Hoe zorg je ervoor dat een tekst goed genoeg is voor je doelgroep? Het begint al bij het vertrekpunt. Een vuistregel die redacteurs vaak te horen krijgen als ze goede teksten willen schrijven luidt: ‘Schrijf teksten zoals ze voor je oma zouden zijn’. Jammer, want als oma niet toevallig je doelgroep is, is het irrelevant. Met deze schrijftips ruil je generieke teksten in voor doelgroepgerichte content.
In se valt er iets te zeggen voor de grootmoederregel (of de vele varianten voor oma: 10-jarigen, je ouders, een vriend op café,…). Het komt erop neer dat je tekst eenvoudig moet zijn en de inhoud simpel uitgelegd. Als oma de tekst begrijpt, dan begrijpt iedereen ze. Eigenlijk zou de regel dus moeten luiden: ‘Schrijf teksten zoals ze voor iedereen bedoeld zijn’. Daar kan je niet tegen zijn. Toch?
De veilige weg
Maar net daar zit het probleem. Want iedereen is in veel gevallen niet de doelgroep. We richten ons in content marketing net op een afgelijnde groep mensen. Het grote gevaar is dat je een veilige weg kiest als je teksten gaat schrijven, omdat je het te generiek houdt. Je legt geen focus, je kiest geen richting, je past je woordenschat niet aan,….
Fair enough, de tekst zal begrijpelijk zijn en dat is al heel wat. Maar het uiteindelijke doel is toch dat de tekst aanspreekt, de lezer weet te boeien. En vooral: de lezer weet vast te houden. En dat doe je niet met content die enkel begrijpelijk is. Als je iedereen wil bereiken, dan bereik je niemand.
Dus, sorry oma, maar vanaf nu denken we enkel nog aan de doelgroep en schrijven we teksten in functie van hen. Dé sleutel om de juiste lezer te boeien is… herkenbaarheid. Het zorgt ervoor dat de lezer een klik voelt met de tekst en dus blijft lezen.
Drie basisregels voor doelgroepgericht schrijven
Maar hoe vergroot je nu het herkenbaarheidsgehalte van een tekst? Drie elementen zijn cruciaal bij doelgroepgericht schrijven:
1. Tone of voice
Kort samengevat is dit de stijl waarin je schrijft. Een tekst voor je oma zal je, hopelijk, in een andere stijl schrijven dan een tekst voor bankiers. Formeel versus informeel, een kwinkslag of liever geen grapjes, moeilijke of geen moeilijke woorden, ‘u’ of ‘je’, … Er zijn heel wat elementen die de tone of voice bepalen. Zelfs de lengte van zinnen heeft er een impact op.
Een tone of voice bepalen is niet makkelijk. Je hebt er wat empathisch vermogen voor nodig en het is een zoekproces. De kans dat je meteen spot on zit, is klein. Als je vaak voor dezelfde doelgroep schrijft, is het daarom aangeraden om hen te bevragen. Laat mensen uit de doelgroep feedback geven op teksten om een beter beeld te krijgen van de juiste toon.
2. What’s in it for me
Wat heeft de lezer te ‘winnen’ bij het lezen van de tekst of welk voordeel haalt hij of zij eruit? Een goede what’s in it for me blinkt uit in herkenbaarheid omdat het een echt probleem of een echte vraag waar de doelgroep mee zit, behandelt. Een goede bron om vanuit te vertrekken is SEO.
De belangrijkste regel voor de what’s in it for me is: begin ermee. Te vaak zijn we bij het schrijven van teksten of copy geneigd te vervallen in ballast. Een tekst moet een leuke inleiding hebben, liefst ook nog een fijne alinea met wat sfeerschepping en als het meezit komen we dan pas tot de essentie. Helaas, tegen dan is de lezer al weg. Plaats die what’s in it for me dus helemaal bovenaan de tekst.
3. Cases en situatieschetsen
Een tekst is beter als je die kan opbouwen met cases of situatieschetsen. Probeer die zoveel mogelijk af te stemmen op je doelgroep. Als je voor studenten schrijft, heeft het weinig zin om te verwijzen naar het drukke gezinsleven.
De belangrijkste factor hierin is échte mensen uit je doelgroep aan het woord laten. Er is nood aan meer menselijkheid, meer authenticiteit. Mensen willen echte mensen zien, horen, bekijken. Zeker als ze zich erin herkennen.
Dat kan door mensen uit je doelgroep op te voeren, of via user generated content. In deze vlog geven we trouwens enkele sterke cases waar de doelgroep zelf content maakt. En in deze gids geven we je nog meer tips over hoe je je doelgroep centraal zet.
Simpel
Voor alle duidelijkheid: oma aan de kant schuiven, betekent niet dat we vragen om ‘onduidelijke’ teksten te schrijven. Dingen simpel uitleggen, is altijd een goed idee. Maar als jouw doelgroep bijvoorbeeld graag moeilijke woorden gebruikt, dan moet je hen daar ook in volgen.
Door deze drie elementen kan de doelgroep zich identificeren met de tekst, krijgt ze het gevoel centraal te staan en is ze geneigd langer te blijven lezen.