fbpx

Geef je eigen medewerkers een belangrijke rol in je employer branding

Geef je eigen medewerkers een belangrijke rol in je employer branding

Employer branding is in de huidige war on talent een belangrijk wapen. Het gaat over jezelf zo aantrekkelijk mogelijk in de markt zetten voor potentiële werknemers. Dat kan op veel manieren, maar geef zeker ook je eigen medewerkers een rol, namelijk als brand ambassadors. Met deze tips worden zij jouw eerste voorvechters.

Je medewerkers als brand ambassador

Eerst en vooral: wat is zo’n brand ambassador nu precies? Er bestaan binnen de marketingwereld wel wat onduidelijkheid rond het begrip. Wij interpreteren het als volgt: een brand ambassador is iemand die overtuigd is van een product of merk en het product proactief promoot en aanbeveelt in zijn eigen community. Hij of zij is dus een ambassadeur van je merk.

En net daar ligt een belangrijke rol in functie van employer branding. Want wie kan beter zeggen hoe het is om ergens te werken dan de mensen die er effectief werken? Cruciaal is dus wel dat je van je medewerkers brand ambassadors maakt.

Employee advocacy

Medewerkers zijn dan zogenoemde employee advocates die op een geloofwaardige en authentieke manier een boodschap van je merk overbrengen. En dat bovendien binnen netwerken waar je als bedrijf zelf minder toegang toe hebt. Medewerkers delen namelijk vaak berichten met hun persoonlijke omgeving op hun eigen kanalen. Kanalen waar je als organisatie misschien niet aanwezig bent.

Uit een studie van Vanksen blijken enkele straffe cijfers om de kracht van werknemers als ambassadeurs aan te tonen:

  • Content die medewerkers delen levert maar liefst 8 keer meer engagement op dan content vanuit een merk.
  • 84% van de klanten geven aan dat ze aanbevelingen van vrienden of familie hoger waarderen dan van advertising
  • Posts door medewerkers gedeeld leveren 24 keer meer reposts op
  • Het bereik van berichten gedeeld door werknemers ligt 561% hoger dan een soortgelijk bericht gedeeld op een kanaal van merken.

Medewerkers als merkambassadeurs kunnen met andere woorden helpen in je employer branding door je netwerk en je bereik te vergroten.

Hoe worden je medewerkers brand ambassadors?

1: Creëer verbondenheid

Zorg er in eerste instantie voor dat het verhaal of de brand identity van je organisatie duidelijk is. Communiceer helder naar je werknemers waar je bedrijf voor staat en zorg ervoor dat ze trots kunnen zijn. Communiceer niet alleen je missie en visie, maar ook met de juiste tone of voice en look and feel. Zorg dat je medewerkers een band krijgen met elkaar maar ook met de organisatie. Pas als die verbondenheid er is, kunnen medewerkers een rol spelen in je employer branding.

Starbucks past die strategie succesvol toe. Zij noemen hun werknemers niet gewoon personeel of medewerkers, maar wel “partners”. Daarmee wil het bedrijf een gevoel van verbondenheid benadrukken. Verder wil Starbucks hun ownership over interne communicatie geven. Hiervoor creëerde Starbucks namelijk een Facebook-, Twitter- en Instagram account voor zijn “partners”. Hierin delen werknemers verhalen en discussies over het bedrijf.

Employee advocacy bij Starbucks

Die verbondenheid kan, zeker ik het begin, wel een zetje gebruiken. Het is essentieel om geëngageerde werknemers te vinden die actief bedrijfscontent delen en een groot bereik hebben. Zie hen als de aanjagers.

2: Maak het persoonlijk

Je kan een team of een personeelsbestand als een grote, anonieme massa benaderen. Maar hoe individueler en persoonlijker je teamleden in the picture zet, hoe meer het ook zal resoneren bij potentiële medewerkers.

Zo lanceerde Coolblue het Codemuseum. In een aantal winkels kan je stukjes code van de online platformen van Coolblue bekijken als zijn het kunstwerken. Er staat ook bij wie de developer van het stukje code is. Coolblue zet werknemers zo individueel in de spotlights. Een knap staaltje employer branding naar potentiële medewerkers met een heel sterke boodschap: jouw werk zal hier echt geapprecieerd worden.

Een developer van Coolblue bij zijn stukje code: a work of art!

3: Zet de medewerkers centraal

Een andere manier om betrokkenheid te vergroten en medewerkers in te zetten voor employer branding is hen zelf de ster van de content te maken. Hun persoonlijke verhaal is daarin belangrijker dan het ‘corporate’ verhaal.

Zo heeft gameontwikkelaar EA een volledige employerbrandingstrategie gebaseerd op dat principe. Op de carrièrewebsite van EA, Inside EA, krijg je een goed beeld van hoe het is om daar te werken, onder andere via verhalen van medewerkers. Ook op social media en Youtube deelt EA heel veel content waarin de medewerkers centraal staan.

View this post on Instagram

A post shared by Inside EA (@insideea)

4: Fier op eigen sterktes

De sterktes en expertises van eigen medewerkers zijn een goudmijn voor je employer branding. Door mensen op het voorplan te laten treden en een ‘gezicht’ te geven binnen een bepaald domein, sla je twee vliegen in één klap. Enerzijds creëer je interne trots op eigen werk. Anderzijds toon je aan de buitenwereld dat je medewerkers de ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien.

Een overtuiging die we ook bij The Fat Lady genegen zijn. Zo is contentstrateeg Koen het vaste gezicht van onze vlog, maar krijgen ook de andere teamleden geregeld de kans om hun expertise te tonen. Denk maar aan Joke die voor onze reeks ‘Hier gaat content marketing heen’ zelf in de pen kroop. Of onze content offers, waarin meerdere collega’s vanuit hun domein insights meegeven.

En wie kent het voorbeeld van Coolblue en de honderden how-to-video’s niet? Ook daar zijn het de eigen medewerkers die als expert bepaalde toestellen uittesten en er hun mening over geven.

Meer weten over de rol van content marketing in employer branding?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.