fbpx

The Fat Five 08:
vrouwen, talk triggers en aliens

In deze editie van The Fat Five maken we kennis met Pycke Zot, een restaurant uitgebaat door twee straffe tweelingzussen. Dé ideale omgeving om het te hebben over sterke vrouwen. Verder staan talk triggers, aliens, GIF's en Fyre Festival op het menu.

1. Vrouwen weten waarom

Op de UBA Trends Day luidde het verdict van sprekers Dalilla Hermans en Jozefien Daelemans van Charlie Magazine hard: in advertising is er te weinig diversiteit en te veel stereotypering. Mensen krijgen idealen opgespeld waar ze niet aan kunnen voldoen en een grote groep van onze diverse samenleving is in spots gewoon niet vertegenwoordigd.

Dingen kunnen evenwel veranderen. Binnen de reclamewereld sijpelt het besef meer en meer door dat clichés uit reclamespots verbannen moeten worden. Een mooi voorbeeld van zo'n spot is een filmpje van Hornbach, een Duitse bouwmarktketen die ook vestigingen bij o.a. onze noorderburen heeft. In de spot is te zien hoe een vrouw een muur sloopt, een taakje dat toch vooral als mannenwerk gezien wordt. Maar het gaat verder: tijdens het slopen van de muur, worden ook talloze clichés over vrouwen op een indrukwekkende manier met de grond gelijk gemaakt.

De reclamespot Smashing the Clichés van Hornbach

Het laat dus geen twijfel dat zoiets meer zou moeten kunnen. Volgens de spreeksters op de UBA Trends Day spreken dergelijke spots een groter publiek aan omdat meer mensen zich erin herkennen. Iedereen is wel wat voorbij het 'ideale beeld' waar we zogezegd aan moeten voldoen.

2. Iedereen influencer

Influencer marketing. Een vandaag alomtegenwoordige term. Maar wist je dat er verschillende soorten influencer marketing bestaan?

Je kan influencing opdelen in drie grote delen: macro-influencing, micro-influencing en nano-influencing. Het is de laatste vorm die steeds meer aan populariteit wint. Macro-influencing betekent dat merken beroemdheden met een groot bereik inschakelen. Micro-influencing zijn mensen met een relatief groot volgersaantal, maar die toch wat meer expertise aan de dag leggen. Ze zijn kleinschaliger en mensen zijn ze meer gaan vertrouwen dan macro-influencers.

Maar meer recent is een nieuwe trend merkbaar. Nano-influencing. Influencing op nog kleinere schaal, door mensen met enkele duizenden volgers (ca. 1000-10.000). Het is een vorm waar nog niet veel merken op inzetten, maar waar wel onmetelijk potentieel in zit.

Nano-influencing is zo sterk omdat de influencers voor meer betrokkenheid zorgen bij hun publiek. Ze hebben een veel persoonlijkere band met hun volgers en kunnen heel specifiek werken. Nano-influencers kun je een beetje zien als de "superfans" van een merk, die dat merk in de kijker zetten. Op Instagram zijn er heel wat voorbeelden van te vinden. Onder meer cosmeticabedrijven zetten er graag op in.

Alexis Baker, haar naam doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Ze heeft een 3000-tal volgers, maar wordt wel ingeschakeld door cosmeticamerk Dewycel. Er zijn nog talloze andere voorbeelden van bedrijven die op die manier nano-influencers gebruiken.

3. Talk triggers

Een effectieve manier om content te verspreiden zijn earned media. Als je mensen over jouw content kan laten spreken, verkrijg je zo'n earned media. Daarom maken we gebruik van talk triggers. Dat mag je letterlijk nemen: iets dat mensen triggert om erover te spreken.

Auteur Jay Baer heeft dat belang niet onderschat. In zijn boek Talk Triggers komt hij onder andere met enkele cijfers op de proppen om het belang van mond-tot-mondreclame te illustreren. Zo zegt hij dat 19 procent van alle aankopen gebeuren dankzij mond-tot-mondreclame. Het gaat zelfs nog verder: maar liefst 90(!) procent van de aankopen wordt er onrechtstreeks door beïnvloed. Verder maakt Baer de tegenstelling met bedrijven er nu op inzetten. Ondanks het belang van word of mouth, hanteert slechts 1 procent van de bedrijven er een effectieve strategie voor.

De cover van het boek Talk Triggers van schrijvers Jay Baer en Daniel Lemin

Wil je succes boeken met je mond-tot-mondreclame, dan is het belangrijk om je publiek mee te trekken. Ze moeten zich engageren. Het meest geslaagde voorbeeld daarvan is waarschijnlijk de ALS Ice Bucket Challenge uit 2014. ALS is een zenuw-spierziekte en door middel van een echte uitdaging op Facebook werd geld ingezameld om onderzoek naar de ziekte te steunen. De challenge bestond erin een emmer ijskoud water over je hoofd te gieten, dat te filmen en op social media te posten en drie vrienden te nomineren. Zo verspreidde de campagne zich razendsnel en er zijn weinigen die er niet van gehoord hebben. Een heel geslaagde word-of-mouthcampagne van ALS, waar ook heel wat celebrities aan deelnamen.

Celebrities gingen massaal de Ice Bucket Challenge aan

4. The best place in the universe

Wat ondertussen hopelijk al duidelijk is: met ons klimaat gaat het niet goed. Heel wat campagnes proberen daar dan ook onze aandacht op te vestigen. Ook S7 Airlines, dat de serie Visit Earth uitbrengt, een serie online afleveringen voor aliens. Aliens moeten zo de weg naar onze mooie vakantiebestemming Aarde vinden.

De trailer van Visit Earth door S7 Airlines

Er bestaan talloze campagnes van WWF of Greenpeace die de problemen van ons klimaat in de kijker zetten. Hoe langer hoe meer bedrijven zetten in op aandacht voor ons klimaat. Streaminggigant Netflix doet het nu ook via een eigen, nieuwe serie. In de natuurdocumentaire Our Planet, voorzien van commentaar door de befaamde Sir David Attenborough, zijn de effecten van klimaatverandering op de natuur de rode draad. Ongeveer iedereen die ook maar enige vorm van content creëert, is dus bezig met ons milieu. En maar goed ook.

De trailer van Our Planet (Netflix)

5. GIF me your best

Gifs, wie vindt ze niet leuk? Iedereen die ook maar een beetje in het rond mailt, op WhatsApp berichten verstuurt of Facebook Messenger gebruikt heeft er waarschijnlijk al eens eentje verstuurd. De leuke prentjes werden door informaticus Steve Wilhite uitgevonden in 1987 en zijn ondertussen razend populair. Maar gifs zijn niet alleen leuk. Je kan ze ook gebruiken binnen content marketing.

Gifs hebben enkele voordelen ten opzichte van foto's of video's. Waar een foto mensen soms niet genoeg meetrekt of een video te veel tijd en/of geld kost, daar kan een gif je helpen. Het is niet zomaar een stilstaand beeld, maar toch genereer en implementeer je het plaatje heel makkelijk.

Daarenboven zijn gifs gemaakt voor de online wereld en makkelijk op mobiele apparaten te bekijken. Aangezien ze toch nog niet heel aanwezig zijn binnen de wereld van content marketing, kan je er ook voldoende mee diversifiëren. Ze zijn bovendien heel toegankelijk en makkelijk te delen. Je bereikt er gemakkelijk een publiek mee en trekt mensen er ook mee aan, wat vaak het doel is van campagnes op bijvoorbeeld social media. Effectief, want what's not to like?

Kijk bijvoorbeeld naar hoe het merk Denny's Diner gifs op hun blog gebruikt. Ze zijn er, via Tumblr, in geen tijd razend populair mee geworden. Denny's stond plots bekend als "het grappige merk dat gifs gebruikt".

Kenmerkend voor de campagnes van Denny's zijn leuke gifs gepost op Tumblr. Ze gaan, uiteraard, over eten. Zo gaat de naam Denny's rond op een leuke, nagenoeg kosteloze manier.

Let wel op dat je gifs altijd in de juiste context en binnen jouw content marketingstrategie gebruikt. Anders verliezen ze hun effect en zijn ze weer het gewone bewegende fotootje. Overdrijf dus niet in het gebruik van gifs, maar zie ze als een leuke verrijking op je aanbod van content.

Denny's gebruikt op haar blog heel wat GIF's. Een ander voordeel van het gebruik van Tumblr is dat de keten haar klanten meetrekt in een discussie: ze kunnen op de afbeeldingen, GIF's, … reageren. Denny's neemt ook actief deel aan dat debat.

Wil je meedoen aan de European Elections GIF Competition 2019? Lees hoe je kan deelnemen op GIF Me Your Best!

Wil je ook aan doeltreffende en relevante content marketing doen?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief

en mis geen enkele Fat Five.

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug