fbpx

Wat marketeers kunnen leren van Taylor Swift

UBA Trends Day Toylor Swift header

Foto header: © Capital / Taylor Swift

UBA adopteerde Steven Van Belleghem als moderator voor hun jaarlijkse Trends Day.

Hij begon met de 1400 aanwezige marketeers te wijzen op hun drang om telkens op de nieuwste tool of het volgende hippe kanaal te willen springen. Technologie is niet heiligmakend, we hebben nood aan authentieke verhalen, om positieve verandering te verkrijgen.

Angel City FC is zo’n verhaal: een vrouwenvoetbalploeg, met een sterke missie, die 10% van alle inkomsten investeert in projecten die leiden tot meer gendergelijkheid. Het zorgt voor respect, sponsors en een grote schare fans: zelfs bij oefenmatchen is hun stadium tot de nok gevuld. Wat we in de eerste plaats nodig hebben volgens Steven, zijn sterke leiders met een visie en de drive om ze uit te voeren. De uitdaging is gelanceerd.

Vooruitgang komt met een prijs

Die nuchterheid bleek er ook te zijn bij de meeste sprekers op het podium in Paleis 12 van de Heizel. Laat ons vooral kijken naar het hier-en-nu. Paul De Grauwe, professor aan de School of Economics verwittigde dat kapitalisme met een prijs komt voor maatschappij en milieu. Technologie en innovatie gaan ons niet redden. De politiek ook niet, want die worstelt tussen de belangen van het individu en de groep. Volgens De Grauwe zullen strengere milieuwetten en belastingen, zoals de EU recent ingevoerd heeft, regulerend werken. Absoluut een pertinente boodschap, maar of nog meer belastingen de juiste uitkomst zijn, lijkt me twijfelachtig. Belastingen hebben immers de perverse neiging om de verkeerde mensen te treffen, zij die het nu al moeilijk hebben.

Paul De Grauwe verwittigt voor de verborgen kosten van het kapitalisme. ©Jeremy Delmotte

Hoe kunnen merken (terug) vertrouwen krijgen?

Een even ‘back to basics’ boodschap kwam van de Amerikaanse reclameman Bruce Turkel. De tijd van de USP’s is voorbij. Er zijn geen slechte auto’s meer, alleen goede en nog betere. Merken moeten stoppen met over zichzelf te praten en luisteren naar hun klanten, als ze terug gehoor en vertrouwen willen krijgen. Daarbij moeten ze emotie tonen en met een uniek verhaal komen. Goed dat de filosofie van content marketing eindelijk landt in de reclamesector. Om het in de afkortingtaal van Bruce te zeggen: we hebben nood aan SS+S: sweet spots en storytelling.

Meerwaarde bieden, altijd en overal

De Blue Dot Disruption van Ken Hughes is een manier om te zeggen dat we als merk ons moeten verdiepen in de journey van een klant en daarop inspelen. De ‘blue dot’ refereert naar het bolletje in applicaties als Google Maps. Vroeger moesten we ons verplaatsen naar een videotheek om een film te huren, nu komt die gewoon tot bij ons thuis, via platformen als Netflix. Next level wordt het als je als merk ook je publiek kan betrekken in de ontwikkeling van je product of in de communicatie daarvan. De Duet-toepassing van TikTok is zo’n middel tot co-creatie. Taylor Swift speelde er slim op in met haar anti-hero challenge, waarbij haar fans varianten maakten op de clip van de song ‘Anti-Hero’. Opnieuw gaat het hier over het opzetten van een interactie, het opbouwen van een relatie met je publiek, door meer te doen en te geven dan verwacht wordt. Taylor Swift die vervolgens in de comments op social reageert op de gemaakte video’s, zo creëer je fans voor het leven.

Wat kunnen we redden uit de metaverse?

“Op een trendscongres kan de metaverse niet ontbreken,” moet de redenering geweest zijn.

Emma Chiu zag de bui al hangen en anticipeerde erop met een publiekspoll. “De metaverse, dat wordt niets meer” won het pleit. Gelukkig ging Emma’s presentatie daar al van uit.

Maar daarom hoef je het kind niet met het badwater weg te gooien: zijn er lessen te trekken uit het mislukte verhaal? De avatars die in hun vorm en aankleding de mogelijkheid bieden aan de gebruiker om er zich mee uit te drukken, de nog vele mogelijkheden met augmented reality. En hoe AR er op termijn voor zal zorgen dat laptops en zelfs telefoons zullen verdwijnen, wanneer we op de lenzen van onze ogen extra lagen geprojecteerd krijgen en de filosofie van web 3.0 doorgetrokken naar de echte wereld, waarbij je bijvoorbeeld bij nike.swoosh schoenen kan ontwerpen en die ook kan laten produceren.

The metaverse: DOA op de UBA Trends Day. ©Meta

Technologie versus mensen

Visionair, professor aan NYU en kritisch geest Scott Galloway staat al enkele jaren op mijn verlanglijstje voor de UBA Trends Day. We moesten het doen met een videocall, wat niet afdeed aan de kracht van zijn vele oneliners. Microsoft dat zich jaren heeft laten voorbijsteken, in elk domein. Een beetje het kneusje, wat ze sympathiek maakte en de weg geopend heeft om interessante partnerships op te zetten. AI is volgens hem een innovatie die zal standhouden (“in tegenstelling tot veel andere innovaties, zoals 3D-printing. Niet meer dan een excuus om veel geld te verbranden”). Voorlopig lijkt de strategie van 2023 te zijn om 80% van je werknemers te ontslaan en dan hopen dat je klanten niet weglopen, zoals bij de grote platformen als Twitter en Meta gebeurt. Nochtans gaan mensen niet per se hun job verliezen, volgens Scott, we gaan een generatie opleiden van mensen die zal werken met AI.

Scott ziet ook opportuniteiten voor merken die nieuwe innovatieve manieren om hun product te brengen omarmen. Don Draper is daarbij sowieso afgeschreven, want de effectiviteit van advertising blijft achteruit gaan. Denk aan verpakking, alternatieve distributiekanalen of een slimme aanwezigheid op socials. TikTok lijkt daar momenteel hét kanaal te zijn (in de VS spenderen -40 jarigen er meer tijd dan op alle andere platformen samen), waarbij hij tegelijk verwittigt dat ook de CCP daar aan de knoppen zit en het kanaal ook gebruikt om de publieke opinie te voeden.

Steven Van Belleghem, die het intercontinentale gesprek voerde met Professor G, besluit nog met de boodschap dat technologie niet heiligmakend is en dat we nood hebben aan authentieke verhalen, om positieve verandering te verkrijgen.

Professor G in the house. ©Jeremy Delmotte

Viva la vida

Dat we als mens een groot verschil kunnen maken, was ook de boodschap van Felipe Gomez. Zichzelf begeleidend op een vleugelpiano, bracht hij een levendig verhaal over virtuozen en waarom we dat woord alleen gebruiken in een muziekcontext en niet bijvoorbeeld bij marketingmanagers.

Virtuozen hebben een aantal vaardigheden, die we nochtans kunnen overnemen of leren. Om te beginnen hebben ze een methode, een skill die ze opgebouwd hebben door jarenlange training en discipline. Een virtuoos gaat uit zijn comfortzone, omdat hij beter wil worden. Daarbij hebben ze een attitude. Hoe ze spelen verandert de uitkomst. Net als hoe wij iets vertellen, kan dat beïnvloed worden door simpele zaken, zoals een glimlach of mensen in de ogen kijken. 85% van wat we vertellen is non-verbaal. Ten derde excelleren virtuozen door hun passie. Beethoven zei dat het niet zo erg is om een noot verkeerd te spelen, zonder passie spelen is echter onvergeeflijk. Het is passie die leidt tot innovatie.

Marketeers worden even virtuozen, met Felipe Gomez. ©Jeremy Delmotte

Het is een opvallende evolutie op deze Trends Day, dat het niet langer technologie is die ons van onze sokken blaast. Voor AI en metaverse halen we de schouders op, voor de verhalen van mensen gaan we op de rand van onze stoel zitten en zelfs luidkeels Coldplay’s ‘Viva la vida’ meezingen: Oh-oh-oh, oh-oh, oh, oh-oh-oh, oh-oh, oh, oh-oh-oh, oh-oh, oh, oh-oh-oh, oh-oh, oh, oh-oh-oh, oh-oh, oh…

Meer van dat UBA en hopelijk kunnen de twee Jay’s van mijn verlanglijstje daar volgend jaar aan bijdragen: Jay Acunzo en Jay Baer.

Op zoek naar meer inzichten rond content marketing?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief

En krijg maandelijks een update!

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug