fbpx

The Fat Five 12:
clichés, relevantie en Wenen

HOERA! Al een jaar vloggen we over het belang van creativiteit in content marketing. Dat vieren we op de plaats waar het allemaal begon: Broesse in Gent. Deze keer hebben we het over clichés, relevantie en Wenen.

Mis geen enkele aflevering van onze vlog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

De vorige aflevering gemist? Bekijk ze hier.

1. Contentmarketingclichés

De drie grootste marketingclichés volgens Robert Rose, Chief Strategy Advisor bij het Content Marketing Institute: de goudvismythe, snackable content en de uitspraken ‘content is king’ en ‘content is the new black’.

De goudvismythe is niet voor niets een ‘mythe’: deze klopt gewoon niet, maar blijft ons jammer genoeg wel achtervolgen. Accountmanager Colette had het er nog over in haar talk op de vorige editie van 20 Thoughts Before Noon:

Dit jaar vindt 20 Thoughts Before Noon plaats op 11 oktober in de Handelsbeurs in Gent. Wil je customer centric expert worden? Koop dan snel je ticket.

2. Relevantie rules

Google en socialmediakanalen als Facebook en YouTube hameren meer en meer op relevantie. Dit doen ze met strengere voorwaarden voor ads en meer transparantie. Niet per se slecht nieuws voor adverteerders, want het zorgt ervoor dat je kritisch blijft over je content: zit je doelgroep hier op te wachten? Hebben ze iets aan mijn boodschap? Je content zal er gegarandeerd sterker op worden.

Eigenlijk komt hetneer op customer centricity. Je moet het als merk niet over jezelf hebben, maar over oplossingen, inspiratie of tools waar je doelgroep iets aan heeft. Ga dus op zoek naar de noden en vragen van je doelgroep en creëer content op basis van die input.

In het magazine ‘MyPay’ van Worldline creëren we content die inspeelt op de noden van de doelgroep.

Timothy Puype, accountmanager voor Worldline: “In een snel veranderende (digitale) wereld zitten retailers en horecaspelers met veel vragen rond betalingen. Worldline helpt hen met praktische tips van zowel experten, als van retailers zelf.”

3. Het Gesprek

Bij verzekeringskantoren en banken gaat het vaak om complexe materie. Allesbehalve een makkie om originele content over te maken. Deze bedrijven vonden een unieke manier om in te spelen op de noden en vragen van hun doelgroep.

Nationale-Nederlanden voert Het Gesprek

Met ‘Het Gesprek’ wilt Nationale-Nederlanden taboes helpen doorbreken. Vaak gaan we gevoelige thema’s als geld, ziektes en relaties uit de weg. Door erover te praten, kan je je op mogelijke problemen of onverwachte omstandigheden voorbereiden. Nationale-Nederlanden speelt hier op in door bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering aan te bieden of je te helpen bij je testament.

Ellevest motiveert en ondersteunt vrouwelijke investeerders

Het investeringsplatform Ellevest is ontwikkeld om de ‘gender gap’ te dichten. Het doet dit met een online magazine vol informatieve en educatieve content die vrouwen wil overtuigen voluit voor hun eigen investeringen te gaan.

CEO Sallie Krawcheck heeft een eigen videoreeks met tips voor ondernemende vrouwen

Santander’s Prosper and Thrive

De Spaanse bank Santander heeft al sinds 2016 een content hub speciaal voor millennials. Het platform is intussen al meer dan 1 miljoen keer bezocht geweest, leverde al meer dan 200.000 social media engagements op én meer dan 1000 personen hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief. Het bewijs dat de juiste content voor een nichepubliek voor indrukwekkende resultaten kan zorgen.

4. Diploma voor influencers

Vorig jaar lanceerde de Raad voor de Reclame aanbevelingen voor influencersamenwerkingen in België. Een Amerikaans bedrijf gaat nog een stapje verder: Seed, gespecialiseerd in probiotica, lanceerde in juni ‘Seed University‘: een programma om influencers te certificeren. Waarom? Influencers moeten volgens hen eerst het merk beter leren kennen voordat ze ernaar kunnen linken.

Logisch ook. Influencers die niet achter het merk staan of het product zelf niet gebruiken, komen minder authentiek over. In een ideaal scenario heb je een langetermijnsamenwerking met een influencer. Zo wordt de influencer een échte merkambassadeur. Bovendien zal de content beter worden (én werken) omdat de influencer jouw merk enerzijds beter en beter zal leren kennen en anderzijds omdat de samenwerking een echte partnership wordt. De influencer wordt zo lid van het team en denkt mee na over de creatie van content.

Belgische influencers zoals flowindey en Julie Vermeire positioneren zich als ‘coke ambassador’

5. Slechte reclame is goede reclame

Earned media is veel waard. Zelfs negatieve, zoals Koen aangeeft in de vlog. Social media zijn handige kanalen om earned media te genereren: als iemand iets liket, deelt of ergens op reageert, krijgt dat bericht ruchtbaarheid binnen zijn of haar netwerk waardoor het bereik vergroot. Het streefdoel bij iedere post is dus om reacties los te weken.

Voor een campagne naar aanleiding van het 70-jarig bestaan van de mensenrechten deelden we voor UGent polarisende statements. Zowel offline als online. Om de statements te helpen verspreiden, schakelden we personen én organisaties in binnen het netwerk van UGent: studenten, professoren en organisaties zoals De Krook, UZ Gent en Vredeshuis Gent. Hierdoor konden we het bereik van de campagne exponentieel vergroten.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.