fbpx

The Fat Lady ontmoet Zandbeek voor de eerste #agencymeetup

The Fat Lady en Zandbeek organiseren eerste #agencymeetup

We spreken dezelfde taal (ongeveer), maar het cultuurverschil is enorm. Hoe verschillend is contentmarketing in België en Nederland? Staan onze noorderburen mijlenver voor, zoals vaak wordt beweerd? Onze collega’s van Zandbeek uit Eindhoven kwamen een dag lang de sfeer bij The Fat Lady opsnuiven. We deelden onze ervaringen en leerden van elkaar hoe we ons nog beter kunnen profileren.

Hoe verschillend zijn Zandbeek en The Fat Lady?
Barbara Goffaerts, digital marketeer: “In tegenstelling tot de verwachtingen, zijn we eigenlijk niet zo verschillend. We kampen allebei met gelijkaardige ‘contentmarketingproblemen’ en de ideale oplossing zoeken is niet altijd eenvoudig. Een ‘agency meetup’ als deze geeft ons allebei nieuwe inspiratie. Het grootste verschil: de bedrijfsgrootte.”

Koen Denolf, content strateeg: “Zandbeek is veel groter dan The Fat Lady, waardoor ze een andere manier van werken hebben. The Fat Lady selecteert per project de mensen met de juiste kennis, op basis van de noden van het project. Dat betekent intens samenwerken, continu uitwisselen en elkaars expertises leren kennen. Bij ons wordt het hele team betrokken bij de meeste projecten.”

Frederik De Schrijver, content manager: “Zandbeek heeft afdelingen die verticaal zijn opgebouwd. Ze vormen multidisciplinaire samenwerkingen (tribes) tussen de verschillende afdelingen om de mensen met de juiste expertise samen te zetten. Dat zorgt voor een interessante wisselwerking.”

Welke cases blijven je bij?
Frederik: “Ik ben onder de indruk van Zandbeeks case van de Stad Eindhoven, door het tof gebruik van influencers. Eindhoven nodigde enkele influencers uit om tegen vergoeding van hun onkosten de stad bekender te maken bij het publiek. Voor veel influencers was Eindhoven onbekend terrein, dus ze grepen de kans aan om als eerste over de stad te bloggen, vloggen en posten … Zandbeek kiest ook duidelijk voor KPI’s die er toe doen en kijkt niet enkel naar views of likes. Ze gaan effectief voor conversie, in dit geval hoeveel meer bezoekers Eindhoven trekt.” Die cijfers zijn er nu nog niet, maar om een idee te geven: de 18 influencers plaatsten 204 posts die meer dan 4 miljoen impressies kregen.”

Barbara: “‘De Vermogensmonitor’, voor de Nederlandse bank ABN AMRO MeesPierson, was ook indrukwekkend. Zandbeek schakelde een onderzoeksbureau in om trends en ontwikkelingen te bepalen bij vermogenden. Deze resultaten brachten ze naar buiten met een heuse 360-graden-campagne: pr, een magazine, social media, advertenties op geldautomaten, nieuwsbrieven, … Een interessant project!”

Wat is je opgevallen?
Frederik: “De omslag naar inbound marketing met automation tools ligt moeilijk op de Nederlandse markt. Wij maken dezelfde conclusie. Het vergt een grote investering, geduld en inspanningen en dat maakt het moeilijk voor klanten om erin mee te gaan of het vol te houden. Contentmarketing, en zeker inbound marketing, vraagt een volledig nieuwe benadering vanuit marketing en sales.”

Koen: “Er zijn uiteraard kleine nuances: wat wij redacteurs en projectmanagers noemen, is bij Zandbeek een ‘Content Producer’. Zij spreken over ‘de juiste boodschap, voor de juiste doelgroep, op het juiste moment’, terwijl wij dat ‘relevantie’ noemen. Zandbeek kampt met dezelfde problemen als wij, bijvoorbeeld de vloek van het pitchen. Aan welke doe je mee, aan welke niet? Dat is telkens een moeilijke afweging. We besluiten dat je nooit meer dan 10% interne uren mag presteren van het totale budget van de pitch.”

Conclusie: deze #AgencyMeetup is voor herhaling vatbaar. See you in Eindhoven, Zandbeek!

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug