Op zoek naar de perfecte social media post?

Op zoek naar de perfecte social media post?

Er circuleren heel wat theorieën over de perfecte social media post. Welke foto’s gebruik je, hoeveel tekens mag hij tellen, wat is de beste publicatiefrequentie,… Sommigen beweren de ultieme code gekraakt te hebben en weten exact op welke dag en hoe laat je moet posten om het meeste resultaat te boeken. Zever, gezever.

Sorry voor de teleurstelling, maar de perfecte post bestaat helaas niet. Toch kun je ernaar proberen te streven. Continue analyse en optimalisatie van je social media posts zijn uiteraard belangrijk. Enkel zo leer je je doelgroep kennen. En dan is er nog het grillige algoritme van Facebook, daar kan niemand om heen. Simpel voorbeeld: een video die je rechtstreeks op Facebook zwiert in plaats van via een YouTube-link zal sowieso meer mensen bereiken.* Dat is een van de spelregels die Facebook ons oplegt.

🍏 en 🍐

Maar herleid je sociale media niet tot het afvinken van een vaste lijst regels. Die strategie garandeert niet per se succes. Ten eerste omdat een uniforme aanpak nooit een goed idee is. Studenten gebruiken Facebook op een andere manier en op andere tijdstippen dan gepensioneerden of jonge moeders. Ten tweede omdat andere criteria dan technische vereisten minstens even belangrijk zijn. En ten derde omdat elk merk een ander verhaal vertelt met een ander doel. Je kan geen appelen met peren vergelijken.

5 voorbeelden

Neem bijvoorbeeld deze post van Netflix. Geen afbeelding, video of link met wervende call-to-action. Gewoon een zin. Maar wel een die perfect inspeelt op de leefwereld van hun doelgroep of potentiële doelgroep. Studenten die zwoegen op hun examens. En dat werkt.

Opvallend: onlangs nog had LinkedIn dezelfde aanpak.

Of speel in op iets uit de onmiddellijke omgeving van je doelgroep. Toen het donker werd tijdens de Super Bowl in 2013 speelde OREO hier perfect in. Maar: zo snel reageren met een sterke boodschap – op maat van je doelgroep – is een serieuze uitdaging. Als het je lukt, kan je er wel mee scoren.

Je doelgroep wil content zien waarin ze zich kunnen herkennen. Daarom kiest HEMA Nederland (genomineerd voor beste social media 2019 van een merk) ervoor om heel wat user generated content te delen op hun Instagrampagina. Want wat is geloofwaardiger dan klanten die uit zichzelf HEMA vermelden op hun social media?

Of deze post van de Universiteit Gent waarbij we praktische informatie moesten delen, maar er een humoristische draai aan geven die voor studenten herkenbaar is.

Waarom? Het succes van sociale media zit niet in professionele content en advertenties op basis van je persoonlijke interesses. Het draait rond interactie en dialoog tussen de gebruikers. En die gebruikers zijn mensen. Maak met andere woorden content voor mensen, niet voor algoritmes. Zorg dat je content prikkelt, wijzer maakt, doet lachen of een gevoelige snaar raakt. Want als het niemand emotioneel aanspreekt, zal het ook niets losweken. Geen interactie, geen clicks en geen conversie.

(*) Facebook wil natuurlijk liever dat mensen video’s bekijken via hun eigen platform dan via YouTube (dat van Google is). Daarom krijgen rechtstreeks geüploade video’s meer bereik. Facebook wil trouwens over de hele lijn gebruikers liefst zo lang mogelijk aan boord houden. Hoe minder je wegklikt van het medium, hoe beter. Maar da’s voer voor een andere blogpost.

Wil je je content distributie opkrikken?

Leer er meer over via onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.