fbpx

Last van woekerende content? Enkele snoeitips

Last van woekerende content? Enkele snoeitips

De lente is voor tuineigenaars een moment van contemplatie. Het is een periode van expansie en bloei en net daarom ook dé periode om te snoeien en op te kuisen. Grijp je nu niet in, dan zit je binnen de kortste keren met een tuin die helemaal out of control is. Geen paniek, dit wordt geen blogpost met tuintips. Wat je wel mag verwachten: snoeitips voor je content.

Veel bedrijven zitten namelijk op een berg content. Het belang ervan is er al doorgesijpeld, maar er is geen strategie, geen plan van aanpak. Het gevolg: na een tijdje is er een wildgroei aan content, als was het een overwoekerende tuin. En net zoals bij een overwoekerde tuin is het grootste probleem een gebrek aan overzicht.

Bos en bomen

In het bereiken van je doelgroep is dat een groot obstakel, want we weten allemaal wat er gezegd wordt over het bos en de bomen. Ze vinden er niet in terug wat ze zoeken of krijgen net dingen te zien die ze niet nodig hebben.

Een probleem waarmee Kluwer Opleidingen kampte toen het bij The Fat Lady aanklopte. Hun vraag: hoe communiceren we in godsnaam over 1500 opleidingen, zonder de doelgroep plat te slaan met al die informatie? Ons antwoord: een survivalgids met tips voor op de werkvloer. Iedere tip vertrekt vanuit een concrete probleemstelling (bijvoorbeeld: kan je moeilijk om met feedback?). Professionals kunnen aan de hand van de probleemstelling die op hen van toepassing is, uitmaken welke opleiding voor hen interessant is.

Snoeien om te groeien

Net zoals een tuinier in het begin van de lente bewust de schaar zet in heel wat planten, anticipeer je bij het opstarten van een contentmarketingstrategie best door al eens te snoeien. Stel jezelf de vraag: wat hebben we al van content en vooral: wat willen we uiteindelijk oogsten?

  • Doe een content audit: breng in kaart wat er allemaal is. Welke onderwerpen komen aan bod? Zijn er overkoepelende thema’s of clusters (bijvoorbeeld ‘Advies’ of ‘Inspiratie’). En in welke vorm: tekst, video, illustraties,…
  • Ga ook na waar de content terug te vinden is. Zijn er bijvoorbeeld verschillende landingspagina’s met content? En vooral: zijn die nodig?
  • Durf content weg te gooien. Bijvoorbeeld overlappende content, of onderwerpen die totaal achterhaald zijn. Een andere handige truc hierbij haalden we bij opruimgoeroe Marie Kondo, vertrekkende vanuit de vraag: does it spark joy? Als je content dat niet doet bij je publiek, dan kan het weg
  • Herwerk de reeds bestaande content: Als je dan toch met een contentstrategie begint, is dat ook het perfecte moment om wat je al hebt, te redigeren. Het cliché luidt dat schrijven schrappen is. De valkuil waar iedere redacteur en bij uitbreiding iedere content creator wel eens in durft te tuimelen, heet ballast. Een tekst wordt te zwaar om te lezen, een video te langdradig om uit te kijken, een Facebookpost te vergezocht om binnen te komen.
  • Stel contentpijlers op: zij vormen de leidraad voor je content, het kaderwerk waarbinnen je content maakt. In principe moet alle content onder één of meerdere pijlers vallen. Zo niet, dan moet je het aanpassen tot het past, of wegsnoeien.

Dit proces herhaal je, net als in de tuin, best op geregelde tijdstippen. Als je dat volhoudt, blijft je content onder controle en vooral: relevant en overzichtelijk voor je doelgroep.

Ook last van een wildgroei aan content en kan je hulp gebruiken om erin te snoeien?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief

en oogst binnenkort de vruchten van een goeie contentmarketingstrategie.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.