fbpx

Hoe kies je een influencer?

Hoe kies je een influencer?

Met de volwassenwording van influencer marketing zijn er steeds meer professionele influencers. Er gelden ook strengere/duidelijkere regels. En het economische model erachter wordt serieuzer. Het maakt dat de keuze van een influencer meer gewicht krijgt. Maar hoe kies je nu de ‘juiste’ influencer voor jouw merk?

Om te beginnen moeten we eerst een stapje terugzetten en de vraag stellen: wat is een influencer?

Want dat bepaalt natuurlijk mee hoe je een influencer kiest. Het hangt een beetje af van hoe je het bekijkt. Traditionele definities focussen op het aantal volgers die iemand heeft op social media. Het woord ‘influencer’ zegt het al: het gaat om iemand die anderen kan beïnvloeden. Hoe meer volgers, hoe groter het potentieel om te influencen.

Kwantiteit versus kwaliteit

Dat was zeker waar in de beginjaren van influencer marketing. Hoe groter de getallen, hoe beter. Of die persoon nu matcht met het merk of niet, “zolang ze maar veel volgers hebben” was de regel. Daar zijn we geleidelijk van afgestapt. Er waren de problemen rond gekochte volgers, maar ook het besef dat het aantal volgers niets zegt over de kwaliteit ervan.

Wat is een influencer?

Voor een goed begrip van wat een influencer is, moeten we naar de essentie: iemand die kan influencen, mensen kan beïnvloeden. Dat doen ze op basis van een ‘autoriteit’ bij de doelgroep. En dat kan door hun aanwezigheid op social media zijn, maar evengoed omdat ze peers zijn. Of een bekende kop hebben.

Wat is influencer marketing?

Van daaruit is ook de definitie van influencer marketing ruimer te interpreteren. Het is een marketingstrategie waarbij je content maakt met personen die jouw doelgroep kunnen beïnvloeden. Dat hoeft dus niet per se via de kanalen van die influencer te gebeuren.

Hoe kies je een influencer?

Nu de definities afgelijnd zijn: hoe kies je een influencer? Dat hangt af van de doelstelling. Wat wil je bereiken met je influencer marketing?

  • Awareness bij een breed publiek: Als dit je doelstelling is, kies je best voor een influencer met veel volgers. Je teert op hun populariteit om veel mensen in één klap te bereiken. Hier gaat het vaak over een one shot, bijvoorbeeld bij de lancering van een nieuw product. Of een gerichte campagne, om je merk een piek in aandacht te geven.
Met zijn 82.000 volgers kan Sam De Bruyn wel wat mensen bereiken.
  • Awareness bij een afgelijnd publiek: Hier heb je een specifiek doelpubliek voor ogen. Omdat je je heel nauw op die doelgroep richt, of omdat het een doelgroep is die je moeilijk kan bereiken. Je kiest dan ook beter voor een influencer die bij dat publiek impact heeft. Dat kan een peer zijn, iemand die een gelijkaardig profiel heeft als de doelgroep. Of een influencer die zich specialiseert in een bepaalde niche.
  • Doelstellingen op langere termijn

Awareness op lange termijn (en zo dus ook consideration): je wil je doelgroep blijvend inspireren, informeren en activeren. Kies daarom voor iemand waar je een langetermijnrelatie mee wil uitbouwen. Met andere woorden: iemand die heel goed aansluit bij jouw merk.

Skincaremerk Cimé heeft meerdere langlopende samenwerkingen met influencers, die goed bij het merk passen.

Attributie: hier gaat het over wat je uitstraalt als merk. Stel dat je meer wil inzetten op duurzaamheid, dan ga je voor influencers die op dat vlak een uitgesproken imago hebben. Ga hier vooral voor geloofwaardigheid: een imago bouw je niet uit op één dag.

Nog enkele tips bij je selectie:

  • Goede afspraken maken goede vrienden. Maar overdrijf niet en beperk je richtlijnen. Zo kan je afspreken wanneer de posts online moeten komen (ongeveer) en vastleggen op welke kanalen je graag iets zou zien verschijnen. Maak dan bijvoorbeeld een overzicht in een contentplan dat voor beide partijen duidelijkheid schept. Influencers weten wat werkt op hun kanaal. Geef ze dus creatieve vrijheid en werk samen.
  • Kies voor iemand die past binnen jouw waarden en normen. Je wil in de eerste plaats een geloofwaardige samenwerking. Het plaatje moet kloppen.
  • It’s not about you. Het is een algemene regel in content marketing, maar ook bij influencer marketing is het belangrijk dat het merk niet geforceerd aan bod komt.
  • Let op voor ‘fauthentieke’ influencers. Er is helaas nog wat gesjoemel op social media, al zijn de regels wel steeds strikter. Analyseer de reacties op posts. Zie je weinig variatie? Is er échte interactie? Als je veel generische reacties ziet als ‘love it!’ en ‘beautiful pic' mag je je vragen beginnen stellen. Of zie je bij een Belgische influencers heel veel volgers uit bijvoorbeeld Azië? Dan klopt er iets niet.
scott-dissick-influencer-marketing
Hoe het niet moet: Scott Disick, die aan bod kwam in het razend populaire Keeping Up With The Kardashians, nam de briefing van een merk wel héél letterlijk over.

Benieuwd hoe influencers jouw merk kunnen versterken?

Geef ons een seintje

en we helpen je graag verder.

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug