The Fat Five 20:
Vijf content marketing trends die hier zijn om te blijven

Voor wie het nog niet zou weten: we zijn er voor je. Misschien ben je nu afgehaakt, weggejaagd door alweer diezelfde boodschap. Inderdaad: met deze lege doos kom je er niet in deze tijden (we gaan er verder in deze tekst dieper op in). Kwalitatieve content marketing, dàt is de sleutel tot vertrouwen bij je doelpubliek. Nu meer dan ooit. Hoe pak je dat dan concreet aan? Deze vijf trends die de kop opstaken tijdens de coronacrisis, zetten je alvast op weg.

Mis geen enkele aflevering van onze content marketing vlog en schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Onze vorige vlog met tips voor sterke coronacommunicatie gemist? Geen probleem.

1. Creatief met video en fotografie

Er komt heel wat kijken bij een videoproductie of fotoshoot. Het script, de stijlbepaling, locatie, … er spelen veel factoren mee. Dat is nu vaak wel anders. Het is namelijk niet evident om mensen in ideale omstandigheden voor de camera te krijgen. Er moet voldoende afstand zijn, castings gebeuren virtueel en bepaalde scènes of aanwijzingen zijn onmogelijk gezien de maatregelen. Maar dat betekent niet dat je video en fotografie aan de kant moet laten staan.

Beelden zijn minder gestileerd, desnoods gefilmd door de opgevoerde personen zelf. Joelende kinderen of een slordige keuken op de achtergond, het is allemaal oké, want het is herkenbaar voor iedereen. Zo maakten we voor de UGent een reeks video’s naar aanleiding van de infodagen die niet konden plaatsvinden. Die infodagen zijn normaal gezien een belangrijk moment voor leerlingen om hen te helpen bij hun studiekeuze. De UGent lanceerde daarom een online variant. Om die te promoten, schakelden we de hulp in van onze doelgroep. We vroegen enkele leerlingen uit het zesde middelbaar om zichzelf in vlogstijl te filmen en mee te geven met welke vragen zij nog zitten. Het is herkenbaar voor de doelgroep en leuker om naar te kijken dan tekst met uitleg.

Ook op vlak van fotografie kan je heel wat doen als je creatief bent. Een klassiek portret is misschien niet mogelijk, maar er zijn veel andere manieren om iemand in beeld te brengen. Toen de lockdown van start ging, zaten we voor twee magazines volop in productie. NT is het ledenblad van ACV Openbare Diensten dat maandelijks bij 90.000 leden in de bus zit. “De editie van april werd gemaakt in de eerste weken van de lockdown, de strengste weken. We konden amper of geen fotografen op pad sturen. We moesten dus creatief zijn. Zo was er een artikel met experten over de maatschappij na corona. Alle experten zijn geïllustreerd op basis van reeds bestaande foto’s. De kleinere portretten werden deze keer door de interviewees zelf genomen. Dat werd aangevuld met relevante stockbeelden en grote illustraties”, aldus content manager Timothy Puype.

Een spread uit NT april.

Verwaarloos je video en fotografie niet, maar pas je creatief aan. Een video in vlogstijl of een illustratie in een magazine zijn kwalitatieve alternatieven voor je visuele content.

2. Storytelling 2.0

Twee belangrijke termen die ook na corona relevant blijven, zijn authenticiteit en herkenbaarheid. Dat zien we ook in storytelling. Mensen hebben geen boodschap aan doorzichtige reclame, maar willen creatief verrast worden. Met die gedachte in het achterhoofd maakte Lego een videoproductie op basis van een verhaal geschreven door kinderen. Ze gaven hen enkele Lego-sets en lieten hun fantasie de vrije loop voor het script. Het proces daar naartoe was minstens even leuk als het resultaat om naar te kijken. Herkenbaar voor ouders, authentieke fantasie van kinderen én aandacht voor je product. Zo doe je aan storytelling 2.0.

De video werd gedeeld via Instagram.

Een ander sterk voorbeeld, dichter bij huis, is ‘De Beer en zijn Sjaal’ van Club Brugge. De voetbalclub bracht een voorleesverhaal voor kinderen uit dat gaat over clubliefde en respect. Het is een duidelijk statement tegen hooliganisme en racisme. Het boek brengt een extra laag die je niet zou verwachten van een voetbalclub. Hiermee beperken ze zich niet tot hun core business, maar profileren ze zich ook als sociale speler. Dat leverde hen zelfs een nominatie voor een Webby Award op.

Authentiek en herkenbaar. De twee kernwoorden om altijd in je achterhoofd te houden. Het werkt des te meer bij doorgedreven storytelling.

3. “We zijn er voor jou”

Het moet zowat de meest gebruikte zin zijn van elke reclamecampagne in de afgelopen weken. “Samen gaan we erdoor”, “We staan klaar voor jou”, … Of het in de vorm van een radiospot, krantenadvertentie of tv-spot is, elke COVID-19-reclamecampagne ziet er exact hetzelfde uit. Denk je dat we overdrijven? Bekijk dan zeker deze compilatie eens.

Hoe moet het dan wel? Als iedereen hetzelfde doet, is het redelijk eenvoudig om eruit te springen. Niét inzetten op een kleffe boodschap is alvast een goede start. Ook hier is geloofwaardigheid essentieel. Want wie gelooft nu nog dat de merken in deze compilatievideo er echt voor je zijn?

Als je dan toch je merk probeert te verkopen of in de markt te zetten, doe het liever met een optimistische of grappige boodschap. Zoals Chiquita deed toen het een samenwerking met Spotify opzette. Op de verpakking van de bananen staat een code die je met je smartphone kan inscannen. Die code leidt tot games, podcasts en muzieklijsten waar je vrolijk van wordt. Het doel is om mensen die boodschappen aan het doen zijn, af te leiden van de crisis. En daar is nood aan, zo blijkt uit een bevraging van de E-Poll Market Research. Meer dan 30% van de consumenten zegt dat ze bewust op zoek gaan naar reclameboodschappen die grappig, optimistisch of entertainend zijn.

Zet in op een originele, grappige of entertainende boodschap. Het komt beter over en de klant is er wanhopig naar op zoek.

4. Ouders op TikTok

De afgelopen weken is het aantal uren screen time enorm toegenomen, blijkt uit meerdere studies. Mensen zijn thuis, hebben meer tijd en kijken dus vaker naar hun tv, laptop of smartphone. Naast een stijging in het gebruik van gekende sociale media kanalen, zorgt ook voor een shift in de generatiekloof. De ‘oudere’ generatie waagt zich al eens op platformen waar ze vroeger veel minder of niet kwamen. En dat biedt kansen voor content marketeers.

TikTok is een kanaal dat normaal enkel door 16- tot 24-jarigen actief gebruikt wordt. Sinds de lockdown zien we dat ook de ouders van die doelgroep zich op het kanaal begeven. In maart zag TikTok een toename van 150 miljoen gebruikers waarvan het grootste deel van die groep bestond uit ‘oudere demografische groepen’. Voor alle duidelijkheid, dat zijn de woorden van TikTok, niet die van ons. Een trend die we daar zien, is dat ouders samen met hun kinderen een video maken. Zoals ook Jacques Vermeire, die regelmatig opduikt in de video’s van zijn dochter Julie.

View this post on Instagram

Hier zijn we weer 😂😄 @oeijacques

A post shared by Julie Vermeire (@julievermeire) on

Julie Vermeire deelt regelmatig een video met haar vader, Jacques.

Hou in je mediamix rekening met het gewijzigde mediagebruik van je doelpubliek. Misschien is TikTok nu wel een optie?

5. Magazines are here to stay

Magazines hebben het niet altijd even makkelijk gehad. Toen digitale media en video aan hun opmars begonnen, vroegen veel merken zich af of de kost van een printmagazine opwoog tegen de mogelijkheden van digitale marketing. Maar magazines blijken wel degelijk hun waarde te hebben in de mediamix, iets wat we bij The Fat Lady altijd al geweten hebben. De magazines die we maken voor ACV Openbare Diensten, Van Marcke, Stad Gent of Universiteit Gent worden enorm gesmaakt door het publiek, nu nog meer dan ooit.

De lente editie van Gentsters, het personeelsblad van Stad Gent.

Ook pionier Albert Heijn lanceert een nieuw magazine. Naast hun succesformule Allerhande komt de supermarktketen nu ook met ‘Gezond Vooruit’. Een magazine met focus op gezonde voeding, slaapritme, work-life balance en beweging.

“Gezond Vooruit was een plan dat we al hadden, maar is nu passender dan ooit”, zegt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn in marketingtribune.nl. “Gezond Vooruit biedt veel praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.” Het nieuwe magazine is onderdeel van een uitgebreid voorlichtingsprogramma over beter eten. Met het magazine claimt Albert Heijn dat domein volledig voor zich.

Durf te investeren in een magazine of sluit het medium in ieder geval niet uit. Je kan het type content brengen waar mensen nu nood aan hebben.

Kan je nog wat content marketing tips gebruiken?

Mis onze volgende vlog niet en schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.