fbpx

The Fat Five 15:
Mariah Carey, digital detoxen en het darrrk web

Hoe haal je meer uit jouw content? Of uit jouw doelpubliek? En hoe bedenk je die geweldige sweet spot? Koen doet het graag uit de doeken in de nieuwste aflevering van onze vlog, all the way from Boedapest. Kom te weten hoe je de Orbans van deze wereld kan omzeilen en content kan recycleren like a pro!

Mis geen enkele aflevering en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

De vorige aflevering gemist? Kijk nog snel en leer meer over trage media en Generation Z.

1. All we want for Christmas is content repurposing

Dat content geen sprintje is maar een marathon heb je misschien zelf al aan den lijve ondervonden. Met één artikel of video boek je geen resultaten, daarvoor zijn langdurige inspanningen nodig. Maar hoe hou je die wedloop vol zonder zelf buiten adem te raken? Of wat als je onvoldoende budget voorhanden hebt voor steeds nieuwe content? Met andere woorden: hoe kan je meer halen uit één stuk content?

Niemand minder dan Mariah Carey weet raad. Zij bracht op 1 november, de dag waarop het officieel geoorloofd is om opnieuw in kitscherige kerststemming te komen, haar kerstclassic ‘All I want for Christmas’ opnieuw uit met nooit eerder geziene beelden uit de originele shoot in New York van 1994. Slimme promostunt ook voor de release van de 25ste verjaardagsheruitgave van haar Merry Christmas album, met onuitgebrachte versies van kerstclassics.

Voor de liefhebbers

Koen zat er niet op te wachten (hij luistert liever naar Joy Division, dat deze zomer ook nieuwe videoclips uitbracht voor nummers uit hun klassieker Unknown Pleasures) maar het bracht hem wel aan het denken over contentrecyclage. Kan je je als merk opnieuw uitvinden met hetzelfde bronmateriaal? Het is niet altijd nodig om het warm water uit te vinden. Gooi zeker niet alles weg bij afloop van een project. Misschien zitten er bij jouw topics wel ongebruikte research, b-rolls of audio-opnames waar je nu iets leuks mee kan doen.

Ook wij doen weleens aan content repurposing. Voor Gentsters, het personeelsmagazine van Stad Gent, OCMW Gent en Onderwijs Gent, gaan we steeds op zoek naar intrigerende verhalen van echte “Gentsters”. Zo kwamen we Mohamed op het spoor, een prachtmens met een prachtinitiatief, die we in het magazine in de kijker zetten in de rubriek ‘Gij Gentster gij’. Stad Gent verfilmde dit verhaal binnen hun videoformat '60 seconden Gentenaar. Daarin zetten ze ambassadeurs in de spotlights, medewerkers die helemaal uitdragen waar ze voor staan. De filmpjes delen ze op intranet en op hun openbare Facebookpagina. Het hartverwarmend filmpje van Mohamed werd er het meest bekeken filmpje ooit.

Mohamed uit het magazine ‘Gentsters’ in de video ’60 seconden Gentenaar'

Sowieso een goed idee dus om op voorhand na te denken over het volle potentieel dat je uit één moment of topic kunt halen.

2. Luister naar je publiek

Welke content kan je uit je publiek halen? Dat moet de vraag geweest zijn die jeansmerk Levi’s zich stelde met ‘Your Voice, Your Way’, het achtste deel van hun Live in Levi’s campagne. Daarin tonen ze verhalen van jonge muzikanten uit Liverpool, Londen, Parijs en Barcelona die hun eigen stijl vonden door hun mening te uiten.

Content waar muziek in zit

Waarom werkt dit? Omdat Levi’s luisterde naar die jongeren. Inzichten in deze doelgroep haalden ze uit hun Levi’s Music Project. En zo moet het ook: het is pas door in gesprek te gaan met je doelgroep dat je écht weet wat er leeft. Luisteren naar je klant, we verkondigden het dit najaar al op de vierde editie van 20 Thoughts Before Noon. Ook in de content die wij maken proberen we zoveel mogelijk ons publiek te betrekken. Zij zullen je beter dan eender welke Google keywords kunnen vertellen waar ze mee zitten, wat ze nodig hebben en interessant vinden. Onze tip: start een focusgroep en kom regelmatig samen om te horen waar je doelgroep mee zit, wat ze nodig hebben en interessant vinden.

3. Purpose marketing: yay & nay

Als zelfs Apple CEO Tim Cook de constante stroom aan meldingen op zijn smartphone beu is, weet je dat technologie meer een irritante afleiding is geworden dan een hulpmiddel. Google speelt hier handig op in met hun Digital Wellbeing Experiments die je helpen een betere balans te vinden met technologie. Een mooi staaltje purpose marketing.

Good work, Google

Helaas draait purpose marketing niet voor iedereen even goed uit. Als één van de 20 meest vervuilende bedrijven ter wereld dacht Shell hun imago te kunnen opschonen met een campagne die aanmoedigt tot het terugdringen van CO2. The Great Travel Hack, een wedstrijd met als doel zo ecologisch mogelijk te reizen, is op zich een leuk contentformat. Alleen zijn elektrische auto’s niet de zaligmakende oplossing voor dit probleem, maar goedkope greenwashing. Fail, Shell, jullie publiek is echt niet zo dom om daarin te trappen.

4. Tijdwinners als sweet spot

In een overload aan content is het moeilijk om eruit te springen. Hoe je dat dan toch doet? Door een onderscheidende sweet spot, een domein waarrond je content is opgebouwd dat tegelijk typerend is voor je merk én relevant is voor je doelpubliek. De sweet spot zou een essentiële basis moeten zijn binnen alle content marketing. Moeilijk te vinden, dat wel. Een tip: start met inzicht te verkrijgen in de noden van jouw doelpubliek. Bekijk dan welke daarvan jij kan verlichten via de USP van jouw product of dienst. Vergeet ook de context niet: de externe factoren die van invloed zijn op het gedrag van je klant.

Hou rekening met deze 3 zaken om jouw sweet spot te bepalen.

Voor Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt, focussen wij als sweet spot op ‘tijd maken voor de leuke dingen’. Ons publiek van werkende ouders heeft het namelijk superdruk en zoekt een goeie work-lifebalans, met voldoende tijd voor leuke dingen. Collect&Go kan hierbij helpen. Niet alleen door de boodschappen te doen voor hun klanten, maar ook met helpende content, zoals de videoreeks Tijdwinners.

Tijdwinners helpt werkende ouders tijd te maken voor de leuke dingen.

5. Censuur? Change the channel!

Een belangrijk credo binnen content marketing is om content te brengen op de plaats die relevant is voor je doelpubliek. Wie dit zeer letterlijk nam is de BBC. Om censuur te omzeilen én betrouwbaar nieuws wereldwijd aan te kunnen bieden is hun content nu ook op het TOR netwerk, beter bekend als het “dark web”, terug te vinden. Daar is het namelijk moeilijker om individuele gebruikers te identificeren of lokaliseren. Inwoners uit China, Iran en Vietnam krijgen zo toch toegang tot de internationale nieuwssite. Het doet ons denken aan Reporters Without Borders, die eveneens nieuws beschikbaar wilden stellen in censuurlanden door een Uncensored Playlist te lanceren op Spotify.

Censuur omzeilen via Spotify

Wat je hieruit kan leren? Je hoeft als merk niet op elk kanaal te zitten, wel op het juiste. En dat hoeft niet altijd het meest voor de hand liggende te zijn. Kijk naar de New York Public Library die klassieke romans vertelt via Instagram Stories.

Prachtig geanimeerde Insta stories van literaire klassiekers

Wil jij de status quo doorbreken met je content?

Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief
×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug