Waarom de iOS 14-update een goede zaak is voor marketeers

ios-14-update

Marketeers houden hun hart vast: de gevreesde iOS 14-update is nu echt bijna helemaal achter de rug. Het einde van de third party cookies is nabij. Maar ongeveer 86% van alle iOS-gebruikers wil niet dat apps als Facebook hen trackt. Stevenen we daardoor af op een regelrechte ramp voor marketeers? Nee, zo denken wij. Integendeel.

Wat betekent die iOS 14-update nu precies? Voor Facebook betekent het alvast dat we conversies minder makkelijk kunnen meten. Als je iOS-gebruikers niet meer kan tracken, is de data die je verzamelt minder nauwkeurig, en kan je Facebook-advertenties minder goed optimaliseren. Bovendien wordt je remarketingdoelgroep een pak kleiner zonder iOS-gebruikers. Vooral performance marketeers houden dan ook hun hart vast: de update benadeelt in de eerste plaats de conversies en conversie-optimalistaties.

Maar liefst 40% van alle Belgische mobiele gebruikers zijn iOS-gebruikers. Dat mag je niet onderschatten. Het is dan ook een feit dat de tracking-beperkingen je conversies negatief zullen beïnvloeden. Bovendien gooien ook webbrowsers binnenkort hun third party cookies van tafel. Apple en Firefox zijn hier al langer mee bezig, en binnenkort volgt ook Google Chrome. Wat nu?

Een magische toverformule is er helaas niet. We kunnen er niet aan ontsnappen. Toch zijn er wel degelijk positieve aspecten aan de iOS-14 update. Dit zijn onze tips:

1. Herbekijk je funnelstrategie

Focus jij vooral op performance, en dus op conversie? Dan is het dringend tijd om je aanpak eens goed onder de loep te nemen. Conversie is belangrijk voor veel bedrijven, in welke vorm dan ook. Maar niet iedereen is klaar om meteen te converteren.

En daar komt content marketing als geroepen. Herbekijk je funnelstrategie en verschuif (een deel van) je inspanningen naar een hoger deel in de funnel. Geef content een prominente plaats in je marketingstrategie en creëer meer top of funnel en/of middle of funnel content. Bouw aan je publiek en laat ze pas daarna converteren, op het moment dat ze er klaar voor zijn. Met content bouw je een publiek op nog voor je met conversies begint.

Samen met DNS Belgium, beheerder van Belgische domeinnamen, helpen we startende ondernemers op weg naar een sterke naam én dus naar een domeinnaam. Op de site Claim je idee bieden we content aan op maat van de ondernemer. Lager in de funnel geven we hen een concreet stappenplan waar ze de beschikbaarheid van hun domeinnaam kunnen checken en registreren. Zo converteren ze en vervolledigen ze de funnel.

Op Claim Je Idee, het platform dat we voor DNS Belgium op poten hebben gezet, vinden startende ondernemers tools en tips om hun bedrijfsnaam te bedenken.

Wacht de resultaten geduldig af: content marketing is een marathon, geen sprint. Het kan maanden tot zelfs jaren duren vooraleer je content marketing efforts iets opleveren. Maar een content marketing strategie is tenminste duurzaam. Wil je het management meetrekken in dit verhaal? In onze laatste vlog deelt Joe zijn tip om content marketing te verkopen aan het c-level.

2. Maak ruimte voor content op maat van je doelgroep

Als merk is het moeilijk om je producten zomaar uit te lichten op social media. Je overvalt je doelgroep, die niet op zoek is naar jouw product, maar naar leuke content. Mensen zitten op social media om te connecteren, of om ontspannende en interessante content te zoeken. Hoe vind je daar als merk dan toch een plaats in? Creëer eerst vertrouwen, en zet in op kwalitatieve en relevante content. Vroeg of laat zal je doelgroep converteren.

Doe als merk dus maar beter je best om in het oog te springen. Dat kan op verschillende manieren. Zorg er eerst en vooral voor dat je iets vertelt waar je doelgroep nood aan heeft, of dat ze interesseert. Vertrek vanuit hun leefwereld: waar zitten ze mee? Waarnaar zijn ze op zoek? Wat vinden ze grappig? Tip: creëer je content samen mét je doelgroep. Dan is de herkenbaarheid des te groter.

De UGent wil laatstejaars van de humaniora helpen om de juiste studiekeuze te maken. Daarom delen we allerlei content om hen te inspireren, nog voor we vragen om zachte of harde conversies. We maakten bijvoorbeeld deze reeks over het studentenleven, die hen helpt bij het keuzeproces. Zo bouwt de UGent al vroeg in de customer journey een vertrouwensband met de doelgroep.

3. Bouw zelf een publiek

Hoe kan je de gevolgen van de iOS 14-update nog opvangen? Ga zélf op zoek naar je doelpubliek, bijvoorbeeld met soft conversions. Bouw bijvoorbeeld een eigen database op voor een nieuwsbrief. Zo’n nieuwsbrief heeft trouwens heel wat voordelen:

  • Je bent niet afhankelijk van externe platformen zoals social media, waar je eigenlijk geen grip hebt op je doelgroep.
  • Je hebt geen mediabudget nodig om je boodschap aan de man te brengen.
  • Je bouwt een loyaal publiek op.
  • Je biedt meerdere stukken content aan en vergroot zo je kansen om je doelgroep aan te spreken.

The Fat Lady zet regelmatig ads op met een oproep om je in te schrijven op onze nieuwsbrief. De ads bleken algauw een succes en we haalden een conversieratio van 66% op Facebook en 68% op LinkedIn.

4. SEO-terrein winnen

Ook op het gebied van SEO valt er nog heel wat te rapen. Zeker als je met je content een nichemarkt wil bereiken, kan je scoren in zoektools. Voor de sites Wijhebbencrohn.be en Wijhebbencolitis.be creëren we content om patiënten met colitis ulcerosa of de ziekte te informeren. Met die platformen scoren we niet enkel goed op vlak van organic search – goed voor 69% van het verkeer -, we hebben vandaag bovendien niet minder dan 30 featured snippets kunnen bemachtigen. Featured snippets zijn zoekresultaten die Google helemaal bovenaan uitlicht, op basis van de betrouwbaarheid van de bron en de kwaliteit van de content.

Featured snippets zijn uitgelichte zoekresultaten in Google. Die positie bepaalt Google zelf, op basis van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de content.

5. Zet relevante samenwerkingen op

Geef tot slot meer aandacht aan partnerships. Kan je je doelgroep goed bereiken met native advertising? Of kan je een langetermijnrelatie opbouwen met influencers die perfect binnen jouw merkverhaal passen? Deze pistes worden vandaag soms nog onderbenut. Te vaak denken marketeers in campagnes, zeker bij influencers. Toch is het belangrijk om een duurzame relatie op te bouwen met je influencer. Zo leert je influencer je merk beter kennen, wordt hij of zij een echte ambassadeur én straal je als merk meer betrouwbaarheid uit.

Meer lezen over wat content marketing voor jou kan betekenen?

Volg onze inzichten via onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.