Hier gaat content marketing heen II:
digital marketing gaat weer over value creëren

content-marketing-digital

Het zat er al jaren aan te komen, 2020 en corona zorgden voor een stroomversnelling: content marketing wordt volwassen in Vlaanderen. Getuige daarvan de colleges bij UBA over alles content marketing gerelateerd, die zijn in no-time volgeboekt. Contentmarketingbureaus als The Fat Lady worden druk geconsulteerd door marketeers, niet weinig om hen te helpen bij hun digital marketing.

Marketeers beseffen ten volle dat eenzijdig een doelgroep bombarderen niet meer het gewenste effect oplevert, maar dat ze moeten luisteren naar en spreken met hun publiek. Die stroomversnelling zorgt ook voor een aantal evoluties. The Fat Lady blikt vooruit: in deel 2 staat Barbara Goffaerts, digital marketeer bij The Fat Lady, onder andere stil bij de recente iOS 14 update.

Deel 2: digital marketing

“Noem het gerust een bom, die Apple legt onder het werk van performance marketeers.” Barbara Goffaerts, digital marketeer bij The Fat Lady, heeft het over de recente iOS 14 update die grote gevolgen heeft voor privacy. En het opkomend belang van eigen platformen.

“De iOS update is goed voor de gebruiker, die makkelijker third party cookies kan bannen. Maar het is niet goed voor platformen als Facebook en de marketeers die het gebruiken om hun publiek te bereiken. Je zal je doelgroepen moeilijker kunnen tracken, wat een impact heeft op targetingopties en advertentie-optimalisaties. Kortom, als adverteerder zal je dat voelen en zien in je resultaten.”

Zelf publiek opbouwen met content marketing

“Het betekent dat je als content marketeer in de eerste zin vertrouwen zal moeten winnen. Een publiek opbouwen, voor je mensen hun data krijgt en niet omgekeerd zoals voorheen. We moeten nog meer inzetten op het aanbieden van een meerwaarde voor het publiek. Wat een technische update is, heeft dus gevolgen voor de inhoud. Maak meer dan ooit content waar je doelgroep écht iets aan heeft, mee kan lachen of kan gebruiken. Content waar je doelgroep meer van wil lezen dus. Pull in plaats van push.”

Op de blog ‘Wij hebben Crohn’ is het vertrekpunt om verhalen van lotgenoten te delen. Voor het doelpubliek zijn die herkenbare verhalen niet enkel een troost, maar vaak ook een inspiratie.

Uit het laatste rapport van Hootsuite blijkt dat daar nog wel wat werk is. 68% van de bevraagden geeft aan dat bedrijven geen interessante content delen op social media. We posten dus massaal content waar mensen niet naar op zoek zijn. We zijn vergeten wat social media eigenlijk zijn: platformen om een connectie met vrienden, familie, kennissen,… te maken. Zeker in de tijd waarin we leven.”

Eigen platformen

“Bovendien beginnen meer mensen (bepaalde) social media af te zweren. Naast meer value, moeten marketeers meer dan ooit investeren in eigen platformen en eigen communities: don’t build your house on rented land. Voor Takeda hebben we op die manier al een zeer hechte community opgebouwd van mensen die lijden aan de ziekte van Crohn en/of colitis.”

“Onderzoek alleszins nieuwe kanalen, test eens een uitgebreidere mediamix. Niets is zwart-wit: uit het rapport van Hootsuite blijkt dat een enorme groep boomers de weg naar social media vond, dankzij de pandemie. Een groep die voorlopig wat genegeerd wordt door veel bedrijven. Experimenteer met manieren om dat nieuwe publiek te bereiken.

Lees deel 3 van de reeks ‘Waar gaat content marketing heen?’: geen contentleverancier meer, wel een partner/collega.

Waar gaat content marketing heen? Wij zorgen dat je mee blijft.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.