Hier gaat content marketing heen III:
geen contentleverancier meer, wel een partner-collega

content-marketing-organisatie

Content marketing heeft een enorme vlucht genomen in Vlaanderen. Het recente boek ‘Dit is Content Marketing’ verkocht bijvoorbeeld meer dan 1.000 exemplaren in de eerste drie maanden. Contentmarketingbureaus als The Fat Lady worden druk geconsulteerd door marketeers, op zoek naar the holy grail.

Marketeers beseffen ten volle dat eenzijdig een doelgroep bombarderen niet meer het gewenste effect oplevert, maar dat ze moeten luisteren naar en spreken met hun publiek. Die stroomversnelling zorgt ook voor een aantal evoluties. The Fat Lady blikt vooruit: in deel 3 focust Joke Gabriëls, office manager, op de intensere samenwerking tussen klant en agency.

Deel 3: organisatie

“Sommige klanten hoor ik tijdens de week meer dan bepaalde collega’s.” Joke Gabriëls, office manager bij The Fat Lady, ziet op vlak van organisatie een nieuwe stap. “Een contentmarketingbureau is niet langer gewoon een van de leveranciers. Het wordt steeds meer een partner, die een centrale rol inneemt in communicatie, waar cruciale marketing- en beleidsbeslissingen worden genomen.”

“Op zich is het ook normaal: inhoudelijk moeten we heel goed op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van hun organisatie. 2020 heeft die band enkel nog versterkt: de context veranderde vaak, we moesten als partner snel schakelen, vooropgestelde plannen soms helemaal overboord gooien,… Als klanten in die context afhankelijk zijn van een ticket, dan kan je nooit echt content op maat maken.

Werken als collega’s

“De grootste verandering gebeurt nu aan klantzijde. Organisaties zijn meer gaan investeren in content marketing. Het is niet langer een lone wolf of een kleine cel die als enige met content bezig is. We zien content marketing integreren in de volledige structuur, vaak zelfs als sturende factor.”

Door die volwassenwording, zien we een verhoogde vorm van co-creatie. We worden deel van de organisatie en gaan samen met de klant content maken, bijna als collega’s. Dat kan ook enkel als je eigen organisatie daar de juiste omvang voor heeft. In dat opzicht hebben we bij The Fat Lady een comfortabele grootte. We zijn wendbaar genoeg om planningen snel om te gooien, maar zijn ook niet te klein waardoor last minute vragen er niet meer bij kunnen.”

Zo konden we in april de inhoud van het personeelsmagazine van Stad Gent volledig omgooien naar een coronaspecial, net voor we in druk gingen. Dat nummer is geschreven op een paar weken tijd. Dat had niet gekund als we niet zo intens zouden samenwerken met de mensen van Stad Gent.”

Voor Gentsters, het personeelsmagazine van Stad Gent, konden we in no time een coronaspecial schrijven. Sámen met het redactieteam van de stad, niet puur in opdracht van.

Doorgedreven content marketing expertise

“De professionalisering van het vak vraagt meer doorgedreven contentmarketingexperts, mensen die zichzelf vormen in de frontlinie, door zich vast te bijten in hun materie: magazines, video, data-analyses, contentdistributie, enzovoort. Die evolutie zien we ook sterk aftekenen bij The Fat Lady. Waar voordien de medewerkers meerdere functies door elkaar uitoefenden, hebben ze nu elk hun vakgebied. Klanten eisen meer en beter. Waar nu vooral nood aan is, is expertise. Mensen die uitblinken in hun vak.”

Lees deel 4 van de reeks ‘Waar gaat content marketing heen?’: Inhoudelijke verdieping, met een ‘human touch’.

Waar gaat content marketing heen? Wij zorgen dat je mee blijft.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.