Waar bereik je die jonge kiezers in spe? Heeft het nog zin om in zee te gaan met influencers? En wat kan je leren van Burger King? Kijk snel naar onze nieuwste vlog over content marketing om de status quo te blijven breken in contentland.
Nog altijd geen content marketing strategie voor TikTok?! Check nog even onze vorige vlog!
1. De verkiezingen zijn overal
Verkiezingspropaganda vermomd als memes of mixtapes op social media, politici schrikken nergens meer voor terug om jongeren te bereiken en te winnen voor het programma van hun partij. Boris Johnson verstopte een brainwash met Brexit-boodschappen onder lo-fi beats en lanceerde het als de nieuwe “Everybody’s Free To Wear Sunscreen” van Baz Luhrmann. Nog geloofwaardiger is het natuurlijk als je fans zelf oude speeches remixen. Een eer die Bernie Sanders (met wel meer hippe muzikale backers) te beurt viel.
Mike Bloomberg speelt niet de kaart van geloofwaardigheid, maar transparantie. Samen met meme makers lanceerde hij ads op Instagram in de vorm van fake direct messages naar influencers. Een tactiek waar hij meer advertentiebudget voor over had dan Donald Trump.
Ook sterke storytelling in video doet het nog steeds goed, zo bewees de campagne van Alexandria Ocasio-Cortez voor de midterm verkiezingen in 2018. Dit socialistisch staaltje society centricity leverde haar 4 miljoen views op én een zitje in het congres.
En de Vlaamse politici? Die proberen na Tinder ook via TikTok een plaats in het hart van de kiezer te veroveren. Humor en karaoke, het is het nieuwe handjes schudden op café.
2. Big rock content: The Privacy Project
Wat als je een hele resem experten in huis hebt die alles weten over een bepaald topic? Dan zou je dom zijn om die kennis niet te bundelen in een groot dossier. Dat is exact wat de tech journalisten van The New York Times deden met The Privacy Project: Does Privacy Matter? Ze wijzen op de gevaren van zomaar alle gebruikersvoorwaarden blindelings te aanvaarden en wat je met data kan doen in combinatie met minder goede bedoelingen. Om dat punt te maken, gooiden ze alles in de strijd: artikels, columns, nieuwsbrieven, video’s en zelfs een game: The Privacy Chicken.
"The collection and distribution of personal information powers all of modern society, and there’s a serious imbalance between those that provide it and those that collect it. That imbalance is at the heart of everything from fake news and election interference to fraud to surveillance of vulnerable populations. I started thinking this was something of a niche concern and have grown to believe that it’s the fundamental issue of our connected time.” (Charlie Warzel, The New York Times)
Niet enkel binnen de journalistiek is zo’n groot dossier interessant. Koen predikt al langer een overgang van snackable content naar big rock content: allesomvattende stukken die een thema helemaal doorgronden. Die grote kalkoen kan je dan verspreiden via meerdere schelletjes content. Nike pakte dat heel slim aan bij hun poging tot het verbreken van het marathonrecord: Breaking2. Ze legden niet enkel de aankomst van Eliud Kipchoge op 2:00:25 vast met mooie beelden van National Geographic, maar documenteerden ook de volledige voorbereiding, inclusief wetenschappelijk onderzoek naar het beste loopmateriaal en medische testen om te onderzoeken wat er bij de lopers nog geoptimaliseerd kon worden. Via een Nike Run Club app kan je sindsdien zelf je eigen loopdoelen bereiken.
3. ING Art Center: influencing done right
Interessante trend in Vlaanderen, volgens imec: behalve jongeren heeft iedereen steeds minder vertrouwen in influencers. Een influencer vinden die degelijk werk levert en past bij je merk is dan ook vaak zoeken naar een speld in een hooiberg. Gelukkig hebben wij tips om fake influencers te herkennen.
Indien goed gedaan, kan influencer marketing wel interessant zijn voor jouw merk. In de culturele sector bijvoorbeeld liggen nog heel wat opportuniteiten voor influencer marketing. Voor de expo ‘Love. Hate. Debate’ in het ING Art Center vroegen wij de authentieke cultuurliefhebbers Luigi Pistorio en Laura Janssens om hun bloedeerlijke mening te geven als curators.
4. Game on
We hadden het al over de slimme manier van Bloedbank Sanquin om mannelijke donoren te ronselen via League of Legends. Ook het Internationale Rode Kruis maakte gebruik van een populaire game, Fortnite, om de aandacht te vestigen op hun werking in conflictgebieden. Ze lanceerden de game Liferun, die eerder dan tegenspelers af te knallen, net gaat om levens redden. (Voordien speelden ze al slim in op die andere bekende game: Game of Thrones.)
We kunnen het niet genoeg herhalen: bereik je publiek op de kanalen waar het zit!
5. Anti-reclame werkt
Een beschimmelde burger, dat is wel het laatste wat je als klant wil, zou je denken. Toch zet Burger King een timelapse van een Moldy Whopper in, net om aan te tonen dat ze er geen bewaarmiddelen in gebruiken. Iets wat in goede aarde valt bij millennials, die begaan zijn met duurzaamheid en het gebruik van natuurlijke ingrediënten. Of hoe wat niet hoort in reclame – waar alles meestal mooier wordt voorgesteld dan het is – wel geweldige content marketing kan opleveren: artistieke beelden met een authentieke boodschap. Bekijk nog even hoe andere slimme content marketeers de status quo doorbraken.