Retailers en content marketing:
match made in heaven

Retailers en content marketing: match made in heaven

Het verschil maken in een sector die dagelijks verandert is niet simpel. Een verhaal creëren dat in de hoofden van je doelgroep blijft zitten is daarom een must. Enkele cases die niet in je koude kleren gaan zitten.

THE STORY OF THINGS

Het Amsterdamse kledingmerk Scotch & Soda pakte in 2015 uit met de campagne “The story of things,” rond 2 bloedmooie wereldreizigers, Charlie en Zaria. Ze ontmoeten elkaar in Noord-Italië, gekleed in de nieuwste collectie van het merk. Een video van 120 seconden capteert de ontmoeting.

Op de Facebookpagina van Scotch & Soda volgt een korte voorstelling van de personages. Wil je ze verder leren kennen, dan word je omgeleid naar de website, waarmee ze dus de traffic van social naar hun eigen site halen. Op de website kan je de garderobe van elk personage shoppen.

De campagne zorgde voor een fikse engagementsverhoging en betrokkenheid op social media. Daarnaast vergrootten de 2 stijliconen de traffic naar de webshop, en steeg de verkoop. Ook slaagde Scotch & Soda erin om een eigen verhaal neer te zetten rond hun nieuwe kledingcollectie.

DE ULTIEME VRIJHEID

Outdoormerk The North Face lanceerde in 2016 de succesvolle campagne #questionmadness. Hoofdpersonage Alex wijdt zijn leven aan klimmen. Hij leeft in zijn busje en trekt daarmee rond, in alle vrijheid.


De merkboodschap “Never stop exploring” is heel duidelijk in deze filmpjes. Iets waar de doelgroep van The North Face ook zelf voor staat of voor wil staan. De campagne draait rond het doorzettingsvermogen en de wilskracht van de atleten. Een kracht die volgens Tom Herbst, marketeer bij The North Face, in ons allemaal leeft. De consumenten kunnen hun eigen ervaringen delen onder de hashtag Question Madness. Dat dit een groot succes is, kan je zien op Instagram wanneer je de hashtag opzoekt. Dagelijks worden tal van foto’s geplaatst op het medium met de ervaringen van gebruikers.

Question Madness als hashtag op Instagram

The North Face wilde met deze campagne haar 50 jarig bestaan in de kijker zetten. Onder “Question Madness” kan je als websitebezoeker de geschiedenis van het merk doorlopen. De tijdlijn is in de stijl van bergbeklimmen.

#QuestionMadness - The North Face

DE BESTE AMBASSADEURS? DE KLANTEN ZELF!

Concurrent van The North Face, Patagonia, gooide het over een andere boeg met de  film “Worn Wear, The Stories We Wear.” Patagonia verzamelde de verhalen en herinneringen rond oude kledingstukken en koppelde deze aan herkenbare thema’s, zoals familie, gezondheid, vrijheid en avontuur. Deze verhalen sloten mooi aan op de missie van het merk Patagonia: duurzame kwaliteit zonder schade aan te richten aan het milieu.

In een aantal kortfilms van ongeveer een half uurtje komen verschillende getuigenissen aan bod. Mensen praten over de waarden die bepaalde kledingstukken hen hebben bijgebracht. De reacties op de kortfilms spreken boekdelen: mensen zijn heel enthousiast over dit onderwerp. “I truly believe this film has influenced the way I look at clothing specifically, material goods, and what is actually a necessity. Thank you!”- is er daar eentje van.

Voor wie liever kortere filmpjes kijkt, maakte Patagonia een aantal korte filmpjes van 3 minuten. Patagonia maakte voor deze campagne gebruik van de beste ambassadeurs die een merk kan hebben: de klanten zelf.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.