De zorgsector en content marketing:
alles uit de kast halen

De zorgsector en content marketing: alles uit de kast halen

Hoe kun je als zorgorganisatie op een unieke manier je activiteiten in de verf zetten? Geen makkelijke opdracht, maar deze cases uit de zorgsector bewijzen dat het ook kan.

Verpleegkundigen in de kijker

Merkengigant Johnson & Johnson vierde in 2017 de 15de verjaardag van de Campaign for the nurse’s future. Deze campagne loopt nog tot 2025 en draait rond verpleegkunde. Deze campagne zet het beroep van verpleegkundige positief in de kijker, want net zoals hier kampen de Verenigde Staten met een groot tekort aan verpleegkundigen Johnson & Johnson ontwikkelde een leerprogramma voor studenten verpleegkunde die bijna afstuderen.

De campagne werd erkend door de Nationale Liga van verpleegkundigen in de VS. Het doel van Campaign for the nurse’s future is om meer studenten verpleegkunde aan te trekken en de bijna-afgestudeerden een unieke leeromgeving te bieden waar ze zich op hun gemak kunnen voelen. Zo zijn ze beter voorbereid op onvoorziene situaties.

Op het platform van de campagne staan verhalen van verpleegkundigen die al met de campagne in contact kwamen, en hoe ze er de voordelen van ondervonden.

In 2016 won Johnson & Johnson met deze campagne een Jonas Award voor het bevorderen van de opleidingen tot verpleegkundige en hun bijdrage aan de gezondheidszorg. Meer dan 32 miljoen campagnematerialen werden al verspreid doorheen de hele VS. Uit een onderzoek blijkt zelfs dat 84 procent van de scholen die campagnemateriaal ontvingen, een hogere interesse in het beroep verpleegkundige waarnemen bij hun leerlingen. Dit resulteerde dan ook in heel wat meer inschrijvingen.

testestest

Doneren met je ogen

De ALS Liga pakte in 2016 uit met een unieke interactieve ervaring om met oogbewegingen een donatie te doen voor onderzoek naar deze dodelijke ziekte. Aangezien ALS patiënten kan verlammen tot het punt dat ze enkel nog hun ogen kunnen bewegen,wilde de Liga met deze gimmick het publiek laten ervaren hoe het is om met deze ziekte te leven.

Wie zelf aan de slag ging, ontdekte meteen hoe lastig deze simpele taak was. Of er effectief meer donaties uitgevoerd zijn door deze unieke feature toe te voegen aan de website, is niet duidelijk. Maar deze ervaringsgerichte campagne was in elk geval een slimme en eenvoudige manier om meer begrip te krijgen voor ALS- patiënten.

De virtuele wensfontein

De wensfontein van de Stichting Tegen Kanker uit 2015 maakte origineel gebruik van de eindejaarsperiode om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Op de campagnewebsite kan je virtuele stukken van 2 euro in de fontein werpen en zo een kleine bijdrage leveren. Extra touch is de gepersonaliseerde e-card die je kunt versturen naar iemand naar keuze. Die gepersonaliseerde wensen kun je aanklikken op de website. Hartverwarmend.

Om deze campagne in de kijker te zetten maakte de Stichting een filmpje met een aantal professionals uit de zorgsector. Ze deden allemaal een wens en gooiden hun virtuele 2 euro in de fontein.

Meer weten over content marketing?

Neem gerust contact op

en kom langs voor een kop koffie.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.