fbpx

The Fat Five 19:
The Corona Special (what else?!)

Moet je blijven communiceren in coronatijden? Dat is de hamvraag van deze vlog. Het korte antwoord: ja, mits een paar voorwaarden. Het lange antwoord: ontdek dat hier vooral zelf.

Mis geen enkele aflevering van onze content marketing vlog en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Onze vorige vlog over hamburgers en funky Boris gemist? Check het hier.

1. Tijd voor authenticiteit

Laten we starten met wat je nu vooral niet moet doen. Heel wat bedrijven communiceren ‘dat ze er zijn voor jullie in deze moeilijke tijden’. Op zich een mooie gedachte, maar het werkt enkel als het ook oprecht is. De beste marketing die er nu is, is authentiek zijn. Een telefoontje naar een klant, een opleiding aanbieden of een antwoord voorzien op de honderden vragen, dat is wat we nu allemaal nodig hebben.

Een mooi voorbeeld daarvan is The National Cowboy & Western Heritage Museum in Oklahoma City waar securityman Tim, de social media van het museum overnam. Zijn authenticiteit en oprechtheid is wat mensen in deze moeilijke tijden appreciëren.

Dichter bij huis geeft Eva vzw (Ethisch Vegetarisch Alternatief) het goede voorbeeld. Zij deden op 1 april een oproep via Facebook met wat zij konden doen voor hun volgers. Het resulteerde in het delen van extra recepten, tips om vegan te koken met de kinderen of waar je biologische groentepakketten kan bestellen. Content die relevant is voor hun doelgroep én oprecht hulp en steun biedt voor wie er naar op zoek is.

2. Blijf intern communiceren

In crisismodus durven we de interne communicatie al eens uit het oog verliezen. Nu de eerste weken voorbij zijn, is het net van extra belang om te blijven communiceren. Je werknemers zitten thuis of hebben tijdelijk geen job en de onzekerheid begint door te wegen. Stel je werknemers gerust, hou ze op de hoogte en stimuleer het virtueel contact. Bij The Fat Lady hebben we vanaf week 1 een speciale interne nieuwsbrief opgestart met overzichten van projecten, maar ook met leuke faits divers, foto’s van collega’s met hun huisdieren en tips om te sporten. Er komen zelfs speciale coronagedichtjes aan te pas.

Ga er maar van uit dat dergelijke initiatieven een enorme impact hebben op de sfeer en motivatie van je collega’s en medewerkers. “Hoe je als organisatie reageert op deze crisis kan een blijvende impact hebben op je merk en op de werksfeer. Zowel positief als negatief. Als bedrijf die extra mile gaan, werpt enorme vruchten af op lange termijn”, zegt David Grabert, global head of marketing and communications bij GroupM op LinkedIn.

3. Eindelijk tijd voor je to-dolijst

Weet je nog al die keren dat je iets uitstelde met de gedachte ‘Dat is voor als ik eens rustige week heb’. Wel, hier is die rustige week. Of misschien wel een rustige maand. Maak van de gelegenheid gebruik om interessante cases te bekijken, een taal op te frissen of iets bij te leren. Hoe je podcasts kan inzetten voor je merk bijvoorbeeld. Veel organisaties en bedrijven stellen ook gratis webinars ter beschikking met een pak relevante informatie voor je content. Zo zijn de opleidingen die de Content Marketing Association aanbiedt zeker een aanrader. Of download onze content offers op de Fat Content Academy. Gebruik die nieuwe inzichten om te werken aan een big rock content stuk of een proactief voorstel aan één van je klanten.

Nog tijd over? Evalueer afgelopen projecten, herbekijk resultaten en cijfers of geef oude artikels een update of voorzie ze van een nieuw beeld. Kortom, alles wat al lang op je to-dolijstje stond. Je hebt nu geen enkel excuus meer om ze uit te stellen ;-).

4. Virtueel naar de zee of naar de opera?

Heel wat sectoren liggen momenteel volledig stil. Het publiek zit dus voor een groot deel thuis en is meer online dan gewoonlijk. Met andere woorden: de content die je nu publiceert, wordt veel vaker gezien en gelezen dan tijdens een standaard drukke werkweek. Mensen hebben nu bovendien net meer behoefte aan ontspanning en afleiding. En daar speelden verschillende organisaties netjes op in.

Wist je dat je ook virtueel kunt gaan wandelen in de verlaten Boschplaat van Terschelling? Op de podcast die ANWB uitbracht, kan je luisteren naar zee, wind en wel 65 verschillende vogels. Of wat dacht je van een online safari in de Beekse Bergen? De toeristische dienst van Portugal lanceerde dan weer een video waarin ze oproepen om even stil te staan om erna ten volle van het leven te genieten. Een mooie boodschap met op de achtergrond prachtige beelden van wat Portugal te bieden heeft. Slim, mijn reisje naar Lissabon is bij deze alvast virtueel gepland.

Ook de kunst-en cultuursector blijft niet achter. Wat dacht je van een virtuele rondleiding in een museum? Zowel het Rijksmuseum in Amsterdam als het Guggenheim in New York laten je online genieten van hun prachtige collecties. Je kan zelfs een ballet-of operavoorstelling meepikken via de online tool van Opera Ballet Vlaanderen.

5. Stel je klanten gerust

Net zoals je moet blijven communiceren met je werknemers, is het ook essentieel dat je blijft communiceren met je klanten. Mensen zijn gewoontedieren en deze crisis gooit die gewoontes helemaal overhoop. Dat brengt paniek, verdriet en onzekerheid met zich mee. Je klanten willen gerustgesteld worden. Als merk moet je daarom vooral tonen dat je luistert en een antwoord bieden. Bovendien is nu niet communiceren eigenlijk toegeven dat je de situatie niet onder controle hebt.

De volledige video vind je op de Facebook-pagina van Collect&Go.

Dat geldt zeker voor de bedrijven die nu extra in de kijker staan, zoals supermarkten. Collect&Go zag op heel korte tijd een stijging aan klanten. Hun afhaalservice was gezien de coronamaatregelen en drukte in de supermarkten extra in trek. De stijging was zo groot dat de bestellingen even niet konden volgen. Op zo’n moment is het belangrijk om aan nieuwe en bestaande klanten duidelijk te maken dat de ongewone omstandigheden ervoor kunnen zorgen dat het wel eens misloopt. Tegelijk wilden we ook de harde werkers in de winkels en de verdeelpunten een hart onder de riem steken. Het resultaat is een video waarin we enkele klanten aan het woord laten en waarin we de werknemers bedanken voor hun inzet. De video benadrukt dat ze op volle kracht werken en dat hun mensen er alles aan doen om klanten te helpen met hun boodschappen. Een boodschap die zowel klanten én medewerkers konden smaken.

Bonus. Werk aan je community

Normaal houden we het op vijf topics, maar je krijgt er gratis en voor niks nog een extraatje bij. Onthou vooral dat deze periode een goed moment is om gericht aan jouw community te werken. Mensen hebben meer tijd en staan meer open om zich te registreren voor nieuwsbrieven of speciale WhatsApp- of Facebookgroepen.

Net voor deze coronacrisis lanceerden we een Facebookgroep voor de medewerkers van Universiteit Gent. De lockdownmaatregelen fungeerden als een katalysator: de groep groeide sneller dan ooit en de interactie steeg aanzienlijk. Een ander mooi voorbeeld is Café Quarantaine van Studio Brussel.

Ook geslaagd is de Facebookgroep van de ‘postcorona movement’, een beweging die constructief nadenkt over hoe deze crisis onze wereld kan veranderen. Mensen kunnen inspirerende verhalen, dromen en ideeën delen in de groep die ondertussen al meer dan 7.000 leden telt.

Kan je nog wat content marketing tips gebruiken?

Mis onze nieuwsbrief niet
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.