Show, don’t tell
Diezelfde discussies voerde Melanie Deziel, een van de sprekers op Native Advertising Days, toen ze bij de New York Times aan de slag ging met native advertising. Huiscriticus wijlen David Carr steigerde: ‘Storytelling ads may be the next new peril’. Melanie vroeg Carr waar hij dan precies problemen mee had. De neerslag daarvan werd het handvest van T Brand Studio, de native advertising studio van de New York Times.
Melanie overtuigde vervolgens man en paard met haar Netflix reportage over vrouwengevangenissen in de VS, ter promotie van het tweede seizoen van de serie ‘Orange is the new black’.
Haar expertise als journalist vertaalde ze naar branded content: show, don’t tell. Geef niet gewoon de feiten, maar breng het in een pakkend verhaal. Haar stuk voor Netflix kreeg mythische proporties en werd ‘the native ad that started it all’. Het succes vatte ze samen in het acroniem TRUTH, haar formule voor de perfecte native ad.
Het stuk is actueel (Timely), want het speelt in op het uitkomen van de nieuwe Orange-serie; het is een sterk stukje journalistiek door de gesprekken met een resem experten (Reputable sources); voor de eerste keer werd gefilmd in een vrouwengevangenis, een primeur (Uniqueness); er was de strijd (Tension) in het persoonlijke verhaal van Rusti Miller-Hill en het ging over mensen want mensen willen lezen over mensen (Human connection).
De reportage was één van de top 2% meest gelezen artikels van de New York Times in 2014. Lezer tevreden, krant tevreden en adverteerder tevreden. David Carr ging zelfs zo ver om het stuk te promoten op Twitter. Laat ons allen – met open geest – hier een voorbeeld aan nemen.
Dit artikel verscheen eerder in Media Marketing