De nieuwsbrief is dood, leve de nieuwsbrief. Het medium e-mail werd bij de opkomst van nieuwe media al vaker afgeschreven. Wie leest al die mails nog, zeker nu we zoveel andere communicatiemiddelen hebben? Maar kijk, vijftien jaar later staat good ol’ e-mail nog steeds als een huis. En begrijpen marketeers dat ze geen huis kunnen bouwen op hun geleende grond. Het probleem: er zijn er al zoveel. Is het dan wel de moeite om er nog op in te zetten?
Er zijn wereldwijd ongeveer 5,6 miljard actieve email accounts, grofweg twee derde van de wereldbevolking dus. In 2022 zullen naar schatting 333 miljard e-mails verzonden worden, dat is meer dan 500.000 mails per minuut.
En toch blijft het de moeite om er zelf nog een uit te sturen. Je nieuwsbrief is namelijk het trekpaard van je contentmarketingprogramma en wel om volgende redenen:
Awareness opbouwen
Content marketing is een marathon. Iemand moet meerdere keren ‘iets’ van jou zien of lezen om vertrouwen te krijgen in je kunnen en te willen gebruik maken van je diensten. Een nieuwsbrief is een goede manier om dat op een consistente manier te doen. Met regelmaat kom je binnen in mensen hun mailbox, waarbij ze je gaandeweg leren kennen.
Thought leader worden
Iedereen wil de thought leader zijn in hun domein. Een leider moet een podium hebben om zijn stem te laten horen. Dat doe je niet in een vluchtige social mediapost. Met een newsletter krijg je de ruimte, met tekst, beelden en video om je verhaal in extenso te brengen.
Als aanjager van je contenthub
Het is geen goed idee om je nieuwsbrief zonder meer te gebruiken als verzamelbak van de nieuwe stukken op je website, voeg er op zijn minst iets aan toe of gebruik het om primeurs te brengen. Feit is wel dat een nieuwsbrief een goed middel is om bezoekers aan te trekken voor de content op je contenthub. Gebruik daarbij call to action’s die de lezer nieuwsgierig maken en zin geven om door te klikken.
Jij bepaalt de regels
Je nieuwsbrief valt onder ‘owned media’, dus wat je brengt en op welke manier ligt volledig in jouw handen. Je hoeft geen rekening te houden met platformen die naar willekeur regels in het leven roepen. Denk aan Facebook die afbeeldingen van kunstwerken met een beetje bloot als pornografie beschouwt. Je zal maar een museum zijn die op die manier zijn pagina geblokkeerd ziet worden en dus geen manier meer heeft om met het publiek te communiceren.
Eigen publiek eerst
We moeten minder afhankelijk worden van social mediaplatformen, want de abonnees die je daar verzamelt zijn niet jouw abonnees, ze zijn van het platform, die zelf bepaalt wat ze ermee doen: jou organisch 2% toegang geven of je zelfs helemaal bannen, als je dreigt over hun schreef te gaan.
Bouw je eigen database op, die kan je ook 100% bereiken, zonder dat je daarvoor moet betalen.