fbpx

Stockfoto’s in magazines:
doen of niet?

Stockfoto's in magazines: doen of niet?

Stockfoto’s hebben de reputatie van te glad en te fake te zijn (of net heel fucked up). Ook onze designer Greg geeft de voorkeur aan fotografie op maat, zeker voor magazines. Maar wat als je niet genoeg budget hebt om een fotograaf in te schakelen? Dan zijn stockfoto’s best handig. Met deze tips van Greg vind je efficiënt jouw ideale beeld.

1. Bepaal voor jezelf wat je wil

Denk eerst na wat je exact nodig hebt, voor je nodeloos begint te zoeken. Zoek je een portret of eerder een sfeerbeeld of reportagefoto? Dien je rekening te houden met bepaalde huisstijlregels? Heb je al een idee hoe de opmaak eruit zal zien? Wil je dat de beelden voor zich spreken of ga je ze nog laten bewerken? Beïnvloedt de typografie de foto’s of illustraties?

stockfotos-acv-nt-magazine
stockfotos-acv-nt-magazine
Voor NT magazine kozen we voor een samenspel tussen fotografie en typografie

2. Hoeveel budget wil je ertegenaan gooien?

Niet heel veel dus (anders had je wel een fotograaf ingeschakeld!). Helaas: voor de betere beelden van Getty betaal je tussen de 50 en 400 euro. Je krijgt wel waar voor je geld!

De tarieven van een Shutterstock abonnement zijn heel wat budgetvriendelijker. Op zo’n databank moet je soms wel lang zoeken naar geschikte beelden. Veel generieke zoektermen geven heel geforceerde beelden als resultaat. Er is zelfs een Tumblr gewijd aan een overal opduikend stockfotomodel met typische stockposes – een voorbeeld van hoe het niet moet.

Stockfoto-slaatje
Niemand lacht zo overdreven bij het eten van een slaatje.

Goedkoper is dus niet altijd slechter. Op veel gratis fotosites zoals Pexels of Unsplash kan je heel authentieke beelden vinden. De foto’s met een Instagram-filter werken wel niet in elke context. Ook is de keuze hier beperkter. Schrik dus niet als je dezelfde stockfoto’s ziet terugkeren bij andere merken. Dit soort beelden is supergeschikt als discreet achtergrondbeeld op een website of in een magazine.

stockfoto-kluwer-growth
Voor de cover van het magalogue voor Kluwer Opleidingen combineerden we een stockfoto van Unsplash de blaadjes op de achtergrond) met een foto.

3. Kies een sterke visual

Start je zoektocht met eenvoudige termen om te zien wat er beschikbaar is (en vooral ook te zien wat je niet wil: te letterlijke beelden). Vervolgens denk je iets meer out of the box: associeer en zoek op woorden die met je onderwerp te maken hebben, maar minder evident zijn. Zo zochten we voor een artikel rond dokter Google niet op geposeerde afbeeldingen van dokters, maar van een robot, wat een veel interessanter beeld opleverde.

Eens je in de juiste richting zit, klik op vergelijkbare beelden en blijf zo verder zoeken. Switch tussen verschillende stocksites: doe bv. inspiratie op bij de duurdere en zoek van daaruit een gelijkaardig (goedkoper) beeld. Filters kunnen daarbij handig zijn, maar je soms ook te veel beperken. Is de stijl wat je zoekt, maar het beeld nog niet helemaal jouw ding? Check dan het profiel van de fotograaf op andere bruikbare beelden.

Geduld hebben is de boodschap. Soms heb je meteen geluk en soms eindig je na lang zoeken met een beeld waar je toch niet helemaal warm van wordt.

4. Wees altijd customer centric

Out of the box denken betekent ook niet te veel in clichés denken. Streef naar diversiteit in je representatie, zodat je doelgroep zichzelf in jouw beelden kan herkennen. Getty Images werkt zo samen met Dove en Girlgaze aan een genderoverschrijdende beeldbank die je kan vinden onder het trefwoord #ShowUs.

#ShowUs toont niet-stereotiepe schoonheid.

Wil jij next level content creëren?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

en ontvang elke maand tips voor betere content.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.