Een swipe hier, een like daar, een click ginds … We stimuleren meer en meer de wisselwerking tussen doelpubliek en online content. Wat zijn die vluchtige interacties waard? Kies je soms niet beter voor een trager medium zoals een magazine of boek? Koen heeft het erover in de nieuwste aflevering van onze vlog The Fat Five vanuit foodsharing restaurant Komparto.
De vorige aflevering met 5 takeaways van Content Marketing World gemist? Bekijk ze hier.
1. Hoe swipe jij tijdens de apocalyps?
Generation Z en apocalyptische films: een match made in heaven. Dat dacht Tinder in elk geval. De maand oktober stond helemaal in het teken van Swipe Night, een interactieve videoreeks waarbij Tindergebruikers zelf konden bepalen hoe ze zouden reageren op het apocalyptisch scenario. Meer nog: hun keuzes leverden interessante data op waar Tinder gretig op inspeelde door nieuwe matches voor te stellen, op basis van hun keuzes (denk aan: red jij de puppy? Of de mens?).
Interactieve content
Je doelpubliek in interactie laten gaan met je content, de droom van elke marketeer. Netflix slaagde er met hun interactieve aflevering Bandersnatch in om het nét iets spannender te maken voor hun kijkers. Dat leverde een schat aan informatie over de voorkeuren van de kijkers. Met zulke inzichten kan je aan de slag om nieuwe content te creëren op maat van je doelgroep.
Tasty van Buzzfeed liet de kijker zélf kiezen hoe de chef een recept moest uitwerken. Welke keuzes de gebruiker maakte (en hoe ze deze maakten), gaf Tasty inzichten en inspiratie voorverhaallijnen en scripts.
2. De juiste influencer vinden
Het huwelijk tussen influencers en Zalando houdt al even stand. Zalando heeft dus al heel veel kennis over influencer marketing en dat bundelt het nu in het nieuwe platform Collabary. Het platform helpt je onder meer influencers kiezen, campagnes opvolgen en betalingen te regelen met influencers.
Ben je op zoek naar een of meerdere influencers die passen bij jouw merk? Aan de slag!
3. Geen likes meer?
Instagram is volop aan het experimenteren om likes af te schaffen. Wij vinden dit een goede zaak want het zorgt ervoor dat we ons niet meer stug staren op die vanity metrics en meer gaan focussen op kwalitatieve content.
Cijfers als vind-ik-leuks zijn zogenaamde vanity metrics: cijfers die je een goed gevoel geven maar waarop je geen beslissing kan baseren. Met veel vind-ik-leuks voor je Facebookpagina, ben je op zich vrijwel niets (behalve dat het iets meer vertrouwen uitstraalt) want het zegt niets over de waarde van Facebook als kanaal voor je bedrijf en haar bijdrage tot je marketingdoelstellingen. Hoe kies je dan de juiste social media metrics? Kies steeds voor metrics die je inspanningen op social media kunnen linken aan de (marketing-)doelstellingen van je bedrijf.
Voor de UGent deelden we een video over Dorien Motten, die de Topsportprijs van Studentensport Vlaanderen binnenhaalde. Hier keken we in de analyse niet naar de aantal likes, maar naar de engagement rate. Dit cijfer toont het percentage van je bereikte doelgroep die effectief in interactie ging met je content. Een zeer waardevolle metric, zeker als je doelstelling community building is.
4. The Face is back!
Dat sterke content overeind blijft bewijst ook Koen zijn favoriete magazine uit de eighties, The Face. De Britse stijlbijbel maakte de overwegend jonge lezers in de jaren 80 en 90 wegwijs in muziek, mode en andere trends. In 2004 werd het magazine stopgezet, maar dit jaar zijn ze terug met een online én papieren uitgave.
Printmagazines zijn helemaal terug van eigenlijk nooit weggeweest te zijn. Dat blijkt uit een recente studie van het CMA, de Britse content marketing vakorganisatie. Wie zijn tegenwoordig de grootste lezers van print? Generation Z en mensen tot 35 jaar. Waarom print terug populair is? Print geeft een ‘lean back’ ervaring, is meer memorabel én, in tijden van fake news, veel geloofwaardiger. Content Manager Kaat had het er in haar videotalk voor de laatste editie van 20 Thoughts Before Noon ook over: een traag medium als een boek oogt waardevoller en het gaat bovendien langer mee.
5. Storytelling op kindermaat
Een charmante case vanop Content Marketing World: General Electric die hun MRI-scanner omtoverde tot een piratenschip zodat kinderen er met plezier in gingen. De kracht van storytelling.
Van patiënten voor patiënten
Voor farmaceutisch bedrijf Takeda doen we aan storytelling door de doelgroep zelf aan het woord te laten. We ontwikkelden de platformen Wijhebbencrohn.be en Wijhebbencolitis.be waar patiënten getuigen over hoe het is om te leven met een van deze ziektes. Deze verhalen genereren heel wat reacties van lotgenoten op social media.