fbpx

The Fat Five 17:
goeie voornemens, slimme sensibilisering en tijd voor TikTok

2020 is goed gestart. De goeie voornemens zijn al de deur uit gevlogen, even snel als ze gekomen waren. Gelukkig zijn wij er weer met tips voor geslaagde content, alles wat je moet weten over TikTok én advies om je content hoog te laten scoren in Google.

Mis geen enkele aflevering en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Vorige keer hadden we het over de contentmarketingtrends voor 2020. Pik ze nog snel mee!

1. To TikTok or not to

Move over, apps uit de Facebookfamilie, het laatste nieuwe socialemediakanaal komt uit China. TikTok haalde vorig jaar Facebook in qua app downloads en moet enkel nog WhatsApp laten voorgaan in populariteit. Bijna de helft van de gebruikers is tussen 16 en 24 jaar. Vooral jongeren tussen 13 en 15 zijn fan van de memes, humor en playback- en dansvideo’s (een overblijfsel van hun overname van Musical.ly in 2017). Net de doelgroep die voor merken het moeilijkst te boeien is.

In tegenstelling tot Instagram en YouTube vind je op TikTok allesbehalve perfecte plaatjes of professioneel gemaakte video’s. Die authentieke DIY-uitstraling spreekt (opvallend meer vrouwelijke) jongeren aan en maakt het laagdrempelig om zelf een korte video (gemiddeld 15 seconden) te posten.

Opspringen als adverteerder dan maar? In België kan dat nog niet, maar als het zo ver is zal je er stevig wat budget tegenaan mogen gooien. Via een in-feed video ad betaal je op basis van CPC, CPM of CPV (min. 10$ per 1000 views met een startbedrag per campagne van 500$) en kan je targeten op leeftijd, geslacht en locatie. Op termijn komt daar nog targeting op basis van gedrag en interesses bij.

Je kan ook kiezen voor een brand takeover, waarbij je advertentie onmiddellijk verschijnt wanneer gebruikers de app openen. De mogelijkheden hiervoor zijn wel beperkt omdat TikTok het aantal brand takeovers voor gebruikers wil beperken tot 1 per dag. De prijs is navenant: tussen 50.000 en 150.000 $. Even duur zijn de hashtag challenges, waar gebruikers zelf kunnen aan meedoen.

Guess schakelde influencers in voor een #inmydenim challenge, waarin ze opfleurden door jeans te dragen.

Wij raden aan: wacht nog even af met adverteren en begin bij de basis: zelf boeiende content maken. Als die aansluit bij de interesses van je doelpubliek, verschijnt die wel in hun ‘voor jou’ feed, die automatisch verschijnt bij het openen van de app (nog voor de feed van accounts die ze volgen).

The Washington Post zet TikTok in voor employee branding door behind the scenes mee te geven. Ook Ajax brengt als eerste voetbalploeg op TikTok grappige behind the scenes video’s.
Apple Music heeft een vast format waarbij ze artiesten vragen welke muziek ze luisteren in elke situatie.

Stel dat je in de toekomst ook de sprong wil wagen, onthou dan dat grappige of enge video’s de grootste kans hebben om viraal te gaan. Toch liever de vertrouwde socialemediakanalen? Wij helpen je kiezen.

2. Slim sensibiliseren

Zware onderwerpen zijn niet altijd makkelijk om onder de aandacht te brengen.

De Stichting 113 Zelfmoordpreventie uit Nederland deed het met een videocampagne om mogelijke suïcidale gedachten in jouw omgeving te herkennen. Zelfdoding komt volgens hen het vaakst voor bij mannen van middelbare leeftijd, een doelgroep die nu niet bepaald uitblinkt in zichzelf kwetsbaar opstellen of over gevoelens praten. De video linkt door naar een gratis online training. Slim gezien om er meteen een concrete call-to-action aan te koppelen.

Denk je aan zelfmoord en heb je nood aan een gesprek, dan kan je terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be.

Ook in onze campagne GetUpStandUp voor UGent hielden we het niet enkel bij een awarenessvideo, maar riepen we via vloerstickers studenten en influencers op om hun opinie over polariserende stellingen te delen binnen hun eigen netwerk en zo stil te staan bij het belang van mensenrechten.

3. Is SEO dood?

Nee dus, al hielp content wel bij het reanimeren. Lees nog even hoe SEO je kan helpen bij het schrijven van je copy.

Wil je nog beter scoren in Google met je content? Wij verklappen onze drie tips:

  1. Durf je blogartikels in-depth uit te werken zodat je doelgroep én Google deze als waardevolle content beschouwt.
  2. Google loves content van experts, laat die in-house of externe professionals dan ook aan bod komen in je content.
  3. Zorg voor een veilige https-verbinding, duidelijke contactinformatie of vermeldingen van awards en win zo het vertrouwen van je doelgroep.

4. How to: campaign

Lars Bros werd geboren met een hazenlip. Dat weerhield hem er niet van om op z’n 24 al een succesvolle rapper te zijn onder de naam Snelle. Hij heeft het vaak over maatschappelijke onderwerpen: in Reünie rekent hij af met de pesters uit zijn jeugd. De ideale keuze dus voor Nederlandse verzekeraar Interpolis om mee samen te werken voor een campagne rond verkeersslachtoffers. Snelle deed degelijke research en praatte met jongeren die gewond raakten door met hun smartphone te fietsen. Het inspireerde hem tot het nummer Smoorverliefd, waar de campagne #PhoNo aan gekoppeld werd.

DO: “Laat je telefoon je hart niet breken”

Ook in België kan je (ondanks boetes van € 116) de helft van de jonge fietsers al gsm’end zien rondrijden. 1 op 3 fietsers tussen 18 en 34 jaar lezen of sturen berichten op de fiets, meer dan de helft hoort het verkeer niet door oortjes. Reden genoeg voor Verkeersinstituut Vias om turnkampioene Nina Derwael in te schakelen voor een gelijkaardige campagne. Helaas met minder geslaagd resultaat: te knullig en belerend om jongeren te bereiken.

DON’T: “Wagen in, gsm uit”

Hoe bewaar je zelf de juiste balans tussen fout en effectief, wanneer je een campagne opzet samen met een influencer?

  • Zorg voor herkenbaarheid
  • Maak iets op maat van de doelgroep
  • Bewaak de juiste tone of voice

5. Goeie voornemens

Gemaakt met de beste intenties, maar moeilijk om vol te houden. Daarom helpen merken steeds vaker om belangrijke levens(stijl)doelen te bereiken.

Kijk maar naar hoe gratis banking app Cake helpt om geld te sparen (door een overzicht te geven van je rekeningen bij verschillende banken, gekoppeld aan advies en rewards), Too Good to Go om voedselverspilling tegen te gaan (door een verrassingspakket met etenswaren die anders worden weggegooid na sluitingstijd) en Compaan mensen met onderbenutte talenten activeert en integreert in de arbeidsmarkt (via een sociale biobakkerij, traiteur en designatelier).

Voor Collect&Go hadden wij zo onze eigen versie van “goede voornemens”: meer opwarmmaaltijden, meer aperitieven en meer pizza eten. Handiger vol te houden, ken jezelf 😉.

Ontdek de volledige videoreeks met goede voornemens

Wil je leren uitpakken met content?

Dan mag onze nieuwsbrief niet in je mailbox ontbreken
×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug