie samenvoegt.

Zo is een magazine vaak een combinatie van hero, hub en hygiene. Het medium, de vorm en het feit dat je het opstuurt naar mensen maken het hero content. Maar de inhoud kan een mix zijn van hub en hygiene.

Het Durf Denken-magazine voor toekomstige studenten. Hero in vorm en uitvoering, maar boordevol hub en hygiene content om studiekiezers te helpen.

Wil je samen met ons bekijken hoe het met jouw content zit?

Stuur ons dan gerust een berichtje.

Of geef ons een belletje via 09 266 14 18

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.