De Universiteit Gent zit op een berg content. Er zijn zoveel interessante inzichten, onderzoeken en opinies die ze wereldkundig willen maken. Om al die verhalen te ontsluiten aan de brede maatschappij, ontwikkelde The Fat Lady een contentplatform en magazine. Het contentplatform werd durfdenken.be gedoopt. Het magazine kreeg de naam UGent Magazine.
Het contentplatform durfdenken.be – het credo van de UGent – verzamelt de beste verhalen over en van de UGent. Je leest er artikels over actueel relevante onderwerpen, maar dan weg van de waan van de dag. Is er relevante UGent-expertise die dieper graaft? Of heeft een prominente UGent-alumnus er een opinie over? Daarnaast is er aandacht voor het studentenleven en uiteraard voor onderzoek in de brede zin, altijd gelinkt aan de impact op de maatschappij.
Het contentplatform maakte een vliegende start en haalde na een maand al ongeveer 30.000 bezoekers. Verschillende verhalen werden opgepikt en gedeeld op sociale media. Zo was er Maggie De Block, die het belangrijk vond om het artikel ‘Een jaar na Pia: hoe zit het nu met die dure medicijnen?’ te delen.
De lancering van het contentplatform
Durfdenken.be werd gelanceerd in september 2020. De eerste drie maanden bezochten 18.196 mensen de website, en dat met een heel beperkt mediabudget.
Uitschieters in de eerste maanden waren het artikel naar aanleiding van het openingscollege van Carl Devos, met 1464 unieke bezoekers en een gemiddelde leestijd van maar liefst 9 min 26 seconden. Ook het artikel over Maarten Boudry scoorde goed, met 2633 bezoekers en een leestijd van 7 min 55 seconden. De video’s in beide artikels verhogen de gemiddelde leestijd uiteraard, maar met een globale gemiddelde leestijd van 3 min en 31 seconden, scoort het contentplatform boven de benchmark.
Ook in de maanden na lancering, bleven de cijfers stijgen. In december 2020 en januari 2021 bezochten maar liefst 46.825 bezoekers de website. 42% van alle bezoekers bezocht in die maanden een artikel uit de reeks “De 20 van 2020”. De reeks, waarin 20 UGent’ers terugblikten op een bijzonder jaar, trok 96% nieuwe bezoekers aan. De korte artikels met interviewees pal in de doelgroep scoren met een gemiddelde leestijd van 1 min 39 seconden naar verwachting. Vijf maanden na lancering bezoeken gemiddeld ruim 20.000 bezoekers per maand het contentplatform.
UGent magazine
Naast het online platform is er het UGent Magazine. 21.000 alumni, politici, pers en opiniemakers krijgen het tweemaal per jaar in de bus. Het UGent Magazine brengt een verzameling van onderzoek, opinies, nieuws en trekt ook de nostalgische kaart, om de band met de vele UGent-alumni aan te halen.
Jaffee Brys, Head of Content bij The Fat Lady: “De UGent is meer verweven met ons dagelijks leven dan we misschien denken. Het vele onderzoek dat ze er voeren, het onderwijs dat ze aanbieden, behoort niet tot een gesloten wereldje, maar staat net in functie van de maatschappij. Denk aan hoe ze in sneltempo hun hele manier van lesgeven moesten heruitvinden om toch kwalitatief onderwijs te blijven bieden. Of aan hoe onderzoekers een alternatief voor antibiotica vonden in de vorm van een virus. Op dat soort verhalen kunnen ze terecht fier zijn en er mag – nee moet – dus over gecommuniceerd worden. Met durfdenken.be brengen we always on-content, om zo een constante flow aan UGent-verhalen verspreiden. Het magazine volgt een ander tempo. Het verschijnt twee keer per jaar en biedt de kans aan de lezer om echt in de UGent-wereld te duiken, weg van die schermen waar we de hele dag op staren.”