Even belangrijk als een goede naam voor een evenement of campagne, is de hashtag. Die bundelt alles wat gebruikers op sociale media zeggen over je organisatie. Met andere woorden: een hashtag zorgt voor leven in de online brouwerij.
Wat maakt of kraakt een hashtag? We vertellen het je aan de hand van de hashtag voor ons evenement, #20thoughts.
1. Uniek
In een ideaal scenario is je hashtag uniek. Met andere woorden: niet (recent) gebruikt door een andere organisatie. Hashtags kan je trouwens niet claimen. Zorg ook dat de hashtag specifiek gelinkt is aan je evenement of product, niet aan een generiek begrip als pakweg #contentmarketing.
2. Ondubbelzinnig
De hashtag moet overduidelijk verwijzen naar het juiste begrip. En niet naar iets vaag dat ook op een andere manier interpreteerbaar is. Bijvoorbeeld: #beforenoon.
3. Hou het kort en krachtig
Hou het aantal tekens beperkt. Da’s sowieso handiger voor de gebruiker en je eigen communicatie over / met de hashtag. En niet te vergeten: Twitter beperkt zelfs het aantal tekens die je kan gebruiken.
4. Kies voor catchy
Kies een hashtag die vlot bekt. Geen cryptische combinatie van letters en cijfers. Dat maakt het des te aantrekkelijk.
5. Testen voor gebruik
Pols eens in je omgeving of de hashtag aanslaat. Collega’s, vrienden, familie,… Misschien vallen hen dingen op waar je zelf nog niet aan had gedacht.
6. Spread the word
Wellicht het allerbelangrijkste: maak de hashtag bekend. Neem ‘m mee in àlle communicatie over het evenement, product of de campagne. Online, maar ook offline.
Onze #20thoughts-hashtag kwam terug in de keynotes, hing omhoog naast de koffie en stond zelfs op het spreekgestoelte.