fbpx

Hoe content marketing de modewereld verovert

Hoe content marketing de modewereld verovert

Eigenlijk is content marketing al lang een begrip in de modewereld. Denk maar aan modemagazines zoals Vogue en Elle. Want wat zijn die magazines anders dan een contentplatform voor modemerken? Ze bieden merken een medium. En dat niet alleen om hun producten aan te prijzen, maar ook om er stijltips en modetrends te delen. Vandaag zoeken modemerken meer en meer hun eigen weg in content marketing. Waarom? Simpel. Kleding met een verhaal verkóópt.

Een goede en consequente contentstrategie is noodzakelijk

Vroeger kwamen klanten alleen in contact met modemerken in een bakstenen winkel: de traditionele customer journey was erg lineair. Nu zijn het online en offline verhaal onlosmakelijk met elkaar verweven.

Zo nemen klanten eerst online een kijkje vooraleer ze de fysieke winkel bezoeken. Een website moet dus klantvriendelijk zijn en een vlotte shopervaring aanbieden. Maar dat is niet langer genoeg. De klant wil zich onderdompelen in de wereld van het merk. Het is belangrijk om daar als modemerk aan tegemoet te komen. En daarvoor is een goede contentstrategie noodzakelijk, zowel offline als online.

Stella McCartney: een duurzaam verhaal

Stella McCartney is een van de machtigste onafhankelijke modespelers in de modewereld. Zij verkoopt niet zomaar ontwerpen, zij verkoopt een verhaal. Een heel consequent verhaal is dat, waarin duurzaamheid centraal staat. Duurzaam ontwerpen is voor Stella McCartney meer dan een USP. Het is een overtuiging, een missie én een contentstrategie.

Each decision we make is a symbol of our commitment to defining what the future of fashion looks like.
– Mission Stella McCartney

Vorig jaar lanceerde het modelabel het platform Stella's World of Sustainability. Daar lees je wat duurzaam ontwerpen inhoudt en hoe het label dat realiseert.

Nike verbindt mensen door sport

Nike is een van de bekendste én hipste merken op aarde. Het is altijd al een merk met uitstraling geweest, dat zijn producten verbindt met een levensstijl. Nike+, een platform voor (hard)lopers speelt daarop in. Je kunt er, met behulp van apps en technieken als de Nike Fuelband, je prestaties bijhouden en ze delen met anderen, trainingschema's op maat volgen, enzovoort. Intussen is Nike+ uitgegroeid tot een echte community voor trouwe klanten. Je relatie met Nike als merk eindigt niet na je aankoop, dan begint het pas. Nike verkoopt niet, maar inspireert en motiveert. Met dat platform heeft Nike een nieuw touchpoint in de customer journey te pakken.

De exclusieve leefwereld van Chanel

Als je "Chanel" intikt op Google, krijg je meteen een uitnodiging om het universum van Chanel te bekijken.

En dat universum is heel exclusief. Net als het merk zelf. Via de site Inside Chanel kun je er, als bevoorrecht toeschouwer, van proeven. Alsof Chanel speciaal voor jou een tip van de sluier oplicht.

Je komt onder andere meer te weten over de meest iconische items van Chanel: over Chanel n°5, bijvoorbeeld.

Ook via de sociale media kanalen heb je als volger het gevoel dat je voortdurend mag meekijken achter de schermen van een privéfeestje. Dat maakt het allemaal erg exclusief, en dat werkt. Chanel is het meest succesvolle merk op Instagram.

Hoe vertaal je dat naar content marketing?

Stella McCartney behaalde in 2017 een omzet van 140 à 190 miljoen dollar. In datzelfde jaar draaide Chanel een omzet van bijna 10 miljard dollar. En Nike heeft jaarlijks een omzet van 9,9 miljard dollar. Dat valt natuurlijk moeilijk – zeg nooit nooit – te evenaren. Maar van de groten kun je leren. Wat? Zorg voor een consequente contentstrategie. Vertél over je merk, deel je geschiedenis en krijg zo waardering van je klanten.

Wil je zelf ijzersterke content creëren?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

en word content expert.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.