De community van UGent’ers:
The Fat Lady verbindt UGent-medewerkers

De community van UGent’ers: The Fat Lady verbindt UGent-medewerkers

In een organisatie met meer dan 11.000 medewerkers is verbondenheid creëren geen evidentie. Zeker niet als de profielen zo divers zijn als bij de UGent. Met een uitgekiend content marketing programma ging The Fat Lady de uitdaging aan.

“Ik heb een samenwerking opgezet met iemand die het artikel heeft gelezen en mij contacteerde om samen onderzoek te doen. Top!” Het bericht van UGent-onderzoeker Shari De Baets viel slechts een tweetal weken na de lancering van het personeelsmagazine voor de UGent in onze mailbox.

Het artikel in kwestie gaat over Shari en haar onderzoek. In die volgorde. Om het communitygevoel te vergroten, kiest The Fat Lady ervoor om niet enkel meer te informeren over wat de universiteit allemaal doet, maar dat vooral te doen vanuit het oogpunt van al die verschillende medewerkers, de UGent’ers zelf. Van koks en technisch personeel over academici tot administratieve medewerkers, verspreid over elf verschillende faculteiten: zij spelen de hoofdrol in de content van het personeelsmagazine en zijn de echte ambassadeurs van de UGent.

Personeelsmagazine met enkel verhalen over personeel

Getuige daarvan Kaat Teerlinck, die niet enkel op de cover van het nieuwe personeelsmagazine staat, maar op de backcover een inkijk in haar gedachten geeft. Het magazine kreeg toepasselijk de naam UGent’ers, aangezien alle topics vertrekken vanuit de verhalen van UGent’ers. Geen artikels over de UGent als instituut dus. Geen kortjes, geen HR-mededelingen. Een beleidskeuze toelichten? Dat doen we vanuit de praktijk, via het persoonlijke verhaal van een UGent’er.

De reacties liegen er alvast niet om:

“Het ziet er heel goed uit! Succes met het vervolg, waar ik samen met vele collega’s nieuwsgierig naar uitkijk.”

“Het was heel wijs, zo’n personeelsmagazine in de bus. Knappe foto’s (namen die je mailt krijgen soms een gezicht), mooie vormgeving, vlotte tekst.”

“Expliciete felicitaties!”

Iedereen deelt in de Facebookcommunity

Door een besloten Facebookgroep op te starten, creëerden we een laagdrempelig platform waar elke medewerker lid van mag worden en kan delen wat hij/zij wil. Zolang het relevant of interessant is voor collega’s. Na zo’n vijf maanden staat de teller op bijna 1600 leden. Intussen delen UGent’ers dagelijks foto’s, bedenkingen of interessante lectuur met elkaar. Goed voor zo’n 200 berichten per maand, met een gemiddelde van zo’n 5600 interacties.

De besloten Facebookgroep is open voor alle medewerkers van de UGent

Om de groep levendig te houden, lanceerden we interactieve posts die oproepen tot dialoog. Denk aan ‘Shout-out’ om collega’s in the picture te zetten, ‘TGIF’ waarbij medewerkers hun tip voor het weekend doorgeven of ‘De vraag van vandaag’, die moet leiden tot debat.

Fierheid

Ook via de traditionele kanalen, het intranet en de wekelijkse personeelsnieuwsbrief, spelen we in op het communitygevoel. Naast het feitelijke nieuws over de universiteit, is het een plaats om projecten te delen waar UGent’ers fier op kunnen zijn. Hier stappen we af van de droge feiten en proberen we via storytelling een extra connectie te maken met het doelpubliek.

De UGent’ers-aanpak is een mooi voorbeeld van hoe medewerkers niet enkel de hoofdrol krijgen, maar ook zelf getriggerd worden om content te maken. Een mix van community building, employer branding én ambassador marketing.

Wil je aan je community werken met content marketing?

Wij kunnen daar samen met jou voor zorgen
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.