De vlog van deze maand gaat over mannelijkheid, Black Mirror en pitches. Plaats van afspraak: Woest in Gent, een plek waar eten, drinken, werken en beleven samenvallen. En dus meer manieren om volk aan te trekken. Slim.
1. Gillette – The Best Men Can Be
Content marketing is per definitie customer centric: het gaat over de lezer, de kijker, de volger. De laatste tijd zien we merken de shift maken van customer centric naar society centric. Gilette sprong ook op die trein, met een video die mannen duidelijk maakt dat ze beter kunnen doen en zijn, in het licht van de #metoo-beweging. De veelbesproken commercial rekent af met allerlei vormen van toxic masculinity, van seksuele intimidatie tot pesten en geweld. De gebruikelijke Gilette slogan ‘The Best a Man Can Get’ werd tijdelijk veranderd naar ‘The Best Men Can Be’.
Bij het zien van alle negatieve reacties en protesten van mannen die hun Gillette scheermesjes ostentatief weggooien, zou je denken dat Gillette hier zwaar onder zal lijden. Studies wijzen immers uit dat 64% van de consumenten wereldwijd hun aankoopbeslissingen baseert op de politieke of sociale overtuigingen van een merk. Wij denken echter dat het hun in the long run net goed zal vergaan, als we de vergelijking doortrekken met Nike na de beruchte Kaepernick ad.
Nike koos voor Colin Kaepernick als gezicht van hun “Just Do It” campagne, ondanks de kritiek die deze te verduren kreeg, onder andere van Donald Trump. Kaeperninck had namelijk geweigerd om te knielen tijdens het Amerikaanse volkslied uit protest tegen politiegeweld. Hevige reacties volgden, met mensen die zelfs hun Nike sneakers in brand staken. Toch kenden Nikes verkoopcijfers door dit duidelijke statement (en de daaropvolgende controverse) net een stevige groei en ging hun marktaandeel 5% omhoog. Ook de Gilette video werd al meer dan 16 miljoen keer bekeken op YouTube en meer dan 1,5 miljoen keer vermeld online. Wedden dat we gelijk krijgen?
2. Kraft Now Pay Later
Kraft speelde ook slim in op de trend van society centric. De langdurige Amerikaanse shutdown (langer dan een maand!) trof 800.000 ambtenaren, die het moeilijk kregen om rond te komen. Kraft opende een pop-up supermarkt in Washington D.C., waar ambtenaren gratis spullen mochten meenemen: Kraft Now. Pay Later. De enige vereiste: als ze opnieuw betaald werden, moesten ze de waarde van die spullen doneren aan een goed doel. Voor de getroffen ambtenaren buiten Washington D.C. doneerde Kraft daarbovenop 1 miljoen Kraft-maaltijden aan de voedselbank Feeding America. Kraft riep ook andere merken op om hun producten gratis ter beschikking te stellen in de pop-up store. Krafts stunt kreeg veel persaandacht en warme reacties. Duizenden mensen stroomden dagelijks toe aan de pop-up store. Ongetwijfeld houdt Kraft hieraan trouwe fans over.
3. Moet je als merk investeren in podcasts?
De podcastmarkt zit nog in de pubertijd. Op Content Marketing World in Cleveland leek het of iedereen podcasts maakt, terwijl ze in België nog moeten doorbreken. In heel Vlaanderen worden er momenteel slechts 55 podcasts gemaakt. Marketeers wijten dat aan het gebrek aan data over bereik en effectiviteit.
Nochtans bieden podcasts veel mogelijkheden. Je kan er als merk op een creatieve manier je verhaal in kwijt. Doordat je vrij lang de aandacht van de luisteraars kan vasthouden, is het een ideaal medium om een onderwerp in de diepte uit te spitten. Onze contentstrateeg Koen zijn favorieten? De podcast van magCulture, een design studio uit Londen, bespreekt maandelijks in het oog springende magazines. En het ruime aanbod van MarketingProfs, de training hub van Ann Handley die marketeers bij de les houdt.
Vergeet bij een podcast vooral de distributie niet: via je eigen website of app, iTunes of Spotify én sinds kort ook via Waze. Met een goede podcast wordt die dagelijkse file een stukje minder ellendig.
4. Pitches are bitches
Zo verkondigt onze creative director Frank althans. Pitches zijn noodzakelijk om nieuwe klanten binnen te halen, maar niet altijd een zegen. Content marketing is trending, waardoor heel wat bedrijven en organisaties ons in hun shortlist willen. Al dan niet op een pitch ingaan is telkens een moeilijke afweging, want je wil ook je bestaande klanten niet verwaarlozen. Gelukkig brengt het ACC in april een nieuw pitchcharter uit specifiek voor contentbureaus, met een aantal minimumvereisten voor klanten. Wat die zijn? Eerst en vooral een degelijke briefing: geschreven en gedetailleerd. Onder andere ook maximum 3 andere bureau’s in de competitie én een vergoeding voor deelname. En voldoende tijd om een strategie of concept uit te werken: minstens 4 weken. Als je kijkt naar het vele werk dat in pitches kruipt, lijkt ons dat niet overdreven.
5. Black Mirror – Bandersnatch
Black Mirror, de reeks over de potentiële gevaren van technologie, is terecht een topper op Netflix. Een recente aflevering, Bandersnatch, had 5 mogelijke eindes, waaruit de kijker zelf kon kiezen. Eén ervan laat het hoofdpersonage, de video game creator, weten dat zijn leven bepaald wordt van buitenaf, door de Netflix-kijker. Je zou denken dat Netflix zelf achter dit idee zat. Verrassend genoeg waren het de makers, die het een grappige twist vonden.
Interactieve storytelling helpt om boven alle statische content uit te stijgen. Het geeft de kijker controle over het verhaal, maar is ook interessant voor marketeers om inzicht te krijgen in de voorkeuren van hun kijkers. Zo kunnen we afleiden uit de genomen keuzes in Bandersnatch dat 73% van de kijkers Frosties verkiest boven Sugar Puffs. Onderzoek wijst bovendien uit dat wanneer je publiek actief deelneemt, ze boodschappen beter onthouden. Er zijn al kleine experimenten van merken hierrond geweest op YouTube, maar er is nog veel potentieel. Een opportuniteit om op in te spelen dus.