Ons goede voornemen dit jaar? Nog betere content maken! Is dat toevallig ook jouw vurige wens? Dan zetten we je alvast op weg met de trends die komend jaar bepalend zullen zijn. Niet uit de lucht gegrepen, wel gebaseerd op de allerbeste content marketing cases van de Grand Prix Content Marketing Awards in Amsterdam. Geniet mee en laat je inspireren!
Deze keer vanuit Amsterdam, de vorige keer vanuit Boedapest.
1. Slow Down
Ann Handley zei het al op Content Marketing World, wij op de editie van 20 Thoughts over content overload: we moeten minder, maar vooral betere content maken. 73% produceerde in 2019 namelijk meer content dan het jaar ervoor, maar slechts 35% weet of dat effectief zin heeft. Hallucinant, toch?
Een contentmarketingbureau dat dat goed begrepen heeft is Zandbeek. Wij waren al fan van hun project The Meridian voor location intelligence Company Geodan. Ook op Grand Prix ging deze case niet onopgemerkt voorbij en kaapte die een award weg voor beste platform/contenthub, beste short video, beste visualisatie én datadriven executie. In hun eigen woorden: "Inzicht bieden in complexe materie begint met eenvoud creëren en scherpe keuzes maken.”
Wij verklappen alvast hoe je die wildgroei aan content in toom kan houden en je content strak en overzichtelijk houdt.
2. Content zonder grenzen
Een slimme contentmarketeer verspreidt niet enkel op de traditionele kanalen, maar kijkt waar de doelgroep exact zit en vertelt daar het juiste verhaal.
Bloedbank Sanquin vond niet genoeg jonge mannen om bloed te doneren. Dus gingen ze “vers bloed” ronselen tussen de gamers van League of Legends. Wie bloed doneerde en daarvan een selfie deelde via #MyFirstBlood, beloonden ze met een in-game goodie – een speciale skin. Het leverde bureau 2 basics marketing & sports op de Grand Prix een B2C award op.
Dat de gaming scene zich ontpopte tot een volwaardige doelgroep om op te mikken blijkt ook uit deze campagne van Old Spice, die inzet op het livestreamingvideoplatform Twitch. Via de chatfunctie van Twitch konden gamers de verhaallijn in een bos sturen. Heb jij jouw content marketing game al op orde?
3. Keep It Simple, Stupid
Soms moet je het niet moeilijker maken dan nodig is. Eén hashtag, #Doeslief, dat is al wat Sire (de Nederlandse Stichting Ideële Reclame) nodig had om van deze wereld een mooiere plek te maken, waar iedereen “aardig” tegen elkaar is. Het doet een beetje denken aan de emoji die Make Belgium Great Again lanceerde tegen online haat. 🙅
Ook in 2018 bewees het woord van het jaar, “moordstrookje”, al dat content marketing soms maar uit één woord hoeft te bestaan.
Maar hoe je dan dat ene woord bepaalt? Wij doen uit de doeken wat een hashtag maakt of kraakt.
4. Podcasts are so 2020
Wereldwijd zijn 500 miljoen mensen zwaar hooked aan podcasts. In België is ook al 1 op 4 overstag gegaan. Waar wacht je dus nog op om er zelf mee aan de slag te gaan? Dé Mister Podcast is Marvin Jacobs, creatief directeur bij audiobureau Airborne. Hij scoorde zelf met podcastserie The Journey voor KLM. Het leverde hem op de Grand Prix de titel content marketeer van het jaar op, KLM de titel merk van het jaar.
De tips van Marvin voor een geslaagde podcast?
- Claim jouw domein
- Creëer een verhaal
- Neem de tijd om dat verhaal te vertellen
- Wees eerlijk en open
- Denk aan je branding
- Voorzie regelmaat qua format, lengte en distributie
- En maak iets onderscheidends – je wil er tenslotte uitspringen tussen die 750.000 andere podcasts
Binnen werkelijk elke niche kan je een podcast creëren. Geïnspireerd door Rick and Morty had McDonald's een promo van hun legendarische Szechuan sauce lopen. Helaas hadden ze het succes onderschat: al snel was de volledige voorraad uitgeput, met heftige kritiek als gevolg. De fastfoodketen speelde handig in op de situatie en maakte het meer dan goed met extra veel nieuwe ladingen saus én een dedicated podcast om de ontstane rellen te reconstrueren.
5. Make it shine
Het oog wil ook wat. Daarom is niet alleen de inhoud van je content belangrijk, ook in het design mag je best wat moeite steken. Een evidentie voor onze grafisch ontwerpers, die op de Grand Prix gelauwerd werden om het content design in de campagne Get Up Stand Up voor de UGent.
Ook hier geldt: leer van de groten. Best interessant dus om eens in het hoofd te kruipen van de spraakmakende Deense designer Peter Ørntoft.