Zo maken we jongeren warm voor horecaopleidingen

Zo maken we jongeren warm voor horecaopleidingen

Zit er veel carrièrepotentieel in de horeca? Absoluut, maar veel jongeren zijn te weinig vertrouwd met horeca als opleidingsdomein. Hun ouders zien er dan weer te weinig toekomst in. Om die perceptie te keren, werkte The Fat Lady een contentcampagne uit in opdracht van Horeca Forma, de vormingsorganisatie voor de horeca. De content moet jongeren overtuigen te kiezen voor een horecaopleiding.

Inschrijvingen voor horecaopleidingen in het secundair onderwijs lopen al even terug en het valt nog af te wachten wat de impact van corona daarop zal zijn. Om het imago van de sector op te krikken en zo de instroom naar het secundair horecaonderwijs te verhogen, werkte The Fat Lady een contentstrategie uit, gericht naar twee doelgroepen.

“Leerlingen van 13 à 15 jaar én hun ouders. In de overgang van de 1e naar 2e graad worden vaak de belangrijkste keuzes gemaakt op vlak van secundair onderwijs. Ons opzet was om leerlingen en hun ouders een horecaopleiding als één van de mogelijke opties voor de toekomst te beschouwen”, legt projectmanager Renske De Maesschalck uit.

“De jongeren staan vaak niet stil bij horeca als mogelijke opleiding, ze kennen te weinig de mogelijkheden. De ouders maken zich dan weer zorgen of dit tot een financieel stabiele job zal leiden. Dat vraagt een aparte benadering, met gerichte content, op verschillende kanalen.

Ouders geruststellen

Voor de ouders maakte The Fat Lady een reeks video’s met ondernemers uit de horeca. Hun inspirerende verhaal moet vooral duidelijk maken dat er meer dan voldoende potentieel zit in de sector en daarmee vertrouwen geven.

Jongeren prikkelen

Een influencercampagne moet de jongeren inspireren en prikkelen. Via een aantal challenges probeert Instagram- en TikTok-ster Aaron De Groeve awareness rond horecaopleidingen te creëren. Jongeren uit een horecaopleiding dagen hem uit om opdrachten uit te voeren, zoals het maken van mocktails of vlekkeloos een tafel afruimen.

Op het tweede plan is er meer informerende content over de opleidingen, die via Facebook en Instagram gedistribueerd wordt.

Op zoek naar een contentstrategie op maat van jouw doelgroep?

Stuur ons een berichtje
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.