fbpx

Wat maakt of kraakt een hashtag?

Wat maakt of kraakt een hashtag?

Even belangrijk als een goede naam voor een evenement of campagne, is de hashtag. Die bundelt alles wat gebruikers op sociale media zeggen over je organisatie. Met andere woorden: een hashtag zorgt voor leven in de online brouwerij.

Wat maakt of kraakt een hashtag? We vertellen het je aan de hand van de hashtag voor ons evenement, #20thoughts.

1. Uniek

In een ideaal scenario is je hashtag uniek. Met andere woorden: niet (recent) gebruikt door een andere organisatie. Hashtags kan je trouwens niet claimen. Zorg ook dat de hashtag specifiek gelinkt is aan je evenement of product, niet aan een generiek begrip als pakweg #contentmarketing.

2. Ondubbelzinnig

De hashtag moet overduidelijk verwijzen naar het juiste begrip. En niet naar iets vaag dat ook op een andere manier interpreteerbaar is. Bijvoorbeeld: #beforenoon.

3. Hou het kort en krachtig

Hou het aantal tekens beperkt. Da’s sowieso handiger voor de gebruiker en je eigen communicatie over / met de hashtag. En niet te vergeten: Twitter beperkt zelfs het aantal tekens die je kan gebruiken.

4. Kies voor catchy

Kies een hashtag die vlot bekt. Geen cryptische combinatie van letters en cijfers. Dat maakt het des te aantrekkelijk.

5. Testen voor gebruik

Pols eens in je omgeving of de hashtag aanslaat. Collega’s, vrienden, familie,… Misschien vallen hen dingen op waar je zelf nog niet aan had gedacht.

6. Spread the word

Wellicht het allerbelangrijkste: maak de hashtag bekend. Neem ‘m mee in àlle communicatie over het evenement, product of de campagne. Online, maar ook offline.

Onze #20thoughts-hashtag kwam terug in de keynotes, hing omhoog naast de koffie en stond zelfs op het spreekgestoelte.

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug