fbpx

Hoe meet je het succes van een papieren personeelsblad?

Hoe meet je het succes van een papieren personeelsblad?

Het lijkt een eitje: het meten van readership, reacties, interactie, … Dat is het ook, zeker voor online. Maar voor een geprint personeelsblad ligt dat anders. Gooien je medewerkers het blad direct bij het oud papier? Of lezen ze elke letter die je hen voorschotelt?

Er zijn wel enkele truukjes om te weten te komen hoe je collega's tegenover het personeelsblad staan waar jij zoveel tijd in steekt. Het eerste is de makkelijkste, maar misschien ook de meest subjectieve: luister! Telkens een nieuw magazine in handen van je collega's komt, zullen ze erover praten. Ga met hen in gesprek, luister wat ze leuk vinden en wat niet. Dat hoef je niet bij elk nummer te doen en ook niet met tientallen personen, maar het helpt je wel om de vinger aan de pols te houden.

Verwijs door

Wil je harde cijfers? Verwijs dan in je artikels door naar andere kanalen. Verwijs bij een verhaal door naar een webpagina met de meest up-to-date informatie of geef een e-mailadres door waar personeel suggesties kan doorgeven. Maak je reclame voor een personeelsevenement dat binnenkort plaatsvindt? Kijk hoeveel extra inschrijvingen je ontvangt de dagen nadat het magazine werd verspreid. Zo krijg je een idee van hoe aandachtig je collega's je blad lezen.

In gent&co, het personeelsblad van Stad Gent, vragen we de lezers om zelf ideeën door te geven. En dat werkt.

Weinig reactie

Het is geen ramp als je weinig reactie krijgt op vragen in je personeelsblad. Lezers zijn zeer moeilijk van hun magazine naar een online platform te krijgen. Het is niet ongewoon om slechts enkele reacties te krijgen als een blad naar enkele duizenden personeelsleden gaat. Probeer verschillende verwoordingen, CTA's, verschillende locaties van je extra informatie (intranet, een openbare webpagina, een e-mailadres, …). In het proces van trial and error vind je uiteindelijk wat werkt en wat niet.

In UZegt (UZ Brussel) verwijzen we door naar de intranetpagina's voor het volledige verhaal.

Onderzoek je personeelsblad

Heb je harde cijfers nodig om je budget te verdedigen bij je directie bijvoorbeeld, dan kun je af en toe een lezersonderzoek uitvoeren. Met een vaste lijst vragen die ingaan op verschillende facetten van je personeelsblad zoals de inhoud, de tone of voice, de grafische vormgeving, …. Vragen kunnen zijn: 'Hoe veel tijd spendeer je aan het lezen van artikels in magazine x?' of 'Welke rubrieken lees je het vaakst in magazine x?' of ook wel 'Welke van deze covers herken je?'

De Custometer is een van de tools om zo'n lezersonderzoek te doen. De Belgische Federatie van content marketeers Custo zette dit lezersonderzoek op om het voor marketeers gemakkelijker te maken de resultaten van hun magazine te meten, maar ook om een vergelijking te kunnen maken met de benchmarks uit de sector.

De resultaten van het lezersonderzoek maken duidelijk welke aspecten van je blad geapprecieerd worden en welke niet. Zo'n onderzoek is vaak niet goedkoop en tijdrovend, dus de investering is pas interessant als het gaat over organisaties van enkele duizenden medewerkers. Voor kleinere bedrijven en organisaties hou je beter vast aan het persoonlijk contact, eventueel via een kleine groep van interne communicatiecontacten, zoals hierboven aangehaald.

Together van Van Marcke wordt 3 keer per jaar verstuurd per post.

Je magazine distribueren: in het vakje of via de post?

Geef je je personeelsblad af op de werkplek of verstuur je elk nummer naar het thuisadres van je personeel? Er valt voor beide wat te zeggen. Als je blad thuis laat bezorgen, ben je zeker dat de medewerkers het ontvangen. Niet iedereen heeft namelijk een vaste werkplek. Logistieke medewerkers zijn vaak op de baan en magazijnmedewerkers hebben geen vast bureau. Thuis kun je ook tijd nemen om het magazine te lezen, wat minder evident is op de werkvloer. Aan de andere kant: je komt als werkgever binnen in de privésfeer. Bij Stad Gent wordt personeelsmagazine gent&co daarom op de werkplek verspreid, op naam van elke medewerker.

In het kort:

  • Luister in je organisatie naar de meningen over het magazine.
  • Leg linken naar online platformen die je wel gemakkelijk kan meten, maar hou rekening met de moeilijke overgang tussen offline en online.
  • Doe een lezersonderzoek, bijvoorbeeld met Custo.
  • Denk na of je je magazine verstuurt op adres of je ze verspreid op de werkvloer.

Ben je klaar om je eigen interne magazine te updaten of wil je een nieuw personeelsblad uit de grond stampen?

Kom er met ons over praten

Als echte magazinemakers helpen we je om het beste uit je magazine te halen.

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug