Ooit al aan een magazine gedacht als onderdeel van je contentplan? Het is een kanaal dat je toelaat verhalen te vertellen en de lezer volledig mee te nemen in jouw wereld, zonder enige afleiding. Het ultieme me-time moment, als het ware. Hoe maak je een goed magazine dat effectief gelezen wordt? Wij delen onze geheimen.
Een goed magazine begint met een sterke en duidelijke visie. Maak niet zomaar een magazine om er een te maken, maar zorg ervoor dat het een essentieel en onmisbaar onderdeel is van je contentplan. Het sluit aan bij wat je als merk of bedrijf te vertellen hebt en bij wat je op andere kanalen vertelt. “Het is belangrijk dat je als maker een relatie hebt met je topic, anders merkt je lezer dan meteen”, zegt Kirsten Algera van het Nederlandse MacGuffin magazine.
Duidelijke doelgroep
Weten wie die lezer exact is, is de volgende stap naar een succesverhaal. Customer centricity dus. Baken je doelgroep van bij de start duidelijk af en vertel de verhalen die zij willen horen, niet de verhalen die jij wilt vertellen. Een magazine dat zich richt op een nichepubliek met kwalitatieve content werkt altijd.
Spelen met woorden én beelden
Uiteraard blijft de content key. Niet alleen wat je vertelt, maar ook hoe je het brengt, maakt het verschil. Je kunt geen artikel schrijven zonder na te denken over de vormgeving, en omgekeerd. Redacteur en grafisch vormgever werken dus het best samen aan een artikel, van bij de bepaling van de insteek. Ook een consequente tone-of-voice is cruciaal: hoe spreek je de lezers aan?
Een magazine komt tot leven door een geslaagde mix van vaste rubrieken en losse artikels, van korte en langere artikels. De inhoud heeft verschillende functies: informerend, inspirerend en entertainend. De afwisseling houdt de aandacht van je lezer vast, de vaste rubrieken zorgen voor herkenbaarheid.
Daarnaast is het belangrijk om van bij de start de stijl van fotografie te bepalen. Wil je close-ups brengen of meer afstandelijke portretten? Gebruik je stockbeelden of ga je voor authentieke foto’s? Warme beelden of liever een koel en strak design? Vergeet ook de illustraties niet. Ze zijn een mooie afwisseling op fotografie en lenen zich vaak makkelijker om een abstract of complex onderwerp van beeld te voorzien.
Vergeet ten slotte ook de cover niet. Een sterke cover verrast en trekt mensen binnen. Het zorgt ervoor dat het magazine gelezen wordt in plaats van te blijven liggen op de koffietafel. En het moet vooral een goede reflectie zijn van de boodschap, tone-of-voice en het beeldgebruik dat je binnenin vindt.
De combinatie van al deze elementen vormen je editorial design, de look-and-feel waaraan lezers je magazine herkennen.