Schrijven zit je als copywriter in het bloed. Maar dan moet je plots rekening houden met lastige zaken als SEO, kopzorgen die je kan missen in het creatieve proces. Weg schrijfplezier? Geen nood, met deze drie tips helpt SEO je net sneller vooruit. Zowel voor, tijdens als na het schrijven van webteksten.
1. Toets je eerste ideeën af met een SEO-specialist
Je doelpubliek wil gepersonaliseerde content zien. Om die te kunnen aanbieden, verzamel je voldoende inzichten. Onderzoek trends in het zoekgedrag per seizoen met Google Trends. Al van bij de brainstorm kunnen deze verzamelde data je helpen om een verhaal te vertellen. Via SEO kan je als copywriter een focus kiezen, op basis van de keywords die in de smaak vallen bij je doelpubliek. Vergeet daarbij ook geen long tail zoektermen. Die kan je o.a. vinden via de Keyword Planner van Google Ads.
2. Hou tijdens het schrijven de contentfunnel in je achterhoofd.
Bundel je artikels rond bepaalde thema’s, gelinkt aan deze zoektermen. Zorg voor voldoende variatie, van hele brede onderwerpen (TOFU, waar de concurrentie ook over schrijft) naar echte productinfo (BOFU). Vergeet daarbij MOFU niet, of de meer concrete content die nauw aansluit bij je product. Via interne linking kan je de lezer van de top of funnel via de middle of funnel naar de bottom of funnel leiden. Dit zorgt voor een ideale contentfunnel, waarbij alle artikels samen de aanwezigheid van jouw website in zoekmachines versterken.
3. Ook na het schrijven kan die SEO-specialist er voor zorgen dat jouw content bezoekers trekt
Prachtverhaal gebracht? Top. Nu nog verspreiden die handel, zodat je lezers het ook vinden. Ook daar kan een SEO-specialist je bij helpen. Als merk wil je niet eender waar verschijnen. Kies dus samen het juiste distributieplatform of bouw je eigen platform uit. Je klanten zullen je des te meer vertrouwen, handig in tijden waarin brand safety belangrijk is.
De impact van SEO voor Wijhebbencrohn.be
Voor Wijhebbencrohn.be, een platform voor Crohn-patiënten en hun omgeving, brachten we eerst in kaart via welke zoekopdrachten de doelgroep informatie opzoekt over de ziekte. Zo werd duidelijk met welke sleutelwoorden we de teksten op de website konden optimaliseren. Long tail zoektermen zoals ‘Hoe ontstaat de ziekte van Crohn’ of ‘Hoe krijg je de ziekte van Crohn’ linken naar een pagina over de oorzaak van de ziekte. Dezelfde zoekwoorden gebruikten we ook in de meta descriptions, de korte samenvatting van de pagina in de zoekresultaten. SEO bracht de content wel degelijk dichter bij de doelgroep: het aantal bezoekers uit de organische zoekresultaten steeg in 6 maanden tijd met 43,5%.
SEO betekent dus allerminst het einde voor de copywriter. In tegendeel: de inzichten die data je bieden, kunnen je net helpen om een goed verhaal te vinden, vertellen en verspreiden.