Wie zijn website of webshop wil laten renderen, vertrouwt maar beter niet op zijn buikgevoel. Want een vlotte werking en gebruiksvriendelijkheid kunnen het verschil maken tussen winst of verlies. Vergeet intuïtie. Alleen testing levert het onomstootbare bewijs. Onze online marketeer Pieter legt uit hoe je je digitale aanwezigheid optimaliseert.
FACEBOOK LOGIN OP DE AANKOOPPAGINA: YES OR NO?
Bijna iedereen heeft een Facebook-profiel, toch? Dat dacht ook de Noorse online cosmeticawebshop BliVakker. Dankzij de Facebook login spaart een klant tijd uit omdat alle beschikbare gegevens bij de aanmaak van een klantenaccount automatisch ingevuld worden. Daarom voegde BiVakker op zijn aankooppagina de mogelijkheid toe om met je Facebook login je gegevens in te vullen.
In een A/B-test bleek dat de versie van de pagina zonder Facebook login 3% meer conversies opleverde. Dat kwam neer op meer dan 8.500 euro extra per week. De veronderstelling dat de Facebook login het aankoopproces helpt te vereenvoudigen, ging hier dus niet op. Mogelijk denken de bezoekers dat de webshop persoonlijke data van Facebook in handen krijgt en zijn ze hierdoor minder geneigd om hiervoor te kiezen. Een veronderstelling of idee wordt dus best eerst getest om te zien wat de impact ervan is op de conversies van een website of webshop.
SNELHEID LEVERT WEL DEGELIJK OP
Je website of webshop op een dieet zetten, levert door een kortere laadtijd meer bezoekers op. Content 1 seconde sneller op een webpagina tonen, kan tot 11% meer pageviews en 7% meer conversies opleveren, aldus een analyse door Quantum Dynamix. Wist je trouwens dat volgens cijfers van KISSmetrics 79% van de bezoekers minder snel terugkeren naar een website als ze merken dat deze langer dan 6 seconden laadt en niet goed werkt?
LANGE OF KORTE CONTENT
Er wordt vaak gedacht dat lange artikels minder goed aanslaan dan korte. Het geheim zit hem niet in de lengte, maar in hoe ‘engaging’ je tekst is. De juiste content helpt je bezoeker om zich een beter beeld te vormen van je producten of diensten. DesignBoost, een Amerikaanse aanbieder van online cursussen voor designers en ontwikkelaars, wilde het aantal nieuwsbriefinschrijvingen en doorkliks naar hun cursuspagina verhogen. Het testte zowel een korte als een lange homepage uit en wat bleek?
De kortere versie van de homepage zorgde voor 13% meer inschrijvingen op de nieuwsbrief en 25% meer kliks naar de cursuspagina. Dit kan verklaard worden door het feit dat bezoekers bij het binnenkomen van de homepage meteen de mogelijkheid te zien krijgen om te kiezen voor deze 2 acties.
OVERZICHTELIJKE CONTENT HELPT NAVIGEREN
Brazilië is een reusachtig land met een grote diversiteit aan toeristische troeven in de verschillende regio’s. Een pak informatie dus om weer te geven. Om het overzichtelijk te maken voor de kandidaat-reiziger, groepeerde de toeristische dienst op Visit Brazil de regio’s in verschillende ‘Experiences’, die aansluiten bij de uiteenlopende verwachtingen van toeristen.
Het helpt de bezoeker om uit de grote hoeveelheid aan mogelijkheden vlot te kiezen en te navigeren. De kans dat hij of zij erna ook een trip boekt naar het land van de samba & Amazone-rivier, is dan ook groot.
PROFITS VOOR NON-PROFITS
Hoe overtuig je als non-profitorganisatie bezoekers die voor het eerst je website bezoeken om te doneren? Dat was de vraag die leefde bij Kiva. Door een extra vak met veelgestelde vragen, vermeldingen in de pers en statistieken, toe te voegen aan de homepage, haalde Kiva 11,5% meer donaties van deze bezoekers binnen.
HERSCHRIJVEN LEVERT OP
Arlington Plastics Machinery, een verkoper van tweedehands productiemachines voor toepassingen in plastic, had een overzichtspagina van zijn aanbod. Uit een analyse van de zoekfunctie op de website, bleek dat er meer gezocht werd op het type machine dan op de toepassing ervan. 5 categorieën waren bovendien een pak populairder. Uit de analyse van telefonische verkoopgesprekken bleek dat er naast prijsvragen ook specifieke vragen over machines gesteld werden.
Op basis hiervan herschreef Arlington de introductietekst op deze pagina met links naar de 5 meest populaire categorieën. Het vermelde types van machines in plaats van hun toepassingen. De nieuwe versie eindigde met een open call-to-action.
OORSPRONKELIJKE INTRODUCTIEArlington Plastics Machinery has a vast inventory of used and surplus plastics machinery. View our selection of plastics processing equipment, categorized by equipment type and function. Plastic equipment in stock includes: Blow Molding, Extrusion, Injection Molding, Support Equipment, Rotomolding, Size reduction, and Thermoforning. If you don’t see what you’re looking for, feel free to call and see if we can help find the plastic machine you need. | DE NIEUWE VERSIE VAN DE INTRODUCTIEArlington Plastics Machinery has a vast inventory of used and surplus plastics machinery, including single-screw extruders, twin-screw extruders, horizontal injection molders, granulators, shredders, and more. Have any questions? Please call us at [phone number]! |
OORSPRONKELIJKE PAGINA VS. NIEUWE PAGINA
De oorspronkelijke pagina werd samen met de variant getest. Wat bleek? De nieuwe pagina genereerde 150% meer leads en zorgde voor 15.000 dollar extra in bijkomende offerteaanvragen tijdens de testperiode. Bij een constante conversieratio komt dit neer op een stijging van de jaarlijkse omzet met 500.000 dollar, best behoorlijk dus! Je website laten herschrijven voor je doelgroep, kan dus wel degelijk opleveren.