Hoe bouw je newsletter subscribers op?

Hoe bouw je newsletter subscribers op?

Je zal wel al gehoord hebben dat een nieuwsbrief het krachtigste wapen is in je contentmarketingprogramma. Allemaal goed en wel, maar hoe krijg ik lezers? Hoe bouw ik dat publiek op? Dit zijn onze beste tips.

Elimineer het ‘why should I subscribe’ gevoel

De eerste stap is dezelfde als bij elk luik van je contentmarketingaanpak: baken je doelgroep af en maak je content relevant voor die doelgroep. Zorg ervoor dat mensen die je wil bereiken een meerwaarde zien in de inhoud van je nieuwsbrief. Dat is het Olympisch minimum. Lees in die zin zeker ook onze 13 regels voor een succesvolle newsletter.

Less = more

Leg de lat niet te hoog in het vragen van te veel informatie. In de eerste plaats wil je gewoon dat mensen zich abonneren. Begin dus met een heel laagdrempelige inschrijving, desnoods vraag je enkel een naam en e-mailadres. Achteraf is er nog meer dan genoeg tijd om je subscribers beter te leren kennen.

Je hebt er ook alle baat bij om het uitschrijven van je nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk te maken. Almost Timely News van Christopher Penn is hier een extreem voorbeeld van. Zijn unsubscribe button palmt bijna je volledige scherm in. Zo ver moet je niet gaan, maar maak het op z’n minst eenvoudig. Een complex uitschrijvingssysteem met meerdere clicks laat een wrange smaak achter en die slechte associatie met je brand zal mensen ook bijblijven.

De unsubscribe button in Almost Timely News van Christopher Penn

Wees duidelijk & aanwezig

De inschrijvingspagina is best heel gemakkelijk te vinden op je website en heeft een duidelijk geformuleerde call to action. Geef kort mee hoe de nieuwsbrief heet, welke content mensen mogen verwachten als ze zich inschrijven en hoe frequent ze hem zullen binnenkrijgen.

Gebruik elke opportuniteit waarbij je in contact komt met je publiek. Doe een oproep om te abonneren als je een gastcollege geeft of spreekt op een congres. Zorg dat er in een content offer altijd een link staat naar de inschrijvingspagina van je nieuwsbrief. Zet die link desnoods ook in je e-mail signature.

What’s in it for me?

Bied op je website whitepapers aan die gelijklopen met het type content dat in je nieuwsbrief verschijnt. Maak er gated content van: laat mensen hun emailadres achterlaten om het te downloaden en voeg een opt-in voor je nieuwsbrief toe. Twee vliegen in één klap: je doelgroep is geholpen door je content en jij hebt er een kwalitatieve subscriber bij.

Daarnaast kan je mensen triggeren door exclusieve content aan te bieden in je nieuwsbrief. Artikels die (nog) niet zichtbaar op je website kan je teasen. Zo voeg je extra waarde toe aan je abonneren.

Kickstart je subscribers

Je kan ook abonnees aantrekken met advertenties. Experimenteer met online ads om je geschikte doelpubliek te vinden. Ook met remarketing ads naar je websitebezoekers kan je hen op verschillende kanalen laten doorklikken naar je inschrijvingspagina.
Op Facebook kan je mensen tegenwoordig zelfs leadformulieren laten invullen in de app zelf, dit kan je combineren met een advertentie voor quick wins.

Wil je ook deel uitmaken van onze database?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

En ontvang iedere maand nieuwe updates

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.